Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvide kalk/talg-agtige klumper i bugen på 2 slagtede høns. Hvad er det??  (Læst 1578 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Hej!

har gennem længere tid haft usædvanlig lav ægge produktion - hvor noget klart tyder på at 2 af min 5 ISA'er (ca 2 år gamle) kun gav 1 æg til sammen hver 2. dag. Begge er friske nok, og spiser fint. Den ene virker dog lidt 'træt' og går bagefter de andre.

3 yngre ISA'er fra forår 2021 er fint stabile.

Valgte at slagte de 2 ældste, og nu kommer så spørgsmålet. De havde begge en del anlæg for blommer i forskellige stadier. Den ene dog tydeligt flest. Begge havde imidlertid noget jeg IKKE har oplevet før - nemlig et stort antal hvide klumper / pølser i bugen. De føltes noget henad våd gips - og lignede gips / talg klumper.
Jeg er helt med på at der skal være 'noget' der giver æggene deres kalk-skaller, men det her virkede nærmest som 'kalk-forstoppelse'

Nogen der kan forklare det?? Er det normalt?? Det er i det mindste ikke noget jeg har oplevet tilsvarende ved tidligere slagtninger...

Det tyder i øvrigt på at jeg valgte de rigtige da ægproduktionen er næsten det samme efter de 2 blev slagtet.

Nogen bud?

mvh Frank
(pt 6 ISA høner, og 1 Sussex hane)

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
læste lige op på høne-anatomi. Klumperne var i æggelederen...

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Klumperne kunne være kalcificerede æggeblommer. Jeg har kun hørt om det i forbindelse med løsrevne æggeblommer i bughulen. Men måske det også kan foregå i æggelederen? I bughulen giver det betændelse, og fuglen ender med at dø af det.

En kalcificeret æggeblomme føles nærmest som en klump finknust æggeskal eller vådt grus, og den knaser lidt, når man trykker på den.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
tak for svar. Kommer nok ikke tættere på... bare mærkeligt det rammer 2 høns fra samme hold, og ca. samtidig.

Men de blev da slagtet inden de blev syge af det..

mvh Frank