Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blåt eller grønt æg??  (Læst 43468 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #15 Dato: 01 Februar , 2012, 09:32 »
Mine er lidt mørkere end billedet viser. Her er et link til andre billeder hvor farven ses tydligere. Helt blå har de dog aldrig været.

http://www.phosee.dk/picture/220529-aeg
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #16 Dato: 01 Februar , 2012, 09:32 »
Så "blå" er mine araucana æg i virkeligheden.
Jeg har lige taget et billede, men de bliver meget lysere på billedet end i virkeligheden /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #17 Dato: 01 Februar , 2012, 09:36 »
Der er også de her ameraucana, men så blå er de æg vist heller ikke
http://www.thewaterpod.org/chickenvote.html
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Zoro

  • Gæst
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #18 Dato: 01 Februar , 2012, 09:37 »
Sådan kan de også se ud men det er få ????

Hilsen Jørn. /o /o *d *s

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #19 Dato: 01 Februar , 2012, 09:37 »
Araucanaernes æg starter mørke og bliver så lysere og lysere indtil fældning - og så starter de mørke igen. Vores høner lægger meget forskellige æg. Vi ruger kun på de turkisfarvede og IKKE de grønne/olivengrønne. Jeg tager de mest blå fra til rugning men der er jo også andre faktorer, der er vigtige. Hvis man på udstillingerne også satsede på ægfarve i bedømmelsen ville meget være opnået.
Angående billedet, så tror jeg at det er OK - MEN det er æg lagt i opstartsperioden, sandsynligvis lagt af samme høne over nogle dage. Har selv haft fire-fem stykker i den farve (dog ikke som Jørns billede) og blev meget glad. Men så begyndte farven at blegne :(. Vi har også haft mørketurkisgrønne æg i en periode. Det har vi ikke mere så måske er den pågældende høne solgt (til Tanja? ;)) De var meget flotte men sådan skal vores Araucanaæg ikke se ud. Jeg tror godt at man kan få æggene mere blå med tiden men da der er så mange andre ting, der også skal tages hensyn til, vil det kræve et stort udvalg af avlsdyr og meget plads. Så det bliver kun et forsøg for sjov. Pudsigt nok så er det ofte forskelligheden i ægfarve, der får modtagerne (uh nej, det skrev jeg da ikke :o) af en bakke æg til at juble, så et par Maraucana og Maran er ikke udelukket i besætningen - men kun til ægproduktion.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #20 Dato: 01 Februar , 2012, 09:42 »
Janni, så blå kan de sagtens være /o
Men Jørn, den må du længere ud på Falster med ;D
Og du har ret Kirsten, det er de varierede æggebakker, man glædes mest over, at man så har andre avlsmål, er en anden historie. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #21 Dato: 01 Februar , 2012, 10:07 »
@Marianne, jeg mente bare at de er lidt blege! Men de prikkede i baggrunden er også ret fine
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #22 Dato: 01 Februar , 2012, 10:08 »
Jeg tror simpelthen heller ikke på at det ikke er et manipuleret billede. Det er også lidt mærkeligt, at æggene har PRÆCIS samme farve. Der vil vel altid være lidt variation?! ???

Jeg glemte lige at skrive at min kommentar faktisk ikke går på billedet der linkes til, for sådan kan de selvfølgelig godt ud ::) /o

Men inde på siden, kan man gå ind under vildtfarvede araucanaer, hvor der er et billede af en rede med meget blå, helt ensfarvede æg. Det var de æg jeg mente, da jeg skrev ovenstående. Her ser det ud som om der er skruet lidt i photoshop bagefter. Forsidebilledet er fint /o Beklager, hvis det ikke lige var det jeg fik skrevet... :-\
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #23 Dato: 01 Februar , 2012, 10:17 »
Det var det samme billede som Tanja skriver om som jeg kommenterede. Det ser simpelthen ikke rigtigt ud.
Selvfølgelig er æggenes farve vigtig, men man kan altså også gå for meget op i det med farven på æggene. Jeg ruger da også helst kun på de mørkeste barnevelderæg, men snupper altid et par af de sjove lyserøde med for variationens skyld.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #24 Dato: 01 Februar , 2012, 13:36 »
Så "blå" er mine araucana æg i virkeligheden.
Jeg har lige taget et billede, men de bliver meget lysere på billedet end i virkeligheden /d


JAA, se DET er blå..nu nærmer vi os :) Helt præcis hvad er det for nogle Araucana, du har? ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #25 Dato: 01 Februar , 2012, 13:39 »
Jeg faldt for nogle uger siden over en gammel tråd herinde med et rigtig flot blåt æg - måske jeg kan finde det igen og linke til det  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #26 Dato: 01 Februar , 2012, 13:40 »
Mine er sorte, smukke araucana med flotte øretufter (udstillingskvalitet), jeg har dem fra Erling Rønnest.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #27 Dato: 01 Februar , 2012, 13:44 »
Her er den tråd, jeg ledte efter.. Det var leneelle, der havde lagt billedet ind af det BLÅ æg.. Tjek det ud, hvis jeg har linket rigtigt  /o

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=13885.0
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #28 Dato: 01 Februar , 2012, 17:49 »
Angående udstillinger og om der tages højde for æggefarve.

Ja det gør der, for alle racer har en standard, hvori der også er beskrevet hvordan æggene skal være, både hvad der angår størrelse og farve.

Og der kan også udstilles æg på udstillingerne og her vil æggene blive bedømt efter standarden.
Der findes endvidere en særskilt landsudstilling for æg.

Forøvrigt så er æg svære at tage billeder af, så den rigtige farve kan ses. Og desuden kan billeder snilt manipuleres med. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blåt eller grønt æg??
« Svar #29 Dato: 01 Februar , 2012, 18:03 »
Forøvrigt er det vel også folk, som med deres avl, skal satse på både racerene og racetypiske dyr, samt rigtige æggefarver.

Og ikke udstillingerne  ??

Men igen det er altid nemmere at lægge ansvaret over på andre end at tage det selv.  ;)

Endvidere er der også mange flere havehønseavlere end seriøse avlere
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub