Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Avlsplan for Dorking?  (Læst 14562 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Avlsplan for Dorking?
« Dato: 26 Marts , 2010, 19:18 »
Hej alle.

Nu skal vi have nogle eksperter på banen ;)

Har gået og tænkt en del på hvordan en avlsplan for Dorking skal udformes. Dorking er jo som bekendt meget følsom for indavl.
I bogen om Dorking, anbefaler man en ny hane hvert år. Synes bare at det er lidt usikkert at tilføje "ukendt" blod hvert år, da man skal bevare race egenskaberne.

Har læst en del om "Hagedoorn systemet", hvilket virker meget interessant.
Som jeg forstår det, så skal (år 1) man bruge så mange stamme med "gode" dyr som mulig. En stamme 1.2-4. Derfor bliver et avlssamarbejde mellem forskellige opdrætter meget vigtig.
Året derefter avler man på disse høneafkom, med en hane fra de andre stamme. Det gør at man flytter rundt på hanerne år efter år. På denne måde, har man styr på sine stamme, uden yderligere blodtilførsel i mange år.
Det er derfor vigtig, at vi her år 1, har så mange forskellige stamme som mulig. Indtil videre har vi to stamme fra England og en fra Danmark, som vi kan kombinere.

Har jeg forstået "Hagedoorn systemet" rigtig?

Jeg har også tænkt lidt i tanken at man kombinerer "Hagedoorn systemet", med linieavl i et par år på hver stamme, for at derefter avle videre på en hane fra en anden stamme. Dermed får man en "boost".

Er det andre erfarne avlere (af andre racer), der har nogle gode bud på hvordan, man kan gøre?

Alle der har nogle idéer, eksperter eller ej, må gerne komme med idéer.

Jeg trænger til lidt "Brainstorming" <J

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2010, 22:49 »
hej tror der noget dorkings avler og ander avler ikke har tænkt på før var der det ved det at man var slem til at beholde sin kok og så lække nogle høns til af ejen avl og ja man kan godt lække høns til af egen avl men så må der en ny hane til og omvænt hvis vi kikker på vores lille land så er der mange dyr der ikke får blodfornygelse fra ander lande men stadig kan de komme uden for det lille område vi kalder en hønsegård  ;) men selv om at ja jeg ved hvor mine kommer fra ved jeg jo ikke hvor deres forælder kommer fra men ja da jeg gik i skole sad jeg to timer i ugen for at lære at alle menesker stammer fra adam og eva og vi døjer da ikke med indavl he he der er inda kommet flere fave nyanser

Offline brauer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 159
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2010, 22:41 »
har tængt lidt på det med avlsplan tror måske det kunde være en god ide med et avls register med dyr man vilde af med så ander avler kunde gå ind og se og købe til deres avl

Offline KjeldTove

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2010, 07:59 »
Jeg har en høne som jeg mener er rigtig god men mangler en gog hane. Den gamle hane er på pansion i Hobro hos Rikke i Hvilsum. Hvor der gerne skulle blive en masse kyllinger? ;D

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #4 Dato: 12 Juni , 2010, 08:57 »
Har købt 2.4 kyllinger hos Rikke fra din hane. Sunde og livlige kyllinger. Er med på at bytte når tiden bliver til det, et register over dyr kunne være fint.

Synes dog at det lyder utroligt at Dorking er SÅ følsom over for indavl at man skal skifte hane HVER år. Når man tænker på at mange andre hønseracer kan gå i årevis med samme hane. Måske er det lidt af en "and" at de skulle være så følsomme?

Da indavl ved Dorking hurtigst ses på størrelse skulle der vel også være tegn på andre indavls problemer her i Danmark, hvor der jo faktisk kun er en stor Dorking famile - hvis de har så let ved at blive indavlede.

Er der nogen der har andre indavls problemer med dem ud over størrelsen?

Iøvrigt kunne det være sjovt at vide hvor store de egentlig findes i England. Havde kontakt til en avler i England, hans hane var på 8-9 lbs (3,6 - 4,1 kg) og hønerne 7-8 lbs (3,2 - 3,6 kg). Dette er vel nogenlunde som Rikkes Dorking tror jeg.
Mvh

Claus

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #5 Dato: 12 Juni , 2010, 18:55 »
Hej Kaffka.

Det er ikke en skrøne at de så følsomme over for indavl. Det sker jo også mange andre ting (gode/dårlige) med indavl og linjeavl.

Standarden i England og Frankrig er på over 6 kg. for hanen og over 4 kg. for hønen (Det kan ses i anden tråd her i Dorking gruppen.).

Dem jeg har fået æg fra nu (kommer i maskine i dag) har vejet dem for min skyld. Kan ikke huske det helt nu, da det er en stykke tid siden. De vejede dog mindst det som jeg skrevet for oven.

Thomas.

Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2010, 22:29 »
Jeg går ud fra at de herre har set denne annonce :

http://www.dba.dk/hoens-12-dorking-stor-ra/id-66786336/

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2010, 22:33 »
Nu er jeg ret nysgerrig, så jeg har lige set den annonce aom Bjørn linker. Skægt at bruge billeder fra en bog, det siger jo ikke så meget om de høns, som er til salg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2010, 22:51 »
Jeg har først set på annoncen nu. Synes også det er lidt mærkelig og bruge nogle billeder fra en bog (Dorking Klubben Danmark der ikke eksisterer siden længe).
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline bornholmeren

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #9 Dato: 02 November , 2010, 16:18 »
Hej Thomas.
Jeg har ikke Dorking men vil gerne have en gård /hus med dem . jeg vil jo gerne starte med noget godt , så jeg vil spørge om du kan sælge mig nogle rugeæg til foråret , fra de engelske famillier du har nu .
så er der også Dorking på Bornholm , hvis jeg for en lille flok gående .
De er jo store og rolige ikke??
Du må meget gerne ringe til mig, hvis du vil hjælpe mig igang med dem.
Med venlig hilsen
Teddie
22400240

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #10 Dato: 03 November , 2010, 00:18 »
Hej Thomas.
Jeg har ikke Dorking men vil gerne have en gård /hus med dem . jeg vil jo gerne starte med noget godt , så jeg vil spørge om du kan sælge mig nogle rugeæg til foråret , fra de engelske famillier du har nu .
så er der også Dorking på Bornholm , hvis jeg for en lille flok gående .
De er jo store og rolige ikke??
Du må meget gerne ringe til mig, hvis du vil hjælpe mig igang med dem.
Med venlig hilsen
Teddie
22400240

Hej Teddie.
Vi skal nok finde ud af et eller andet. Ringer dig en dag. Det bliver nok først i næste uge, da jeg har lidt travlt denne uge.

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #11 Dato: 13 November , 2010, 19:34 »
Hej alle.
Så er Dorking sæsonen 2011 så småt skudt i gang.

Som jeg tidligere sagt, så synes jeg det er vigtig og have godt styr på sine stamme.
En måde og gøre det på, er at bruge et "trap" rede ved indsamlingen af æg. På den måde ved man altid hvem der er mor (og far) til afkommet.
På billedet, kan I se mit hjemmebyg.

På denne måde, behøver ikke hønerne være søskender, når man bygger en stamme op.
I mit tilfælde har jeg 2 engelske høner og 2 høner fra Brauer, til min Engelske hane. Det er anbefalet at bruge 2-4 høner til en stamme.
Da jeg stambogsfør afkommet, kan jeg så starte to linjer op.

Hvis I vil have en beskrivelse af hvordan man laver en sådan fælde, kan det ses på den Belgiske Maran side: http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
Der skal være en fælde til hver høne-

Hilsen Thomas
« Senest Redigeret: 13 November , 2010, 19:36 Fra Psycho »
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #12 Dato: 20 December , 2010, 14:47 »
Hej alle.
Så er Dorking sæsonen 2011 så småt skudt i gang.

Som jeg tidligere sagt, så synes jeg det er vigtig og have godt styr på sine stamme.
En måde og gøre det på, er at bruge et "trap" rede ved indsamlingen af æg. På den måde ved man altid hvem der er mor (og far) til afkommet.
På billedet, kan I se mit hjemmebyg.

På denne måde, behøver ikke hønerne være søskender, når man bygger en stamme op.
I mit tilfælde har jeg 2 engelske høner og 2 høner fra Brauer, til min Engelske hane. Det er anbefalet at bruge 2-4 høner til en stamme.
Da jeg stambogsfør afkommet, kan jeg så starte to linjer op.

Hvis I vil have en beskrivelse af hvordan man laver en sådan fælde, kan det ses på den Belgiske Maran side: http://www.marans.be/EN/pages/ChrisHome.htm
Der skal være en fælde til hver høne-


Det er dæleme smart  /o
Mvh Marianne

Offline Psycho

  • Moderator
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #13 Dato: 20 December , 2010, 15:42 »
Ja Marianne.

Det virker også fint.
I de perioder, jeg ikke samler, "låser" jeg fronten med en skrue, så de kan gå ind og ud som de har lyst.

Det eneste er, at man skal kontrollere flere gange daglig. Det skal også være en fælde til hver høne.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Avlsplan for Dorking?
« Svar #14 Dato: 20 December , 2010, 17:26 »
Jeg står nu med ca. 3 hanekyllinger, hvor jeg skal udvælge en som skal føre Dorking videre hos mig..den største og efter min mening flotteste som er fra i sommers, har desværre allerede en væltet kam, selvom kammen stadig er meget lille, skal han i suppegryden eller hva? Det kan jo være en svær beslutning :)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.