Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Tekniks uheld" i hønsehuset?  (Læst 4930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline høneMutti

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
  • Brahma mutti <3
"Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Dato: 18 Marts , 2014, 20:37 »
Hej. Har brug for hjælp. Jeg har høns for første gang og efter 3 mdr er 2 ud af 3 høns skruk. Den første har lagt sig i den fældes rede for ar ruge... Hønsehuset er derefter delt i to for at give rugehønen ro. Men efter ombygning har nr to lagt sig i den ande del af huset. Lige så tæt på åbningen til hønsegården..? Opdaget høne nr 2 var skruk i aftes da jeg skulle lukke og sluk for dagen. Men til alt held opdager jeg, min hane og sidste høne som ikke er skruk, sidde ude under halvtaget i hønsegården og sover. De tør ik gå forbi den rugende høne som har valgt at ligge sig på " dørmåtten" men min mand og jeg fik dog flyttet hende hen til den sidste ledig rede(hun lå på gulvet) i håb om  høne og hane tør gå forbi? Det var for mørkt, så vi satte dem ind. Den siddet rede står på gulvet over for deres sovepind og pladsen et træng nok ift opdelingen. Så min bekymring går på.. Vil høne og hane eller viljen som helst fugleart, turde parcere en rugende høne...? Og hved stiller jeg på nu. Synes det virker som et " tekniks uheld" jeg ingen erfare besidder og ønsker blot en god ruge tid og ønsker forsat hønsehuset åben for alle. Kan 2 rugehøner dele et rum i vær sin rede? Det ik så stort et hønsehus de har ved opdeling kun 1,5 m2 og det er brahma høns. Normalt fungere mine 3 m2 fint da de nyder gårdhaven alle lyse timer og sover kun inde om natten. Nu er det knap så meget plads pga opdelingen.. Hjælp, hvad gør jeg?? K høneMutti
Hygge avler af rentracet*Stor Brahma*

"Når forandringens vinde blæser, så vil nogen bygge læhegn, mens andre bygger vindmøller"

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2014, 23:33 »
Jeg hiver lige denne tråd op, da jeg selv har tænkt på, om man kan have to høns der er skruk i samme lille hus, el. om de skal have et sted hver :-)
Jeg spørger, fordi jeg godt vil være på forkant med en evt. situation  ;D
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2014, 07:54 »
det er fint med 2 skrukker sammen, den kan os hjælpe hinanden med kyllinger

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2014, 07:56 »
Tak for hjælpen, så er jeg for mit vedkommende mere rolig, og behøver ikke gøre noget lige nu :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #4 Dato: 20 Marts , 2014, 09:18 »
Jeg tillader mig lige at komme med et ekstra spørgsmål. Jeg har også to skrukhøner sammen nu. De ligger i hver sin kattetransportkasse og indtil videre i samme voliere som 2,1 andre silkehøns. Der er 1½ uges forskel på hvornår deres æg skal klække. Kan det give problemer? Kan pipperiet fra de første kyllinger gøre at høne nr to tror at hendes er klækket og går af reden?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Janni Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 194
  • Det tog tre års tilløb...men nu har jeg høns!
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2014, 11:03 »
jeeg tillader mig et tillægsspørgsmål også :) hvis man har en skruk der rrruger i hønsehuset uden at blive fjjernet

er der så sandsynlighed for at dder kommer kyllinger ud  af et? er det problematisk når der så er både hane og 3 andre høner i samme gård?

Med venlig hilsen Janni

1.4 wyandotter (sorte og blå)
11 kyllinger af blandet herkomst
2.0 afkom
1.0 Überhane
0.2 Mislinger

og selvforsynings freak med en alt for lille have

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #6 Dato: 21 Marts , 2014, 12:24 »
Hvis man lader en høne ruge i hønsehuset sammen med de andre høns er der en del ting man skal være opmærksom på.
For det første vil de andre høns elske at lægge deres nye æg i reden hos skrukhønen. Derfor skal rugeæggene mærkes, og de nye æg fjernes dagligt. (De kan stadig spises selv om de har ligget lunt en halv dag tid).
Da der er en del rumsteren rundt pga de andre høns er der fare for at nogle æg bliver skubbet ud i kulden og dermed går til.
Hvis der lægger sig en ekstra høne til at ruge, så bruger de en masse tid på at hugge æg hos hinanden, og æggene bliver skubbet rundt i reden med samme risiko for at nogle æg ender udenfor varmen.
Hvis der ligger to høner og ruger hver for sig men æggene har termin på forskellig tid, er der risiko for at hønen med de nyeste æg ikke gider ruge længere, når der kommer kyllinger i den første rede. Hun vil måske synes det er sjovere at prøve at hugge kyllingerne eller dele dem med den anden høne.
Og på trods af alt det der kan gå galt, så lykkes det faktisk jævnligt at få ruget kyllinger ud i hønsegårdene rundt omkring.
Jeg må så sige at jeg efterhånden altid isolerer hønen mens hun ruger, for jeg har været igennem alt de ovenstående, og det gider jeg bare ikke mere. Det går alt for ofte galt, og man ender med en enkelt levende kylling ud af 10 æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #7 Dato: 21 Marts , 2014, 12:34 »
Mine 3 silkehøns har hele tiden lagt æg i hver deres rede og viser overhovedet ingen interesse for de andres reder. De to skrukhøner har hver deres kattetransportkasse, og den ene der lægger æg endnu, bruger en opvaskebalje. De har aldrig lagt æg i hinandens reder (og ja, de er mærket ;) )Jeg har mulighed for at dele dem, og vil også gøre det, hvis det er det bedste. Men de vil være lige ved siden af hinanden, og vil kunne høre hinandens kyllinger. Under de omstændigheder, vil det så stadig være bedst at dele dem, eller kan det være ligemeget, når de alligevel kan se og høre hinanden?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #8 Dato: 21 Marts , 2014, 13:01 »
Det kan jo ske, at skruk nr 2 bliver liggende, selvom nr. 1 går afsted med kyllinger,og så får du bare et hold kyllinger med skruk nr 2, mens er kan jo også ske det modsatte, som Henriette skriver.. Men hvis de alligevel ligger klods op og ned af hinanden, kan se hinanden og høre hinanden, tja.. Jeg ville nok tage chancen, med mindre de kunne deles op sådan i hver sit hus eller hver sit rum!! Alternativt er jo, at fjerne alle æg fra nr 2, give hende et par stykker fra nr 1, og så får de kyllinger samtidig.. Men derfor er der jo STADIG en risiko for, at den ene eller den anden går fra udklækkede æg, som jo så dør på kort tid..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: "Tekniks uheld" i hønsehuset?
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2014, 13:24 »
Det var da nogle virkelig gode forklaringer, så jeg for mit vedkommende siger tusind tak :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)