Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Strøelse i hønsehuset  (Læst 13566 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Canarche

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 124
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #15 Dato: 26 Oktober , 2015, 05:23 »
Jeg bruger hø. det fungerer rigtig godt. Både hos hønsene, og efterfølgene i haven.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline demi

  • Bruger
  • Indlæg: 81
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #16 Dato: 08 Maj , 2017, 13:57 »
Lige en indskydelse omkring de klassiske ler-baserede kattegrus. Jeg ville ikke bruge det til strøelse til høns eller andre dyr, da det støver i større eller mindre grad, og ville give et meget trælst, og sandsynligvis uhelsosamt indemiljø. Derudover er brugt kattegrus et voxende problem ved avfaldshåndtering. Det kan ikke brændes, heller ikke komposteres og klasses som førorenet, så det kan ikke genbruges. Af den anledning har jeg selv droppet ler-baserede kattegrus og bruger istedet komposterbare alternativer til min kat.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #17 Dato: 08 Maj , 2017, 15:28 »
Jeg bruger sand i hønsehuset, både på gulvet og på gødningsbrættet.  Det fungerer rigtig godt. Klatterne er lige til at rive sammen, der er et fint tørt miljø, hvilket er ensbetydende med stort set ingen fluer. Fluer foretrækker fugtig bundmateriale til deres æg og maddiker.
I redekasserne har jeg EasyStrø med et drys Hemexcide. Hemexcide modvirker utøj.
I den lange periode under fugleinfluenzaen havde jeg et tykt (ca 15-20 cm) lag EasyStrø på gulvet, men stadig sand på gødningsbrættet.
Jeg har brugt metoden med sand, stort set siden jeg startede med høns. Det fungerer rigtig fint her, og kan nemt bruges i haven.

NB! Til kyllinger under varmelampe bruger jeg EasyStrø, da sand under en lampe kan blive endda rigtig varmt og skade fødderne på de små.

EasyStrø er et lækkert bundmateriale, fordi det lægger sig så pænt fladt i modsætning til hel halm, som "fluffer" op. Jeg kan også rigtig godt lide tanken om, at det er varmebehandlet, så man ikke får skimmelsvampe og utøj med i købet /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dyreelsker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #18 Dato: 08 Maj , 2017, 21:37 »
Hej :)
Jeg har altid brugt almindelig halm i mine redekasser og spåner i resten af huset.
Det første mine høns gør, er at skrabe alt halm ud i hele huset, med klukkende lyde, da der er lidt korn og græsfrø i som de kan lede efter.
Jeg bruger ikke andet.. :) :)

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #19 Dato: 09 Maj , 2017, 09:06 »
Jeg smider bare en ny halmballe ind i hønsehuset.
Hønsene har stor fornøjelse af selv at splitte den den ad, og så har de et tykt blødt lag at lande på, når de hopper ned af pindene.
En gang imellem samler jeg halmen i et hjørne og fejer støv og møj væk som ligger i bunden.
Og ca. 1 gang om måneden skifter jeg det hele.

Offline Lisbeth_Thrane

  • Bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #20 Dato: 09 Maj , 2017, 09:25 »
Jeg bruger hampestrøelse som jeg synes fungerer fantastisk i hønsehus/gård fordi det sørger for at opsuge fugt og så kan det kompostere.. Det er rent og effektivt.. Derudover har jeg sand/grus i en kasse til støvbadning og så smid en halmballe ind i hønsegården, som de kan splitte ad og hygge sig på... 

Offline john wellendorph

  • Bruger
  • Indlæg: 63
Sv: Strøelse i hønsehuset
« Svar #21 Dato: 09 Maj , 2017, 12:34 »
Når der rigtigt skal muges i mit hønsehus og dertilhørende gård (ca 2 gange årligt) graver jeg et stort hul midt i hønsegården (4-5 trillebøre der ryger lige på kompostbunken). Så river jeg de øverste 10-15 cm jord i resten af hønsegården ned i hullet – så det lige kan ”gasse” lidt af inden det ryger på kompostbunken. Derefter fejer jeg hele bundlaget i hønsehuset med alt hvad det indeholder af spåner, halm, lidt korn rester mv. ud i hønsegården. Under siddepindene bliver der strøet spåner (bliver skiftet ca en gang om måneden eller ved behov) og resten af huset bliver strøet med halm der efterfyldes en gang om måneden.

I hønsegården bliver alt græs fra græsslåning i øvrigt smidt ind. Hønsene har derfor altid noget at gå og skrabe efter – lidt græs, et overset korn eller lidt ”kryb”.

Jeg har to kompostbunker (læs kompostkasser) som jeg tømmer skiftevis hvert andet år. Det giver en meget fin kompostjord der bruges i hele haven.