Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er dette hus, passende til 4 stk orpington  (Læst 4619 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline python

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Er dette hus, passende til 4 stk orpington
« Dato: 04 Juli , 2016, 21:45 »
Hej,

jeg overvejen at en få 4 stk orpington. Jeg har ret god plads udenfor huset, og overvejer hvorvidt et Ferplast Happy Farm er passende ?

https://www.amazon.co.uk/Ferplast-Happy-Chicken-House-Beige/dp/B00DHCYOGO


Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Er dette hus, passende til 4 stk orpington
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2016, 22:38 »
....vil du lukke høns ind i det plastiklort ...!!! så må mit svar være nej.........var min første indskydelse...men, at skyde frit fra hoften kan vi alle, så det må jo nuanceres lidt. Så vidt jeg ved er de orpingtoner lidt tunge i rø... så de springer måske ikke så let op som lidt lettere racer, og, jeg kan se at der kræves en vis fysik af hønsene at forcere stigen op til huset. Det næste er....er der overhovedet plads til så store høns på så lidt plads ? Nej, det er der vist ikke, så glem det skidt....søg lidt rundt herinde...spørg dig frem, så finder du ud af en brugbar løsning, så du kan få dine orpingtondamer i et ordentligt hus. God fornøjelse. Det er skønt at have høns.. :-)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Er dette hus, passende til 4 stk orpington
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2016, 10:16 »
lovligt - ja, men også til den meget lille side :(

4 orpington fylder mere end man lige tror, og der er meget lidt volumen derinde pga højden og jeg vil gætte på at det kommer til at drive af vand (høns afgiver virkeligt meget fugt) - som skrukhus kunne jeg godt forestille mig det, men til hønsehus ville jeg vælge et færdigt trælegehus i stedet hvis det var mig (ca. samme pris)

:)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Er dette hus, passende til 4 stk orpington
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2016, 13:58 »
Jeg vil hellere anbefale at du finder et brugt legehus på nettet, det ser noget lille ud.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Er dette hus, passende til 4 stk orpington
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2016, 15:22 »
Mit råd er et klart NEJ:
- Der er ikke plads til både at sove og spise - og der skal jo fodres overdækket.
- Du bliver træt af at skulle passe hønsene "inde i et skab", i stedet for et hus du kan gå ind i.
- Siddepinden er ikke hævet meget over gulvet, så hønsene vil sandsyneligvis sove i redekasserne.

Jeg startede fra under 1 år siden med et færdigkøbt, hævet hønsehus i nogenlunde samme størrelse. Det er allerede skiftet ud! Ud over alt for ringe kvalitet, var det for lille og ikke-funktionelt.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Er dette hus, passende til 4 stk orpington
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2016, 15:47 »
Som en midlertidig løsning har jeg pt. en orpington hane og to faverolles høner (som er ca samme str. som orpington) gående i et hus af tilsvarende størrelse og som er hævet over jorden. Vores hus er dog bygget i lærketræ og ikke i plastik. Det er kun en midlertidig løsning for de tre store høns, men de bryder sig ikke om det. Jeg synes egentligt det er rigtig smart med et hønsehus der er hævet over jorden, idet det sikrer at der altid er en tør plet indenunder huset, hvor de kan støvbade. Men huset er lige lille nok til tre og de bryder sig tydeligt ikke om hønsestigen. Hanen nægter også at hoppe op på siddepinden, og lægger sig hver nat i halmen under damerne. Han har simpelthen svært ved at manøvrere ordentligt rundt i det lille hus.  ::)

Planen er at mine dværghøns skal derover at gå, men lige nu er de alle sammen skruk med kyllinger, så de får lov at være i det lidt større hønsehus, hvortil der er en overdækket voliere  /o Og så må de tre store altså være henvist til det mindre hævede hus i et stykke tid. Jeg er dog helt sikker på at det hævede hus bliver super fint til mine dværghøns, de er meget lettere og har meget nemmere ved at komme omkring.

Men nej, jeg vil ikke mene at det foreslåede hus er nær stort nok til 4 orpington. Jeg mener at målene fra Jørgen Liljensøes, "den store hønsebog", er;
Høns af svær race: min. 1 m2 gulvareal pr. høne og 4 høns pr. m siddepind.

Alternativt skal du vælge små høns evt. dværghøns, så er størrelsen nok okay. Men jeg ville heller ikke vælge plastik - jeg mener, tænkt på hvor varm fx en campingvogn kan blive om sommeren ??? - risikere man ikke bare at huset bliver som en bageovn på en varm sommerdag? Min erfaring med plastik (mest ungernes legetøj) er også, at det ikke rigtigt kan tåle temperatursvingninger. Lidt frost og så springer det nemt.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Er dette hus, passende til 4 stk orpington
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2016, 22:43 »
I ganske kort tid, havde jeg dværg wayndotter boende i mit hus, hvor jeg selv havde hævet siddepinden. Det lød helt klart som om de baskede vingerne mod siderne af huset, når de fløj op og ned af pinden.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)