Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(  (Læst 13795 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
"Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Dato: 07 April , 2011, 22:11 »
Nogen der ved hvorfor det sker?

Der er liv i 3 æg yderligere nu, hvor der er hul på skallen osv., men ellers er der 9 ud af 30 æg, som indeholder døde fostre... De 6 af dem, var helt udviklede, så det ud til. Men alligevel døde? :( Nogen der har et bud på hvorfor? :( (Det er fra rugemaskine)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #1 Dato: 07 April , 2011, 22:13 »
for varmt, for koldt, for svage  for tørt... you name it
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #2 Dato: 07 April , 2011, 22:17 »
Ja, det var også nogle af de grunde jeg kunne komme på...men måske nogle kunne komme det lidt nærmere ;D

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #3 Dato: 07 April , 2011, 22:26 »
Hvad var din fugtighed fra æggene begyndte at klække? Mistænker delvis udtørring af hinde så de små kræ har skullet bruge for mange kræfter på at kæmpe sig fri af samme.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #4 Dato: 07 April , 2011, 23:05 »
Ca. 65%... Suk...er det derfor? :( Jeg kæmpede også med at få den længere op sidste år godt nok..?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #5 Dato: 07 April , 2011, 23:12 »
Det kan jeg selvfølgelig ikke sige med sikkerhed. Der kan være andre mulige grunde. Infektioner der slipper ind i rugemaskinen feks. Men umiddelbart ville jeg tilskrive det fugtigheden.

Er der andre der kan bidrage her?
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #6 Dato: 08 April , 2011, 07:43 »
Druknede?? Hvor tidligt har du forhøjet fugtigheden? Hvis man gør det for tidligt, og kyllingerne ikke er klar til at klække, kan de drukne.
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #7 Dato: 08 April , 2011, 07:48 »
Vi har haft problemet med nogle stammer af braklerne.
Hos os skyldes det formentlig, at kyllingerne er svagelige pga. indavl og samtidig kan æg ved indavl udvikle en ekstrem sej og tyk hinde, som de svagelige kræ ikke kan få hul på - og så dør de faktisk af sult.

I år har vi jo ruget på to stammer samtidig, så problemet kan ikke skyldes rugemaskine og fugtighed her os os. De indavlede måtte hjælpes ud - de ikke indavlede sprang ud ved egen kraft.

Så det kan altså også skyldes, at kyllingerne af en elelr anden grund ikke er livskraftige.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #8 Dato: 08 April , 2011, 09:51 »
Jeg har haft det problem 2 gange og det var de to gange jeg tørrugede de første 18 dage. Når jeg ikke putter vand i min maskine, så er fugtigheden kun 20% og det er simpelthen for lidt her i huset. Selvom fugtigheden hæves til sidst så er hinderne tørre, seje og klæbrige. I sidste rugning var det dog ikke alle racer, der var lige hårdt ramt, så de sædvanlige faktorer som indavl, korrekt opbevaring af æg osv. spiller jo selvfølgelig også ind.

Men bottomline: jeg gider ikke det der tørrugning mere. Det er godt nok nemmere i starten fordi man slipper for at holde øje med fugtigheden, men det er surt at have så mange færdigudviklede kyllinger, der ikke klækker.

Hvor mange kyllinger endte du med, Christina?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #9 Dato: 08 April , 2011, 09:59 »
Jeg tror simpelthen på at de er druknede i æggene. Hvor stor var luftlommen ved klækning? Jeg havde samme problem sidste år. Fire var druknet i æggene, de var for svage og helt udviklede.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #10 Dato: 08 April , 2011, 10:03 »
Fugtigheden skal være omkring 40 de første 18 dage, og der skal jo også være åbent for luft hullerne så der kan komme luft ind udefra, dem lukker man først når der skal klækkes.
DEt er meget afhængig af luftfugtigheden i rummet hvor maskinen står.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #11 Dato: 08 April , 2011, 10:06 »
Hvis fugtigheden har været 65%, så er de da ikke druknede, hva'? Det tror jeg simplethen ikke på. Jo, hvis dit hygrometer i virkeligheden er i stykker, så du tror der er 65%, men i virkeligheden er der næsten 100. Sådan rugede jeg mine to første hold kyllinger og det gik bedre end tørrugning :o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #12 Dato: 08 April , 2011, 10:08 »
Jeg er på 21. dagen med min tørrugning... satte fugt til på 18. dagen...der er ikke så meget som en lille revne i bare 1 af æggene  :-[ Så det er vist da osse gået helt galt! Øv, det er endda nogle jeg ruger for en kammerat...det blir ikke nemt at fortælle jeg har klokket et eller andet sted  :-\
« Senest Redigeret: 08 April , 2011, 10:19 Fra karina dj »

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #13 Dato: 08 April , 2011, 10:16 »
Jeg troede osse fuldt og fast på rugeanvisningerne i starten da jeg rugede men øv sikke noget klister med kyllinger der smattede rundt og dårlig klækkeprocent. Jeg tror ikke at en så høj fugtighed er godt før de er igang med at klække. Jeg kan se at æggene selv producerer meget mere fugt end ellers de sidste dage inden klækning og jeg hælder INTET vand på maskinen før end den første udbryder ER klækket. Og selv der er det osse kun en lille sjat vand for hvis 30 æg pludselig går igang med at klække giver det i sig selv en masse fugt. De sidste par kyllinger kan have brug for at ligge ovenpå en våd vasleklud lige til sidst hvis de har problemer med at gøre sig fri af skal og den seje hinde som kan tørre ud på dem.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: "Færdige" kyllinger, døde i ægget? :(
« Svar #14 Dato: 08 April , 2011, 10:25 »
Jeg besøgte vores lokale fjerkræklubs 'rugemester' forleden dag. Han ruger og klækker i samme maskine (et kæmpestort og meget gammelt monstrum af en maskine  :D) med kun 20-25% fugt UNDER HELE RUGNINGEN!! Han tilsætter ingen fugt!

Han har gode resultater - og har haft det de sidste mange, mange år. Interessant, ikke...  :)
Mvh Marianne