Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Latent gen? Eller hvorfor dør mine kyllinger?  (Læst 3201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Latent gen? Eller hvorfor dør mine kyllinger?
« Dato: 17 Juni , 2011, 17:15 »
Endelig klækker mine vildtfarvede haleløse araucanaer som er importeret helt fra Tyskland.
MEN: min hønseguru siger at for det første er de længe om at komme ud. Hinden er meget sej. Og så dør ca hver tredje når de endelig er kommet ud.
Er der noget om latente gener blandt de haleløse???
Der mangler ca 10 æg endnu så jeg håber da på lidt kyllinger. Lige nu er der 6 kyllinger som er levende og som ser sunde ud..

Håber ikke at jeg har købt katten i sækken....

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: Latent gen? Eller hvorfor dør mine kyllinger?
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2011, 18:43 »
Hej Jørn.

Tak for dit svar.

Men kan det passe at hinden skal være så sej? Jeg husker sidste år hvor jeg havde 7-8 æg under en skruk. En kylling kom der, som dødede samme dag.
De engelske araucana æg jeg har klækket i år er det gået superfint med. De fleste klækkede og kyllingerne var friske.
Nå, men jeg glæder mig til i morgen når vi skal ringe og høre hvor mange kyllinger det er endt med.
Min hønseguru er en super ørn til det der rugeri. Så jeg VED at det ikke skyldes rugningen... Meen jeg er sikker på at han smiler lidt ad mig hver gang jeg kommer med nye sjove æg. Selv har han wyandotter i dværg.

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: Latent gen? Eller hvorfor dør mine kyllinger?
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2011, 22:57 »
Super! Tak Jørn.

Jeg skriver lige den luftfugtighed bag øret til jeg selv skal ruge kyllinger ud i min egen maskine næste år....

Måske kender du min hønseguru? Allan hedder han, han er formand for Møn fjerkræavlerforening.  :)

Stina

Flot billede forresten. GLÆDER mig sådan til at se mine kyllinger.
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger