Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer  (Læst 5867 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:30 »
Ikke noget snak om evt forskelle mellem disse produkter i denne tråd, da det er behandlet så rigeligt i denne tråd
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=28839.msg257471#msg257471

Denne tråd skal udelukkende handle om de erfaringer vi hver især høster ifm brugen af diatomejord/kiselgur hos vores fjerkræ (og evt andre steder).

Mine erfaringer er indtil videre begrænset til 14 dages brug i hønsehus og kostald. Og det har indtil for et par dage siden kun været brugt til uddrysning i underlag/på gulv.

Jeg har bemærket en markant nedgang i mængden af fluer både i hønsehus og kostald. Jeg er opmærksom på at de faldende temperaturer udendørs selvfølgelig påvirker klækningen af nye fluer. Men nedgangen i fluer er så markant at jeg vil mene at noget af nedgangen må tilskrives uddrysning af diatomejord i fluernes naturlige miljø. Det er dog alt for tidligt at sige noget med sikkerhed.

Jeg er for 2 dage siden begyndt at drysse meget små mængder over foderet i hønsenes foderautomat. Jeg har ikke set bivirkninger af dette (endnu).
Mvh
Erik Andersen

Offline bobbe

  • Bruger
  • Indlæg: 38
  • Ny i hønseverden
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #1 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:48 »
Jeg har ikke set utøj på mine høns, men har pustet lidt Hemecide ud i hønsehus, og bilder også mig selv ind at der er blevet noget mindre af fluer/insekter i huset, men ved heller ikke om det bare er pga omskift i vejret.. Har dog efter at have læst så meget her inde ikke turde at blande det i fodret.. Kald mig bare "kylling" ;D ;D
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2012, 22:14 »
Du kan roligt blande lidt i foderet. Men start med meget lav dosering.

Grunden til at jeg siger at du ikke skal være bekymret er at produktet (formentlig) har været brugt igennem flere/mange år til sikring mod skadedyrsangreb på kornlagre. Det er hvad jeg har kunnet læse mig til i min søgen/higen, efter at komme til bunds i hvad det var vi havde med at gøre.

Produktet sælges også til brug i hesteblandinger (til skyhøje priser i små portioner). Og er der nogen der er sarte over for foder, så er det heste. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #3 Dato: 21 ſeptember , 2012, 12:42 »
Jeg har prøvet at drysse lidt ud i bunden af kaninburet. Ikke så meget for utøj, men mere om det kunne holde toilet hjørnet lidt mere tørt. Jeg syntes at jeg kunne fornemme lidt mindre lugt i forhold til ammoniak.

Derudover har jeg hver uge drysset lidt i redekassen hvor skruk mutter ligger med sine kyllinger. Jeg har ikke lyst til at give hende chock spray (forebyggende) imens at kyllerne putter sig under hendes vinger. Jeg håber at det kan holde evt utøj for døren.

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2012, 21:24 »
Hej
Min erfaring siger at det kan holde blodmider fluer og lus i ave (tør ikke skrive væk) men det kniber med den nordiske fugle mide.
Sikke en røre det gav i andedammen ,da jeg kom med den uskyldige oplysning at der var noget der hedder Tør-øko Sug
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2012, 21:31 »
Sikke en røre det gav i andedammen ,da jeg kom med den uskyldige oplysning at der var noget der hedder Tør-øko Sug

Så er det jo godt at det ikke nødvendigvis er alle i andedammen der 'går i panik' når noget sådant sker. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2012, 23:04 »
Jeg kender en hønseopdrætter som efter at have prøvet alt mod blodmider, nu har brugt Hemexcide med et super godt resultat-
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2012, 23:18 »
Måske han skulle få et tip om at der findes et billigere alternativ. Det er da lidt ærgerligt for ham at smide penge ud af vinduet, uden synlig grund.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2012, 08:07 »
Mon dog, jeg syntes at have læst et sted her på Forum om en som ikke var tilfreds med øko sug produktet, fordi det ikke havde klaret blodmiderne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Agnete Fuglsang

  • Bruger
  • Indlæg: 46
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #9 Dato: 22 ſeptember , 2012, 08:40 »
Jeg havde et enormt blodmideangreb i mit skrukhus og et mindre angreb i mit hønsehus for godt en måned siden. Skrukken var om nogen blegere end hun normalt ville være ved bare at ligge på æggene i de mange uger, men hun holdt stand og blev liggende - jeg er så stolt :)

Jeg ryddede alt i husene sprøjtede over alt med Trinol 810, sprøjtede hønsene i rumpen med stald chok og købte en sæk øko-tør-sug og tværede loft, vægge, gulv, siddepinde og redekassens ind i produktet. Jeg dryssede produktet i hele hønsegården og i alle de huller hvor de støvbader. Har ikke kunnet finde et eneste lille tegn på at der stadig er blodmider eller andet utøj.

Min pointe her er også at hønsene når de basker med vingerne i huset vivler øko-tør-sug støvet op og på den måde i høj grad indånder det. De ligner pt. høns der aldrig har haft det bedre... Så det kan efter min overbevisning umuligt være et produkt der på nogen måde er skadeligt at få indenbords i små mængder.

karina dj

  • Gæst
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #10 Dato: 22 ſeptember , 2012, 08:58 »
Mon dog, jeg syntes at have læst et sted her på Forum om en som ikke var tilfreds med øko sug produktet, fordi det ikke havde klaret blodmiderne.

Så har vedkommende ikke gjort det samme som den der har haft godt resultat vil jeg mene. Vi er jo lige blevet kloge på at de er ens de 2 produkter ;) Det behøver jo ikke være produktet men fremgangsmetoden som ikke dur!

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #11 Dato: 22 ſeptember , 2012, 09:04 »
Jeg købte Hemexcide og har ikke fortrudt. I slutningen af juli og begyndelsen af august var det ene af mine huse plaget af blodmider, de er heldigvis væk nu, og jeg har tænkt mig at fortsætte med Hemexcide uagtet Tør Øko Sug åbenbart er præcis samme produkt.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide/Tør Øko Sug - erfaringer
« Svar #12 Dato: 22 ſeptember , 2012, 21:03 »
Mon dog, jeg syntes at have læst et sted her på Forum om en som ikke var tilfreds med øko sug produktet, fordi det ikke havde klaret blodmiderne.

Lene - uden at ville fornærme nogen vil jeg vove den påstand at der har været sagt en del vrøvl i hele diskussionen omkring de to forskellige 'brands' af Diamol fra Damolin. Men faktum er, at der ikke er nogen som helst forskel på indholdet i de to produkter. Det ene produkt leveres som super fint pulver og det andet som ekstra super fint pulver. Hvor meget 'ekstra' er i denne sammenhæng, er ikke defineret nærmere end, at producenten betegner det som 'en anelse finere' malet.

Begge produkter kan iøvrigt, med garanti, bruges forkert.

Men jeg synes vi skal holde denne tråd til at dele erfaringer med produkterne. Så kan vi fortsætte diskussioner for og imod de to produkter i den anden tråd.

Og så vil jeg foreslå at vi holder tråden til egne erfaringer, så den er renset for hvad vi har hørt 2. og 3. mand måtte have haft af erfaringer. 
Mvh
Erik Andersen