Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Nyser"  (Læst 4341 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
"Nyser"
« Dato: 30 Maj , 2011, 21:45 »
Et par af mine høns nyser, de virker ikke plaget af det, men det genere mig, da jeg er bange for at det skal smitte dem alle, incl. kyller. Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre ved det?
Det er kommet med en indkøbt høne, og er nu overført til en "ældre" sussex høne og en kylling.
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline marix

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 161
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
Sv: "Nyser"
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2011, 07:37 »
hej jytte.

ikke for at male fanden på væggen, men:
mine begyndte også at nyse lørdag morgen og have snot ud af næsen.
søndag morgen var de også begyndt at sige en ralle-lyd. :(
igår var jeg til dyrlægen med hanen, og nu er de behandlet for luftvejsorm...
dyrlægen sagde at hanen faktisk var ret syg, så jeg blev ret chokeret, for jeg troede bare de var forkølede. jeg har netop lukkede dem ud, og de er lidt i bedring, men ikke meget.
håber det går helt over i løbet af dagen, ellers skal de have penicilin.

jeg ved jo ikke om det er det samme dine fejler, jeg blev bare selv chokeret over at det var så alvorligt...så god bedring til dine høns
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Nyser"
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2011, 09:42 »
Jytte
Det er en god ide at isolere nye dyr nogle dage, inden man sætter dem i flokken, men hvem har plads og tålmodighed til det  ??? de der virkelig har kostbare dyr, tror jeg faktisk gør det.
Nu er det jo så heldigt at du ikke bor alt for langt væk fra Hårlev og er huskendt der, så jeg vil anbefale dig at kontakte Dyrlæge Bjarne Rasmussen, han er meget hønseklog, så der er dine putter i gode hænder. /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: "Nyser"
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2011, 21:01 »
Tak for svar.
Men der ikke nogle af dem der "snotter", de siger bare atju, og spiser videre, eller hvad de nu har gang i, og nu er det foregået et stykke tid, og det er hverken blevet være eller bedre  ???
Tak for dyrlæge Ina, de dyrlæger jeg har, vil nok sige, at et kirugisk indgreb med en økse ville være det bedste  :-\
Prøver lige at se tiden lidt an.
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Nyser"
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2011, 23:24 »
pollen alergi   ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Nyser"
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2011, 23:45 »
mine begyndte også at nyse lørdag morgen og have snot ud af næsen.
søndag morgen var de også begyndt at sige en ralle-lyd. :(
igår var jeg til dyrlægen med hanen, og nu er de behandlet for luftvejsorm...

heller ikke for at male fanden på væggen, men i mine ører lyder det mere som virus end luftrørsorm. Hvorfor skulle de få snot i næsen af luftrørsorm.

tillægsspørgsmål. de der synes hårdest ramt, står de indimellem og løfter hovedet, for derefter at åbne næbbet, som om de gisper efter vejret? Er det både høner og haner der er ramt (ligeligt fordelt) ?
Mvh
Erik Andersen

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: "Nyser"
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2011, 09:16 »
Det er stadigvæk "kun" 2 høner og 1 kylling, og der er ingen forandring, hverken til det være eller det bedre!
Men håber, at jeg kan få overbevist Jørgen om, at den "gamle" sussex skal have fred i hønsehimlen, så må vi se med de andre 2.
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: "Nyser"
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2011, 19:43 »
Nu har det selvfølgelig bredt sig, og nogle af de små Hollænder ligger med åbent næb og gisper, gid  <B, havde at jeg ikke selv kan slå dem ihjel, for Jørgen vil ikke, men nu må jeg lære det, og så finde ud af hvad det er, så ikke hele flokken dør fra mig /d
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Nyser"
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2011, 08:17 »
Jytte, tag et par af dem med til dyrlægen Hårlev, og få afklaret hvad det er, så du kan give dem noget medicin, eller aflive dem, alt efter hvad resultatet siger....
Jeg kan heller ikke det der med at hive hovedet af dem, så du er ikke alene....
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn