Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv altså, kalkben!  (Læst 13322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Øv altså, kalkben!
« Dato: 22 Maj , 2013, 12:04 »
Hej.

Jeg vil gerne høre, hvad I erfarne hønsefolk ville gøre I mit sted.

I går opdager jeg til min store skræk, at flere af mine faverolles-høns plus begge faverolles-haner har mistet en del af fjerene på benene. Den ene af hanerne har ovenikøbet nogle sår, hvor fjerene tidligere har siddet.
Da jeg så kigger nærmere efter kan jeg se, at skællene på benene hos selvsamme høns er begyndt at rejse sig.
Kalkben tænker jeg straks! Øv  :'(

Næste tanke er, ÅH NEJ, det kan kun være den skrukhøne, som jeg i ren panik for 3 uger siden købte til mine kyllinger, som har smittet.
Dumme jeg har glemt at utøjsbehandle hønemor, da jeg fik hende hjem.
Ganske rigtigt har hun flere temmelig fortykkede skæl på benene. Kæmpe øv og hvor er jeg bare et stort fjols, at jeg ikke har bemærket det før!

Jeg har aldrig set kalkben før, men ud fra billederne, som findes her på forum, så er jeg ikke længere i tvivl.

Nu er mit spørgsmål så, hvordan, hvornår og med hvad ville I behandle høns, haner, hønemor og kyllinger?

De går alle samlet i samme hønsestald, så jeg er nødt til at gøre det af een omgang.

Hønemor ligger til natten i en redekasse sammen med kyllingerne i et hjørne af stalden.

Både hun og kyllingerne bliver rigtig svære at komme til og holde styr på, hvis jeg skal hente dem ud enkeltvis til aften. Det gruer jeg godt nok for :-[

Samtidig bryder jeg mig ikke om for meget sprøjteri med sprayflaske men ville helt klart foretrække, hvis en simpel benindsmøring med et eller andet ufarligt? kunne klare problemet.

De høns plus kyllingerne som endnu ikke er (synligt) angrebet, kan jeg nøjes med at smøre deres ben ind i olie?

Og hvad med den hane, som har sår på benene, skal han behandles anderledes end dem med fortykninger men uden sår?


Beklager alle de mange spørgsmål, men jeg føler mig virkelig usikker her og har hårdt brug for noget kyndig vejledning :)

Mvh Pia

Gæs, moskusænder og høns

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2013, 12:41 »
Rolig nu, det lader sig dog løse, og det er da den nemmeste form for utøj.

Jeg tror ikke  at kalkbenene kommer fra skrukken, som du fik for tre uger siden,,, så hurtigt er det ikke min opfattelse at det går, men det er jo også ligegyldigt, nu er det der, og det skal væk...
jeg ville smøre alle grundigt i madolie, og gentage hver uge til alle er pæne igen...
 
for at være grundig med de fodbefjerede så ville jeg tage en spand eller gryde, og dyppe alle ben ned i gryden og gnubbe samtidig, så det kommer godt ind,,, husk lige op under lår fjererne,,,,

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2013, 14:39 »
Hej Ina.

Tak for dit svar og dine beroligende ord! Hysteri hjælper jo som regel ikke noget :laugh:

Du har ret, kalkben er nok ikke det værste, man som hønseholder kan blive udsat for. Især ikke hvis madolie virkelig kan klare det :)

De får hele rækken hen i aften, når der er faldet ro på. Og jeg skal nok være grundig med indsmøringen.

Jeg havde egentlig forstået at der skulle en smittekilde til udefra for at hønsene kunne få det? Men det er måske nok, at de går frit i haven og evt kan få det fra andre fugledyr?

Gæs, moskusænder og høns

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2013, 14:52 »
Det kommer vist bare ud af den blå luft af og til.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2013, 17:08 »
Jeg har en høne, der altid har haft tilbøjelighed til kalkben, og hun er den absolut eneste, men i vinter har de boet i halm, i stedet for som de plejer i spåner..
Det gør jeg aldrig mere, alle mine orpington der sover på gulvet, har kalkben, og alle de lette damer der sover på hegn og gæreakter eller på pind, de har fine glatte løb, og jeg er overbevist om, at det skyldes det fugtige miljø i halmen eller noget der er kommet med halmen,,
Så jeg har også et olie projekt  >:(
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2013, 19:26 »
Tak for svar begge to!

Er de flyvere, sådan nogle kalkbensmider? Eller hvordan finder de vej til en høne? Er der nogen, der ved det?


Tak for tippet, Ina, med madolie i en gryde! Jeg har allerede forsøgt mig med nogle af hønsene. Der skal dog temmelig meget olie i gryden for at man lige kan lade sådan et par faverolles-hane-fødder plus ben stå i blød et øjeblik! :) Men derudover virker det nærmest somom, de synes det er lidt rart at få de der plagede lemmer masseret og smurt ind i olie :laugh:

Jeg er spændt på at se, om det virker.

Held og lykke med dit eget olie-projekt! /o
Gæs, moskusænder og høns

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #6 Dato: 22 Maj , 2013, 20:03 »
Hej

Et rigtigt god råd er Hovfedt til heste, det kan smøres på benet uden det genere og det sidder et stykke tid.

Tommy

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #7 Dato: 23 Maj , 2013, 12:07 »
Tak for forslaget, Tommy! Det kunne også være værd at prøve.

Efter at være nået hele raden rundt i går aftes, så kunne jeg se, at det kun var hønemor, der var hårdt angrebet. Hun var den eneste, hvor der decideret stak skæl-gevækster ud. Hos de andre af de angrebne havde skællene bare løftet sig lidt plus fjer bidt af.
Så hønemor bliver den sværeste at behandle. Hvis olien ikke gør nogen forskel i løbet af en uges tid, så prøver jeg Tommys forslag med hovfedt.

De stakkels kyllinger ser i øvrigt farlige ud i dag, -i ren panik efter gårdsdagens olie-angreb på dem og hønemor klumpede de ekstra meget inde under hendes olie-indfedtede hønse-understel  :-[
I dag ser de næsten ud somom, jeg har haft dem dyppet helt i den oliegryde  *f
Næste gang skal jeg måske forsøge at holde lidt igen med oliemængden. Men det er jo omvendt også svært, for hønemor kæmpede som en rigtig mor bør for at komme tilbage til sine kyllinger, da jeg udsatte hende for oliegryden. Det gav en vis mængde plaskeri.

Hvordan i øvrigt med hønsestalden? Fedter jeg siddepindene ind i selvsamme olie eller hvad ville I gøre? Igen vil jeg helst en ufarlig løsning for både høns og mig, men omvendt skal det også være noget, der virker.

 
Gæs, moskusænder og høns

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #8 Dato: 23 Maj , 2013, 21:53 »
Det er rigtigt at hovfedt er supergodt, men det er virkelig også meget fedtet, da det kan sidde fast i tykkere lag  :oalkmider er på hønsene, så jeg tænker at almindelig udmugning og et drys stallosan, tøs eller hemexide er nok

k
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #9 Dato: 24 Maj , 2013, 09:50 »
Tak, Ina!
Jeg går efter dit forslag. Det giver mening i mine ører :)

Jeg melder tilbage om et par uger, når jeg (forhåbentlig) har set en bedring.
Gæs, moskusænder og høns

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2013, 21:35 »
Hej igen.

Jeg er lidt ved at give op på det her kalkbensvæsen.
I 1½ måned nu har jeg 1 gang om ugen smurt alle hønseben ind i enten madolie eller vaseline og lige lidt hjælper det!
Jo, det skal siges, min faverolles hane som lagde ud med små åbne sår på benene, de er væk. Det er rigtig godt!
Men hos alle andre faverolles høns er situationen status quo. Hverken værre eller bedre end da jeg startede.
Og nu ser mine faverolles kyllinger så også ud til at være let angrebet! Øv.

Mine la bresse kyllinger og øvrige voksne høns uden fodbefjering er ikke angrebet. Men de har fået samme behandling alligevel forebyggende.

Så hvad gør jeg nu??
Skal jeg forsøge med svovlpulver/brun sæbe/vaseline eller hvad ville I gøre?
Æggene skal fortsat kunne spises og nogle af kyllingerne skal slagtes om en måned.


Hilsen Pia
Gæs, moskusænder og høns

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Øv altså, kalkben!
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2013, 22:46 »
Ama eller Oma bagespray: hurtigt, nemt og meget virksomt her...når hønsene er gået på pind.

Offline may-brit

  • Bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2013, 23:24 »
Bagespray! Det skal prøves. Jeg har ellers brugt en overskåret mælkekarton til olie og så et ben ad gangen, men spray lyder tiltagende nemt...
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #13 Dato: 11 Juli , 2013, 23:39 »
@Pia (Pimu)

Du skal måske overveje at aftage en sæk diatomejord til forebyggelse i hønsehuset. Det skal bruges i hønsehuset samtidig med behandling af de angrebne dyr.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=34353.msg301230;topicseen#new
Mvh
Erik Andersen

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Øv altså, kalkben!
« Svar #14 Dato: 12 Juli , 2013, 03:40 »
Tak for jeres svar!

Erik, jeg har netop indkøbt en sæk hemexcide til samme formål. Hvis det er løsningen i sig selv, så er jeg jo på rette vej :)
Skal der en seriøs hovedrengøring med højtryk, kalkning osv. af hønsestalden til inden udstrøning eller er det nok at fjerne al underlag(her: sand) og så rengøre siddepinde mv.?
Hvad i øvrigt i redekasserne. Hvordan undgår jeg direkte kontakt mellem høne og hemexcide? Evt et sandlag under halmen er nok?
Gæs, moskusænder og høns