Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv de dør  (Læst 3875 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trine K. H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Øv de dør
« Dato: 16 Juli , 2011, 12:28 »
Øv mine kyllinger dør.

Jeg var så heldig at få 4 gule orpington kyllinger på 10 æg. En var ikke kommet ordenligt ud af ægget og lå død om morgenen da vi kom derned. 3 ud af 4 havde allerede da vi var nede og kigge ved middagstid dag 1 tynd mave og de 3 med dårlig mave er døde, 1 efter 1 de sidste par dage, nu det dag 3 og 1 er overlevet og tror den forsætter med det.

Kyllingefoderet er friskt , det samme med vandet.

Kan det være bakterier i hønsehuset?

Hilsen Trine

Ps. det hele er foregået på naturlig måde
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 12:31 Fra Trine K. H. »
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Øv de dør
« Svar #1 Dato: 16 Juli , 2011, 13:52 »
Måske kan det være coccidiose?!?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Mercedes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 257
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Øv de dør
« Svar #2 Dato: 16 Juli , 2011, 15:34 »
Hvad bruger du som foder ?
Nogle gange ser det ud som om det tynd mave, men egentlig er det forstoppelse hvor det kun er det tynde afføring der kan komme ud.
Jeg blander altid hirse(undulatfoder) i deres mad, og mine har godt som aldrig dårlig mave mere.
Held og lykke.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Øv de dør
« Svar #3 Dato: 16 Juli , 2011, 16:25 »
Du har vel fodret med kyllingestart ???
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øv de dør
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2011, 16:28 »
Den allerførste afføring, der kommer fra nyklækkede kyllinger er grønlig og ret vandig, når så de begynder at spise bliver den mere normal. Jeg tror altså ikke så unge kyllinger allerede kan have coccidiose.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SanneL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Øv de dør
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2011, 23:58 »
Jeg har haft det samme problem. Se evt. tidligere tråd.

Jeg gav dem knust kul og mælkesyrebakterier (tømte en paraghurt kapsel). Du kan også få noget der hedder Zoolac til dyr (også mælkesyrebakterier), og så rensede jeg dem i rumpen.
Jeg mistede 2 kyllinger ret hurtigt, og én blev frisk. Ved ikke om det var behandlingen, der fik den sidste kylling på mærkerne igen eller om den bare var stærk, men det kunne måske være værd at prøve ovennævnte.  Jeg fik af vide af en erfaren hønseproducent at Coccidiose ikke optræder hos helt små kyllinger.  Jeg havde også fat i dyrlægen, men nåede ikke så langt at jeg fik behandlet dem med medicin (antibiotika).  Jeg tror også at det var en bakterieinfektion der var på spil.

Der er jo altid en overvejelse om hvor meget man man skal gøre ud af det. Jeg var mest bange for at det var noget der smittede resten af flokken, men det skete heldigvis ikke.

Den overlevende kylling åd vores kat så iøvrigt et par uger senere >:( .....så meget for den redningsindsats.

Hilsen
Sanne

Offline Trine K. H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Øv de dør
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2011, 12:20 »
Jo jeg er startet med kyllingestart foder. Det har de haft stående.

En af jer skriver det måske kommer fra hønselort i maden.

Fra hvad jeg har læst tror jeg nu at kyllingerne har gået og nippet til savsmulden og de klatter der har været i hønsehuset.

Den 4. kylling er desværre også blevet dårlig nu. Øv. Så hvis jeg skal prøve mig med flere kyllinger nu, så bliver de isoleret helt fra flokken.

Tak for hjælpen.
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv de dør
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2011, 17:57 »
Jeg kan ikke se at nogen skriver at det kan skyldes lort i maden, og det har jeg aldrig hørt om før, jo lort i maden, men ikke at de dør af det, der er jo altid hønselort hvor der er høns, så det kan slet ikke undgås, at der kan komme lort i maden.

Det er svært at vide hvad kyllingerne fejler hvis ikke man lader de døde undersøge, eller sender lort til undersøgelse, men det koster jo, og er nok at skyde over målet.
Det kan godt være bakterie angreb, men hvilken bakterie er ikke til at vide.
Små kyllinger kan også dø af træk og kulde, og det kan medfører dårlig mave.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn