Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: (Endnu) et spørgsmål om kalkben  (Læst 4591 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
(Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Dato: 15 Juli , 2012, 02:18 »
For få dage siden fandt jeg ud af min ene høne har kalkben. Jeg gik efter en søgning igang med at behandle den med madoile. Jeg dypper begge dens ben (helt op til fjerene) ned i et glas med olie. Det gør jeg 3 gange om dagen og har gjort det i nogle dage nu...
Jeg synes ikke jeg kan se så meget forskel. Meget få af skællene ligner dog de måske er ved at falde af.
Men skal jeg prøve at blande lidt brun sæbe i? Eller noget helt andet? Eller bare væbne mig med tålmod  :)
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #1 Dato: 15 Juli , 2012, 06:30 »
Nej, nej - endelig ikke brun sæbe /d brun sæbe er meget basisk..jeg har lige brugt det til til at fjerne maling med... så stakkels høns.

Jeg har aldrig behandlet for kalkben, men jeg tror, at du skal fortsætte behandlingen med olie og væbne dig med tålmodighed.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #2 Dato: 15 Juli , 2012, 08:08 »
Jeg vil også sige tålmoooodighed. Jeg havde en høne der var middelsvært angrebet af kalkben. Hendes ben blev sprayet med staldchok, og så fik hun løbene smurt ind i fed vaseline med nogle dages mellemrum. Efter en uge fik hun staldchok igen, og nu ser hun helt pæn ud. Det er nok ca. 3 uger siden, så det tager desværre tid at komme af med de små bæster :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #3 Dato: 15 Juli , 2012, 10:23 »
Jeg ville nu også lige give et pust Staldchok og så smøre med olie eller vaseline. Én gang dagligt med olien er vel nok.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Nat_ja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 84
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #4 Dato: 15 Juli , 2012, 11:30 »
Okay, tak for jeres svar! Jeg må prøve med staldchock også hvis der ikke bliver bedring og en god bunke tålmodighed  :)
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline Pegi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #5 Dato: 15 Juli , 2012, 14:52 »
Hej

Jeg har også høns med kalkben og jeg smør benene ind i vaseline, et godt lag en gang om dagen ... gerne om aftene for der sidder de på pinden og er nemme at fange ... jeg kan se resultat efter 1 uge men fortsætter til en uge efter at benene er pæne igen.

Om morgnen vasker jeg pinde og sprøjter fortyndet indendørs rodalin på pinden ... hver dag ... og en gang om ugern renser jeg redekasserne grundigt.

Ha' tålmodighed

Pegi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #6 Dato: 15 Juli , 2012, 15:12 »
jeg fik af vide dyp godt og længe nuller let uden at skrabe3-5 dage imellem i ca 3 uger, før du ser resultater. men madolien (rapsolie) alenevirkede fint her, selv om det grisser en del.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #7 Dato: 15 Juli , 2012, 15:14 »
Hvis du mener Rodalon, så er det til desinfektion mod svampe  og bakterier - ikke kalkbensmider. Så det må være vaselinen, der virker. Men det er jo også godt nok ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pegi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #8 Dato: 15 Juli , 2012, 15:35 »
Hej

Ja det er vaselinen der virker. Rodalinen er for at holde pine og reder fri for utøj og andet uønsket ... det gemmer sig jo alle vejne i et hønse-hus og -gård.

Pegi

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #9 Dato: 15 Juli , 2012, 15:55 »
- det var det, jeg mente: Rodalon virker IKKE mod utøj - så du spilder både tid og penge, hvis det er det, det skal virke imod. Er dog OK til bakterier og svampe - men det er jo ikke det, der plager hønsene ved kalkbensmider ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Agnete Fuglsang

  • Bruger
  • Indlæg: 46
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #10 Dato: 15 Juli , 2012, 18:00 »
Jeg har også haft en høne med kalkben, den behandlede jeg med luseshampoo (tror det hed fix og kunne købes på apoteket) og vaseline. Jeg vaskede benene med luseshampoo og smurte derefter med vaseline hver dag. Der var bedring efter en uge, men smører stadig med vaseline ved lejlighed, også for at forebygge. Jeg smurte også siddepindene med lugtfri petroleum, har læst/hørt at det generelt skulle holde utøj væk. Måske gjorde det også at de andre høns ikke blev smittet og fik kalkben.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #11 Dato: 15 Juli , 2012, 18:01 »
nix hedder det, og er effektivt  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Agnete Fuglsang

  • Bruger
  • Indlæg: 46
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #12 Dato: 15 Juli , 2012, 20:47 »
Nå ja Nix. Det fungerede vildt godt, dog var hønen lidt utilfreds med at jeg skulle side med den i næsten 10 min.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: (Endnu) et spørgsmål om kalkben
« Svar #13 Dato: 15 Juli , 2012, 22:42 »
Om Nix creme til 1000kr+/l eller madolie til 10 kr/l er bedst vil jeg undlade at kommentere på.

Kalkmiderne skal druknes/kvæles (de kan sikkert også fjernes kemisk (Nix)).

Kalkbenene bliver ikke bedre at se på fra den ene dag til den anden, uanset den valgte kur. Dette skyldes kalkdannelser mellem skellene på hønsenes ben. Disse kalkdannelser forsvinder først efter nogen tid efter behandling, og først når kalkdannelserne er væk vil skellene lægge sig naturligt ned langs hønsenes løb igen.
Mvh
Erik Andersen