Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana  (Læst 27410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Mange der ønsker sig araucana gør det vel for de turkisfarvede ægs skyld. Sådan startede jeg i hvert fald selv.De fleste er tilfredse, også selvom æggene er mere til den grågrønne/olivenfarvede side, for ikke at tale om helt grønne æg.

Jeg har på det sidste haft rigtigt mange æg og jeg koger dem jo til katte og hunde.
Selv det meget grønne æg var gennemfarvet i samme farve.

.Jeg har bemærket, at de æg der er lidt grumsede i farven faktisk på indersiden er fint turkis, hvilket jo så fører tanken hen på, at der er lagt en farvet hinde på ydersiden af ægget, som jo er det normale for alle andre racer. Ergo, der er på et tidspunkt ført anden race indover, som så har lagt dette uønskede gen.

Her taler jeg ikke kun om mine engelske araucanere, men også om de haleløse.

Hvis det er som f.eks. hos maranerne,at det i stor grad er hanen der bestemmer farven på æggene, så tror jeg godt man kan bruge den teori, også når vi taler om araucanere. Hanen må ikke bære det gen, så går det galt i den næste generation.

Så er der farveforskellen generelt, nogle er pænt mørke andre er for lyse og det er de hele vejen igennem skallen. Her er jeg overbevist om, at det kun skyldes araucanaen selv.

De første æg er altid pænt mørke og lysner igennem avlssæsonen, men nogle gør mere end andre.Uanset om æggene er til den mere grønne side, så er de gennemfarvede med den samme nuance og altså ikke, efter min mening, påvirket af anden race





.

vh Gunni




Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #1 Dato: 08 December , 2010, 14:21 »
Vi har haft lidt haveblandinger - og vores statistisk slet ikke fyldestgørende erfaring siger; hvis hanen var araucana - lægger høne afkom grønne æg. Hvis hanen var noget andet - lægger hønen ikke grønne æg.
Så den teori er ihvertfald ikke modbevist. :D

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Det er faktisk lidt spændende det med ægfarven. Æggene fra hønsene fra dig er store og godt farvede /o æggene fra "min" høne er mere grønt, men også mere farvet og lidt mindre.

Jeg synes det er spændende, og selvfølgeligt meget vigtigt at vi bevarer den grønne farve. Og det gør vi bedst hvis vi forstår arveligheden bag
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Mine 2 vildtfarvede stumpe araucaner høner lagde æg i forskellig farve. Den med tuffer lagde olivengrønne æg og jeg så også de var fint tyrkise indeni. Den anden nok ikke helt så racetypisk høne lagde fine tyrkise æg. De olivengrønne æg var for det meste ubefrugtede. Dem der var befrugtede nåede aldrig at blive til kyllinger. De døde ca. halvvejs i udrugningen. Begge høner kom fra tyrkise æg. Det gjorde hanen også. Den tuffede høne jeg aldrig har fået afkom efter blev trådt flittigt nok af hanen, der ikke havde tuffer.

Nu har jeg en flok af kyllinger fra kun tyrkise æg og enkelte ser ud til at være dværge.....

mvh Lene
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sikke et flot billede /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
er det mørke grønne æg ægte farve?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Jo, det var olivengrønt. Måske ikke helt så olivengrønt som på billedet. Hønens æg ændrede farve efterhånden og de blev mere og mere tyrkise. Æggene - det olivengrønne og det tyrkise var stort set ens i farve  indvendigt.
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Hov, de skal ikke være grønne men turkisBLÅ! :D
De olivenfarvede er typisk Araucana blandet med Maran. Også smukke æg - men bør ikke anvendes i Araucana-opdræt. Mine høners ægfarve blegner også i løbet af sæsonen. Jeg har en enkelt, der lægger næsten hvide æg hele tiden. Hun er en sjov lille nysgerrig høne, der kommer med kommentarer til ALT hvad man foretager sig i hønsehus og omegn. Selv hunden snakker hun med. Hun er blevet udnævnt til "morgenægsproducent" og fredet. Men det er jo også tydeligt at se, hvilke æg, der er hendes - så der ikke bliver ruget på dem. Det er i øvrigt forbløffende så mange æg de høns bliver ved med at lægge! Hybrider: kom an /1!
« Senest Redigeret: 14 Maj , 2011, 10:55 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Æggene - det olivengrønne og det tyrkise var stort set ens i farve  indvendigt.
Det hænger jo også godt sammen med den måde maran-æggene får deres farve, de bliver nemlig  "sprøjtelakerede" på deres vej gennem æggelederen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Så er jeg lige nødt til at spørge..jeg har kyllinger fra min store Brahma hane og fra mine araucana høner..var helt sikker på at disse kyllinger en dag vil komme til at lægge grønne æg..eller?

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2011, 16:46 »
Det tror jeg ikke de gør, men havde det været omvendt så havde de.Jeg har en silke/araucana rendende, mor er araucana, far silke, hun lægger de nydeligste brune æg.

VH Gunni.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #11 Dato: 13 Maj , 2011, 19:08 »
Pokkers også..jeg var så spændt på at få store grønne æg fra mine krydsninger :(
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #12 Dato: 13 Maj , 2011, 19:12 »
Jamen, vent nu at se, mine ord er ikke lov, det er blot noget jeg har læst mig til og så har jeg et enkelt eksempel, hvilket jo ikke er et fuldgyldigt bevis.

VH Gunni.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #13 Dato: 13 Maj , 2011, 19:14 »
Nej vi får se..jeg gemmer nogle stykker, så det bliver spændende at se..dog kan jo ikke sælge dem som "grønskallede æglæggere" nu ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #14 Dato: 13 Maj , 2011, 19:38 »
Hvorfor nu også det? Vi har jo araucanaerne til det, hvorfor lave flere racer?

VH Gunni.