Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Dødfødte" kyllinger..  (Læst 3700 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mama5

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
"Dødfødte" kyllinger..
« Dato: 19 April , 2012, 18:26 »
Heisa :)

Så har vi endelig fået anskaffet os høns og nyder deres tilstedeværelse i vores have.

Vi har 5 høns og en stor og flot ung hane.
2 af hønsene er blvet skruk og har lagt sig i den samme rede. De har lægget der nu siden d. 1 april og 2 af de 18 stk. æg er klækket med 1 dags mellemrum.
Desværre er begge kyllinger desværre døde. Begge kylllinger ser ud til at have en knogle fra det ene ben stikkende ud.. men ellers ser de fredelige ud og er ret store... Er der nogen der har en anelse om hvad der er gået galt...
Det er udendørs høns med en stor hønsegård (samt at de får lov til at rende rundt i haven indimellem) med et gammelt hønsehus. Vi har ikke lavet nogle varmeforanstaltninger. Og der er selvfølgelig mad og vand til dem inde i huset.

Mvh.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Dødfødte" kyllinger..
« Svar #1 Dato: 19 April , 2012, 18:32 »
Det er en skidt ide at lade hønerne ruge sammen, hvis den ene mener det er i orden med kyllinger og den anden ikke gør, så kommer der hurtigt uoverenstemmelser i reden, og det går ud over kyllerne der så kan blive hakket ihjel, hvis de selv er kommet ud af ægget, så har de jo været levende, og så er de måske enten blevet trådt eller bidt ihjel.
Når de har mange æg, er der også mulighed for at alle ikke er under en af hønerne samtidig, og bliver kolde, og da det er rigeligt koldt om natten i øjeblikket så kan det også være medårsag til at de ikke klare sig...

Rent gætværk men sansynligt
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mama5

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: "Dødfødte" kyllinger..
« Svar #2 Dato: 19 April , 2012, 18:46 »
Øv... tredje kylling som er død..
Jeg fandt denne under den ene høne.. Den lå stadig pakket godt ind i "moderkagen" og lå i halvdelen af æggeskallen.

Vil det være muligt at flytte den ene høne med hendes æg nu? De er begge meget tamme og hakker ikke når vi løfter på dem..

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Dødfødte" kyllinger..
« Svar #3 Dato: 19 April , 2012, 19:03 »
Velkommen på forum, Mama5 Hansen :D
Du skal lige have opdateret din profil før du kan skrive mere på forum.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Dødfødte" kyllinger..
« Svar #4 Dato: 19 April , 2012, 22:36 »
du skal måske lade den høne ligge du mener skal ruge, og så flytte den anden helt væk, så den ikke kan forstyrre, jeg tænker måske at det er en af hønerne der hakker i ægene når de pipper
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: "Dødfødte" kyllinger..
« Svar #5 Dato: 19 April , 2012, 23:45 »
Nu kan det så godt være at jeg er helt gal på den men hvis hønsene kun har ruget siden 1 april er det kun 18 dage og da det jo som bekendt tager 21 dage at ruge en kylling ud lyder det for mig mere som om æggene er trådt i stykker og det er ufærdige kyllinger i har fundet, og de vil jo uanset om hønsene kan enes om at passe dem eller ej gå til.

Jeg ville dele de 2 hønsedamer så de får mere ro hver især.

Held og Lykke med det
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Dødfødte" kyllinger..
« Svar #6 Dato: 20 April , 2012, 09:59 »
Nu kan det så godt være at jeg er helt gal på den men hvis hønsene kun har ruget siden 1 april er det kun 18 dage og da det jo som bekendt tager 21 dage at ruge en kylling ud lyder det for mig mere som om æggene er trådt i stykker og det er ufærdige kyllinger i har fundet, og de vil jo uanset om hønsene kan enes om at passe dem eller ej gå til.

Jeg ville dele de 2 hønsedamer så de får mere ro hver især.

Held og Lykke med det

Elise er super skarp i skuffen, og har sikkert ret i at de slet ikke er klækket af sig selv, men tværtimod trådt ud.
Jeg ville dele de to damer lige med det samme.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: "Dødfødte" kyllinger..
« Svar #7 Dato: 20 April , 2012, 10:43 »
Jeg vil kun give Elise ret,det duer altså ikke med to madamer i samme rede 8) ;) ;)
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Mama5

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: "Dødfødte" kyllinger..
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2012, 15:02 »
Hej Alle

Og tak for jeres fine var. :)

Vi har taget jeres gode råd til os og har prøvet nogle forskellige løsninger.
Det er endt med at vi har taget den ene skrukhøne væk og givet den anden skrukhøne alle æggene.
Vi er oppe på 4 rådne æg, 8 dødfødte kyllinger (nogle hakket eller trampet ihjel af skruk) og lige nu sidder vi med 4 levende kyllinger som er henholdsvis 2 stk. fra d.22/4 og 1 stk. d. 27/4 og den sidste her i går d. 05/05.
Hun har stadig 3 æg tilbage..
Så vi er lidt spændte :)
Men hvornår burde vi sætte dem ud i hønsegården, og vil de andre mon acceptere dem?