Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Højpatogen fugleinfluenza i Europa 2014  (Læst 58448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #15 Dato: 17 November , 2014, 23:33 »
Ja, tak til Finn.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #16 Dato: 18 November , 2014, 07:45 »
Heldigvis lader det til at myndighederne er noget mere afdæmpede denne gang og knap så fokuseret på trækfugle. Reglerne om ekstra kontrol med transporter er ganske fornuftige.

Bemærk i øvrigt at den andefarm i England er ejet af et firma med lignende besætninger i Tyskland og Kina.
http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/11235979/Bird-flu-outbreak-affected-farm-run-by-company-with-premises-in-China.html

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #17 Dato: 18 November , 2014, 08:16 »
Men burhønsene er vel ikke blevet smittet af vilde fugle eller?

Eller er det bare "nemmere" at give de vilde fugle skylden i stedet for at sætte selve industriens produktions former i tvivl?

Lidt pudsigt er det dog at fugleinfluenzaen er så farligt kontra f.eks. MRSA.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #18 Dato: 18 November , 2014, 09:27 »
I indslaget fra den britiske andefarm så oplyses det, at smittekilden formentlig er trækfugle fra nord. Hvis det er tilfældet, så er DK bestemt også i farezonen, da vi ligger på ruten for mange trækfugle.

Både den hollandske hønsefarm med 150 000 høns og den britiske andefarm underbygger argumenterne om den ringe dyrevelfærd for disse industridyr. Hold jer fra hybrider, så I ikke understøtter den slags!
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #19 Dato: 18 November , 2014, 11:15 »
Men burhønsene er vel ikke blevet smittet af vilde fugle eller?

Eller er det bare "nemmere" at give de vilde fugle skylden i stedet for at sætte selve industriens produktions former i tvivl?

Lidt pudsigt er det dog at fugleinfluenzaen er så farligt kontra f.eks. MRSA.

 /o
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #20 Dato: 18 November , 2014, 14:43 »
kan huske fra 2006  at man fandt frem til , at i store besætninger hvor der er en forekomst af en lav patogen virus, så kan virussen mutere til en højpatrogen på grund af den store mængde virus. Mener også at have læst at det gælder for newcastle desease.  Så trækfuglene er ikke årsagen.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #21 Dato: 18 November , 2014, 14:47 »
Jeg kan så sandelig også godt huske hysteriet i 2005 og 2006. De stramme restriktioner, samt alt det fjerkræ som forsvandt. Det gik især hårdt udover de store race høns, kalkuner, og svømmefugle, som folk slagtede i stor stil, idet de ikke magtede eller kunne holde ud at holde dem hermetisk i indelukkede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #22 Dato: 18 November , 2014, 15:05 »
ja min nabo slagtede sine fordi hans arbejdskolleger var bange for at han bragte noget med på arbejde. Hvornår bliver vi mennesker  kloge nok til at behandle naturen og dens betingelser ansvarligt mon ??
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #23 Dato: 18 November , 2014, 16:37 »
Hej Viben

Jeg mener at have hørt, at man kan risikere ikke at kunne tage sine høns med hjem fra f.eks. udstilling, hvis de har været i et land hvor der er udbrudt en smitsom hønsesygdom.

Det er selvfølgelig surt for den, det går ud over, men alle sikkerheds-foranstaltningerne er jo ment som en sikkerhed for alle andre.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #24 Dato: 18 November , 2014, 17:42 »
Lad os fortsat håbe at myndighederne får inddæmmet problemerne der hvor de er konstateret nu.
Jeg gik selv med planer om at udvide bedriften, men ved krav om overdækning etc., så bliver der af rent praktiske årsager i stedet tale om en betydelig reduktion. En del af min fornøjelse med hønsene ligger netop i at de færdes frit i vores have. Lene Lestat nævner panikken i 2005-6, pfuijj!, der skulle nødigt komme denne gang.
Politiske tiltag mod industrien vil koste samfundet penge. Restriktioner mod hobby- og havehøns vil "kun"koste OS det VI holder af :(
Lad os håbe og bevare humøret.... :)
Mange hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Hillker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #25 Dato: 18 November , 2014, 18:07 »
Relateret til ovenstående, hvad er så den fuldstændig uddybende definition af 'under fast tag' ? 

Er en lukket voliere med tag over et fast tag? - eller skal et være et reelt hus med lukkede vægge ?

- eller fra en anden vinkel: Er det 'nedfald' fra oven man vil beskytte fuglene mod, eller fysisk kontakt med vilde/trækfugle ?

Vil som ny i faget gerne gøre ting rigtigt, men absolut heller ikke overreagere!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hillker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 30
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #27 Dato: 18 November , 2014, 18:22 »
Tak Lene  /o

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #28 Dato: 18 November , 2014, 18:26 »
Det er mig bekendt ikke blevet et krav med overdækning endnu, men det kan komme hvis det går som i 2005-6.
Overdækning med trapetzplader (som på carporte) burde kunne gøre det?

Nogen har i øvrigt i dag oplyst mig om at en hønsegårds net skal være nedgravet 60 cm og være tætsluttende mod overdækningen (eller tag) som også skal have samme maskestørrelse, < 20mm. Kan det være rigtigt?
Oplysningen skulle fremgå af Naturstyrelsens hjemmeside, der har jeg imidlertid ikke kunnet finde det.
Mvh
« Senest Redigeret: 18 November , 2014, 21:20 Fra Veteranen »
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Schliemann, Viben

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Højpatogen fugleinfluenza i Holland
« Svar #29 Dato: 18 November , 2014, 18:49 »
Hej Viben

Jeg mener at have hørt, at man kan risikere ikke at kunne tage sine høns med hjem fra f.eks. udstilling, hvis de har været i et land hvor der er udbrudt en smitsom hønsesygdom.

Det er selvfølgelig surt for den, det går ud over, men alle sikkerheds-foranstaltningerne er jo ment som en sikkerhed for alle andre.
Det er rigtigt, hvis I oppe i Danmark får et udbrud og jeg er i landet, så må mine høns ikke komme med hjem til Spanien, før udbrudet er over, og det vil være lidt surt for mig, for jeg skal så evt. blive i Danmark eller finde et sted hvor de kan være imedens.
Mvh Viben
Uva Uvam Vivendo Viria Fit ="A apple change to a grape by living with grapes"

Opdrætter af Silkehøns i gul med skæg, hvid uden skæg, stor.