Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner  (Læst 8597 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Dato: 07 Juli , 2014, 13:36 »
Nu er det ved at være mere end på høje tid at lave 1. frasortering af årets kyllinger. I den forbindelse har jeg lidt spørgsmål jeg håber at få lidt hjælp med.

Jeg er ved opbygge tre stammer af tre forskellige racer, som alle er købt som ruge æg hos anerkendte avlere. Den ene stamme giver sig selv, så ingen problemer der. I den anden har jeg 6 hønniker, hvoraf 4 har tvillingetakker. Ville I kun bruge de to uden kamfejl eller avle på dem alle sammen? Jeg har ikke lige mulighed for at få nyt blod ind, så er det for lidt at kun starte med 2 høner? Jeg har 3 haner, der ser lovende ud, så det er ikke noget problem.

I den tredje race (cream legbar) er der kommet en haleløs høne. Jeg er helt sikker på at avleren ikke har avlet på haleløse dyr, det er ikke dominant haleløshed. Har engang læst en diskussion på et svensk fjerkræforum om at sendte æg en gang imellem kan give kyllinger unden hale pga. rystelserne. Mest hælder jeg dog mod recessiv haleløshed, men skal man avle sådan en høne?
« Senest Redigeret: 07 Juli , 2014, 13:39 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #1 Dato: 07 Juli , 2014, 14:15 »
Kamfejl er extremt arvelige og det er derfor at de altid giver 0 på udstilling.

Jeg ville kun avle på dyr med kam fejl, hvis de var supergode på alle andre områder (typen) og det er en sjælden race. Men igen der vil komme mange kyllinger med kamfejl efter dem.

Angående den uden hale, så ville jeg ikke bruge den. Men her kan det være at andre har større erfaring omkring det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2014, 14:19 »
Tak for bekræftelsen! Jeg ville heller aldrig avle på dyr med kamfejl fra mine egne, men nu var det jo købte æg, jeg ikke umiddelbart kan skaffe flere af og syntes bare et øjeblik at det var lidt for lidt med kun 2 høner. Alt med kamfejl og manglende haler ryger ud af avlen.
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #3 Dato: 08 Juli , 2014, 15:31 »
Man kunne jo ruge lidt æg fra pågældende høne og se hvad det bliver, for en høne kan ikke gøre så meget skade i ens avl, som en hane kan.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #4 Dato: 08 Juli , 2014, 21:56 »
Det vil jeg lige overveje.
Mvh Mette

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #5 Dato: 08 Juli , 2014, 21:59 »
Man kunne jo ruge lidt æg fra pågældende høne og se hvad det bliver, for en høne kan ikke gøre så meget skade i ens avl, som en hane kan.

Hvis hun er rigtig god på andre punkter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2014, 23:46 »
Hvis det er ekstrem sjældne racer eller varieteter kan der nogle gange være andre ting som er vigtigere at fokusere på og derfor må man tage helheden af dyret med indover i sin udvælgelse.
Dog hvis pladsen er til det kunne du eventuelt lave to stammer hvor den ene indeholder de høner med kamfejl og den anden uden. Så ved du bare at du skal sortere meget grundigt og hårdt på kamfejl i de efterfølgende generationer ved stammen med kamfejl for at det ikke skal komme til at tage overhånd med tiden. Kan også være der skal sorteres hårdt i kyllingerne efter dem uden kamfejl hvis de er søskende til de andre for så kan de også have generne for en del kamfejl blandt kyllingerne.
En anden ting når du ikke lige kan skaffe nye dyr er at have en reserve indtil du begynder avlen hvis nu en skulle falde fra så man har noget at forsætte med og det hele ikke går tabt. Ellers kan man nu nå rimelig langt bare med to æglæggene høner. Hellerer en stamme af to gode høner der kan avle flere gode dyr end 6 middelmådige som kan give flere kyllinger, men knap så mange der vil blive blandt de gode og mere spredte i hvad de avler videre.

Den haleløse lyder rigtig spændende hvis det skulle være den meget sjældne recessive form kunne det bestemt have interesse.
Vil dog sige som Lene at hvis det ikke er den dominante form så lad være med at bruge hende. Hun vil bare give langt flere haleløse kyllinger i fremtiden. Da hendes afkom vil have gener for det og kan sagtens være at hønens søskende også har generne i forvejen og så kan der lige pludselig blive en del haleløse kyllinger man ikke kan bruge til noget. Her gælder det om at få det avlet ud af stammen.
Hvis man har pladsen vil man i så tilfælde kunne bruge hende til kontrolparringer så man kan finde ud af hvilke haner der gemmer gener for det og hvilke der ikke gør. Dog bør man til at starte med krydse hende med en anden race for at få afgjort med sikkerhed at det er et sæt recessive gener hun render rundt med.
Hvis det var dominant kunne det bedre gå da man i så tilfælde bare valgte de kyllinger fra som blev haleløse og gemte dem der fik hale hvis hun er god nok på andre punkter.

Men som sagt bestemt interesse hvis det var den meget sjældne form for recessiv haleløshed. Ikke bare lige noget man støder på.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2014, 14:05 »
Jeg planlægger at gemme 2-3 haner af hver race og at lave 2 stammer, hvor jeg har dyr nok til dette.

Jeg har nu været i kontakt af avleren og hun har aldrig hørt om haleløse cream legbars, så det er definitiv ikke dominant haleløshed og hvis der havde recissiv haleløshed i hendes stammer, ville hun vel have fået nogle haleløse selv. Det leder mig så tilbage til om det er et resultat af forsendelsen.

@ Frank

Intressant som i akademisk Intressant eller som i det kan man bruge til noget?  ;)
« Senest Redigeret: 10 Juli , 2014, 17:29 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2014, 14:07 »
I skal da lige have et par billeder af vidunderet.  ;D
Mvh Mette

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #9 Dato: 10 Juli , 2014, 19:26 »
Det kan nemt lægge skjult hvis man kun gemmer dyr af det ene køn med gener for haleløshed eller andet recessive gener. Så kan de nemlig højst lave andre dyr som vil bære på dette gen, men ikke vise det og ikke før en hane og høne med samme recessive gen bliver sat sammen vil det dukke op.

Har ikke hørt om den med forsendelse, men skal ikke kunne udelukke det. Dog kunne det være spændende og virkelig finde ud af hvad hun gemmer på af gener omkring det haleløse. Om hvad der virkelig lægger bag eller er sket i forsendelse.

Vil sige lidt begge dele og har nævnt hvad det eventuelt ville kunne bruges til og kunne få luget ud af skjulte gener. Ellers kunne der sikkert også laves andet sjov med hende eller bare projektet med at finde ud af hvad der gemmer sig i hende.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #10 Dato: 10 Juli , 2014, 23:27 »
Jeg kan jo starte med at krydse med min maran hane for at være 110 % sikker på at det ikke er dominant. Derefter må jeg jo så se hvad jeg får ud af kontrolparringerne. Jeg synes dog stadig det er lidt underligt, at avleren ikke har fået nogle haleløse. Hun laver mange kyllinger og sælger mindst lige så mange rugeæg. Så hun burde hun ikke have fået flere kyllinger efter samme høne som min høne. Burde ca. 50 % ikke blive haleløse med den kombination?
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2014, 02:19 Fra Hallserydsgård »
Mvh Mette

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2014, 11:03 »
Hvis det er recessiv haleløshed og du parrer to dyr som har hale, men er split for haleløshed, så kommer der i teorioen 25% haleløse. Så ja det lyder lidt underligt, at det ikke er dukket op før. Men et er teori - et andet er praksis, og hvis ikke lige nøjagtig den parring med den bestemte høne og hane er lavet før, så er det jo logisk nok, at der ikke er kommet nogen haleløse før :)

Det kan jo også godt være en pludselig opstået mutation af den ene eller den anden årsag.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hallserydsgård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 160
Sv: Tvillingetakker og haleløshed hos avelshøner
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2014, 16:47 »
Ja selvfølgelig 25 %. Var vist lidt træt igår.  :-\
Mvh Mette