Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blåt eller grønt æg??  (Læst 43482 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #30 Dato: 01 Februar , 2012, 18:58 »
Forøvrigt er det vel også folk, som med deres avl, skal satse på både racerene og racetypiske dyr, samt rigtige æggefarver.

Og ikke udstillingerne  ??

Men igen det er altid nemmere at lægge ansvaret over på andre end at tage det selv.  ;)

Endvidere er der også mange flere havehønseavlere end seriøse avlere
Hej  ;D

Så var det jo lige du skulle lægge nogle billeder af dine turkis blå æg ind  ??? Men de er måske ikke blå  ???

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #31 Dato: 01 Februar , 2012, 19:09 »
Ifølge standarden så skal både Araucana og Engelsk Araucana lægge turkisblå æg. Farven  kan sikkert variere fra lys til lidt mørkere, men den skal være turkisblå.
I leksikonet her på siden står der turkisgrøn, er det en fejl ???
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #32 Dato: 01 Februar , 2012, 19:14 »
Hej  ;D

Da det sikkert kun er 10% der lægger turkis blå æg, burde det jo være rigtig  /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #33 Dato: 01 Februar , 2012, 19:43 »
Araucana skal lægge turkisfarvede æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #34 Dato: 01 Februar , 2012, 22:20 »
Araucana skal lægge turkisfarvede æg.
Hej  ;D

Turkis blå eller grøn  ???

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #35 Dato: 01 Februar , 2012, 22:54 »
For både araucana og engelsk araucana gælder, at æggene skal være turkisblå.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #36 Dato: 02 Februar , 2012, 13:06 »
Hej  ;D

Så må vi jo igang med at slagte hovedparten af den danske besætning af araucana  :o Jeg har set rigtig mange æg fra araucana. Både danske og udenlandske. Men ingen som jeg vil betragte som turkis blå desværre. Nu vil jeg lige prøve at få fat i nogle Cream Legbar æg, så jeg har noget at sammenligne med.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #37 Dato: 02 Februar , 2012, 13:16 »
Forøvrigt er det vel også folk, som med deres avl, skal satse på både racerene og racetypiske dyr, samt rigtige æggefarver.

Og ikke udstillingerne  ??

Men igen det er altid nemmere at lægge ansvaret over på andre end at tage det selv.  ;)

Endvidere er der også mange flere havehønseavlere end seriøse avlere
Hvis det er mit indlæg, du sigter til, Lene - så har det jo før været fremme omkring Maran-racen at ægfarven er en del af racens særpræg så det er underligt at det ikke vurderes samtidigt med hønen ved udstillingerne. Det er da ikke noget angreb på udstillingerne, bare et forslag til forbedring. Og ja, der er mange havehønseavlere. Selv har jeg nu personligt hentet æg i Tyskland fra "Europamesteren" - og de er ikke mere turkisblå end havehønseavlernes Araucana-æg...
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Zoro

  • Gæst
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #38 Dato: 02 Februar , 2012, 13:45 »
Hej  ;D

Så må vi jo igang med at slagte hovedparten af den danske besætning af araucana  :o Jeg har set rigtig mange æg fra araucana. Både danske og udenlandske. Men ingen som jeg vil betragte som turkis blå desværre. Nu vil jeg lige prøve at få fat i nogle Cream Legbar æg, så jeg har noget at sammenligne med.

@ Kyllinge salg.

Hej.

Man må ikke glemme at Cream Legbar, er et rent krydsnings produkt af Brun Leghorn, og af Tværstribet Plymouth Rock, samt oprindeligt Araucana blod.

NB: Æg farven er derfor også svingende her, med der af  følgende store kontrast mæssige farve forskelle.

Hilsen fra Jørn.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2012, 13:48 Fra Jørn Clevin »

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #39 Dato: 02 Februar , 2012, 13:52 »
Jeg har lige holdt et par af mine æg fra Engelsk Araucana op mod en turkisblå farvescala og jo det kan godt være at man syntes at de ser grønne ud men de er faktisk turkis blå.

Scalaen strækker sig jo fra en mørk til en lys ende og i den helt lyse ende kan de godt se lidt turkisgrønne ud men det er de ikke.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #40 Dato: 02 Februar , 2012, 14:00 »
Jørn- Cream legbar er en race i England, på linje med alle de andre nyopståede racer og varianter de har der ovre. Den har da været på banen i en 40-50 år og avler rent. Så må det jo være en race? :)

Er det emu æg du linker til?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #41 Dato: 02 Februar , 2012, 16:17 »
Jamen det er da helt sikkert rigtigt trist at der ikke er flere, som "gider" at udstille Araucanaer og Engelske Araucanaer, og det gælder både dyr og æg.

Så der ligeså bliver "vist en vej" for at andre opdrættere (gamle som nye) som kan følges.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2012, 16:22 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Zoro

  • Gæst
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #42 Dato: 02 Februar , 2012, 16:45 »
Jørn- Cream legbar er en race i England, på linje med alle de andre nyopståede racer og varianter de har der ovre. Den har da været på banen i en 40-50 år og avler rent. Så må det jo være en race? :)

Er det emu æg du linker til?

@ Johan Kelly.

Cream Legbar er helt rigtigt en race i England, men du ser dem desværre meget sjældent , og der er få opdrættere af dem.

NB: Æggene og hønen er begge Cream Legbar farvet.

NB: De fleste opdrættere betragter dem som hybrider eller krydsninger, uden nogen større racefjerkræ mæssig betydning.

NB: Cream Legbar  findes også hos to tyske opdrættere, som gør meget ud af avls arbejdet med dem.

Hilsen Jørn. 

Zoro

  • Gæst
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #43 Dato: 02 Februar , 2012, 17:33 »
Jørn- Cream legbar er en race i England, på linje med alle de andre nyopståede racer og varianter de har der ovre. Den har da været på banen i en 40-50 år og avler rent. Så må det jo være en race? :)

Er det emu æg du linker til?

@ Johanne Kelly.

Hej igen Johanne.

Her er der et billede af Emu æg.

NB: Ligger noget langt fra farven på Araucana eller Cream Legbar æg ????

NB: Cream Legbar er egentligt bare en guld kønsvisende krydsning, som ligger disse nærmest tyrkis farvede smukke æg.

Hilsen Jørn.
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2012, 17:37 Fra Jørn Clevin »

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #44 Dato: 02 Februar , 2012, 17:48 »
Jamen det er da helt sikkert rigtigt trist at der ikke er flere, som "gider" at udstille Araucanaer og Engelske Araucanaer, og det gælder både dyr og æg.

Så der ligeså bliver "vist en vej" for at andre opdrættere (gamle som nye) som kan følges.
Jamen jeg klager såmænd ikke. Mine dyr er jo racemæssigt i orden - så jeg arbejder da bare videre på ægfarven. Men at udstille hjælper jo heller ikke på ægfarven så længe den ikke vurderes sammen med hønen. Ligesom med f.eks. Maran.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand