Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "beskidt" ende og tynd mave  (Læst 2172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi Bisgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
  • Ejer Pif, paf og puf
"beskidt" ende og tynd mave
« Dato: 09 ſeptember , 2012, 21:32 »
Hej med jer
En af mine høns har altid "beskidt" ende...& "tynd" mave og spiser det samme som de andre...hvad kan det skyldes (og betyder det så den ikke lægger æg....?)

(en har nævnt det kan være coccidiose..)
mvh
Heidi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "beskidt" ende og tynd mave
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2012, 22:10 »
Det tror jeg ses næsten i enhver flok. Det kan være coccidiose, men det kan sikkert også være så mange andre ting.
Hvis hønen ikke er svækket/afkræftet så prøv med en diæt med noget tarmregulerende (tykmælk/A38 og lignende). Du kan jo evt prøve at starte med lidt 'Hønseguf' - opskriften finder du i venstre side her under Artikler om foder. Øg gerne mængden af surmælksprodukter, så kan du istedet reducere/undlade olie.

Hvis hønen ikke er svækket/afkræftet er det meget sandsynligt at den fortsat lægger æg. Får du et 'snavset' æg indimellem, så kunne det være hendes.

Du beskriver ikke hønens generelle helbredstilstand i dit indlæg. Det er altid en god ide at oplyse om et dyr er 'synligt' sygt. Hvis et dyr er 'synligt' syg er det normalt ret alvorligt.

God bedring
Mvh
Erik Andersen

Offline Claus D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: "beskidt" ende og tynd mave
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2012, 19:27 »
Jeg har haft samme problem. Det ophørte, da jeg gav hønsene knust trækul i foderet.
3 Sorte Dværg Kochin høner, en Isa Brown høne, 2 Orpington hønniker, 2 dværg silke haner og 5 dværg silke kyllinger.

Offline Heidi Bisgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
  • Ejer Pif, paf og puf
Sv: "beskidt" ende og tynd mave
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2012, 22:59 »
Kære Claus D
Hvor får man fat i det....
mvh
Heidi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "beskidt" ende og tynd mave
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2012, 07:40 »
Du kan købe det i akvarieforretninger, men hvis I har et bålsted i haven, kan du også bruge resterne fra det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Claus D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: "beskidt" ende og tynd mave
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2012, 08:45 »
Hej igen.
Jeg har brugt resterne fra rent brænde, som vi har brændt på et bålsted og knust det med en hammer.
Har du ikke et bålsted, kan du også købe trækul til grillen, og så bare knuse det.

Hilsen Claus
3 Sorte Dværg Kochin høner, en Isa Brown høne, 2 Orpington hønniker, 2 dværg silke haner og 5 dværg silke kyllinger.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: "beskidt" ende og tynd mave
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2012, 08:55 »
Men ikke grilbriketter,som kan indeholde andre ulødige ting. ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)