Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(  (Læst 13794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #15 Dato: 08 April , 2011, 10:30 »
Jeg er på 21. dagen med min tørrugning... satte fugt til på 18. dagen...der er ikke så meget som en lille revne i bare 1 af æggene  :-[ Så det er vist da osse gået helt galt! Øv, det er endda nogle jeg ruger for en kammerat...det blir ikke nemt at fortælle jeg har klokket et eller andet sted  :-\

Har du prøvet at lyse æggene? Det kan jo være de bare er lidt forsinkede og først kommer i nat eller i morgen...
Mvh Marianne

karina dj

  • Gæst
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #16 Dato: 08 April , 2011, 11:21 »
Marianne...har kun lyst for at pille ubefrugtede fra. Har ikke det rette udstyr  ;) så det er noget med et papirkræmmerhus og en lommelygte.
Og, de kan da være forsinkede, men dem jeg klækker under høne revner da som regel dagen før, eller osse banker de som minimum på  :-\

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #17 Dato: 09 April , 2011, 00:35 »
Hmm, hvad gør jeg galt? :(

Druknede?? Hvor tidligt har du forhøjet fugtigheden? Hvis man gør det for tidligt, og kyllingerne ikke er klar til at klække, kan de drukne.

Jeg tilførte først vand på dag 19...indtil da havde fugtigheden af sig selv været på ca. 40%... Uden tilsat vand fra min side.

Jeg har haft det problem 2 gange og det var de to gange jeg tørrugede de første 18 dage. Når jeg ikke putter vand i min maskine, så er fugtigheden kun 20% og det er simpelthen for lidt her i huset. Selvom fugtigheden hæves til sidst så er hinderne tørre, seje og klæbrige. I sidste rugning var det dog ikke alle racer, der var lige hårdt ramt, så de sædvanlige faktorer som indavl, korrekt opbevaring af æg osv. spiller jo selvfølgelig også ind.

Men bottomline: jeg gider ikke det der tørrugning mere. Det er godt nok nemmere i starten fordi man slipper for at holde øje med fugtigheden, men det er surt at have så mange færdigudviklede kyllinger, der ikke klækker.

Hvor mange kyllinger endte du med, Christina?

19 kyllinger i alt... Jeg havde 40% fugtighed, selv om jeg ikke tilsatte vand...?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #18 Dato: 09 April , 2011, 09:40 »
Christina
Jeg gør som du ruger til dag 19 uden vand og med en maskine på ca 40 % fugtighed.
under klækning lukker jeg lufthullerne næsten helt, og hæver fugtigheden til omkring 65 og det går fint, hvis der er tilbøjelighed til at ægene tørre, så slukker jeg blæseren.
Alt dette hvis jeg husker det, sommetider kommer der bare kyllinger uden at jeg gør noget som helst.
De første æg der klækker giver jo fugtighed i sig selv, så stiger  fugtigheden rigtig meget når først der er gang i klækningen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #19 Dato: 09 April , 2011, 10:10 »
Ina, der tror jeg du løste mit problem! Nu ved jeg hvorfor alle mine kyllinger sad fast i skallen. Blæseren har sgu været for kraftig og har udtørret dem på trods af 80 % fugtighed. ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

karina dj

  • Gæst
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #20 Dato: 09 April , 2011, 10:12 »
Ja, jeg synes jo nok der burde væreflere end jeg med den dårlige erfaring ;) Håber det løser problemet Mikkel...jeg vil osse ha en rugemaskine med en propel der kan slukkes for  :D
« Senest Redigeret: 09 April , 2011, 10:16 Fra karina dj »

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #21 Dato: 09 April , 2011, 10:15 »
Luftfugtigheden skal helst ikke over 80, så er det min erfaring at de rent faktisk drukner, eller bliver fedtede
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #22 Dato: 09 April , 2011, 12:00 »
Endnu en ting jeg kan bruge Ina, fugtigheden var tæt på 90 % her under sidste klækning ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #23 Dato: 09 April , 2011, 22:48 »
Hmm, måske jeg kan sætte en pind i hullet, så blæseren er blokeret? Men er godt nok også bange for at maskinen går i stykker... Det er den blå til...hmm, mener det er 50 æg... Ville I turde at blokere?

karina dj

  • Gæst
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #24 Dato: 09 April , 2011, 22:51 »
Nej det ville jeg ikke turde... jeg er rimelig sikker på maskinen brænder sammen  /d

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #25 Dato: 09 April , 2011, 22:54 »
der sker kun det at i ødelægger blæseren, så det vil jeg ikke anbefale.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #26 Dato: 09 April , 2011, 23:00 »
Øv...måsker jeg skulle få fat i en klækker...men de er bare så pokkers dyre! :(

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #27 Dato: 09 April , 2011, 23:14 »
Ja, jeg synes jo nok der burde væreflere end jeg med den dårlige erfaring ;) Håber det løser problemet Mikkel...jeg vil osse ha en rugemaskine med en propel der kan slukkes for  :D

Karina.

Om blæseren kører eller er slukket har så megen betydning: 0.

Blæseren arbejder i et, yderst begrænset, men lukket rum, med en rimelig konstant temperatur. Blæsreren fordeler luften og varmen så du har rimelig ens fugtighed og temperatur i maskinens lukkede kammer. Men i Madam Blå kan blæseren hverken hæve eller sænke fugtigheden, kun fordele.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #28 Dato: 09 April , 2011, 23:24 »
Jeg er med på hvad du siger Erik, men havde jeg kunne havde jeg gjort det  ;) og bestemt ikke for at irritere dig  :D kun fordi det strider mod min logik at blæse/fordampe hindens fugt væk. Det lyder til at Ina åbenbart har lidt samme "logik" som jeg...

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #29 Dato: 10 April , 2011, 09:53 »
Jeg bruger jo den blå som klækker ! Og er ganske tilfreds med det. Jeg har bare dårlige erfaringer med den som rugemaskine! Jeg tror at der hvor det går galt er, at man hæver fugtigheden for tidligt. Prøv at vente til 19. eller 20. dagen, eller når den første begynder at klække. Jeg lægger først æggene til klækning lige til sidst.
Mvh Marianne