Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana  (Læst 27387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #30 Dato: 16 Maj , 2011, 15:16 »
Jeg tjekkede lige rugemaskinen her til morgen og der gik et par små sorte kyllinger rundt efter min maran hane som Randi overtog. Hvis de bliver til høner så skulle de jo efter bogen lægge pænt brune æg (hvis de bliver til haner bliver de til den lækreste kyllingesteg :D så det er ren win win).

 En af mine naboer overtog nogle araucana æg med maran hane som far, det bliver spændende om der kommer nogle olivenfarvede æg ud af det eksperiment :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline napsigal

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #31 Dato: 29 Maj , 2011, 14:14 »
har lige læst at der er en der mener at standarten på araucana æg siger 59,9 det gør den ikke den siger minste vægt er 50 g og idealvægt siger 55 g (fjerkræ-standart)

GKV

  • Gæst
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #32 Dato: 29 Maj , 2011, 17:04 »
har lige læst at der er en der mener at standarten på araucana æg siger 59,9 det gør den ikke den siger minste vægt er 50 g og idealvægt siger 55 g (fjerkræ-standart)

Jeg er den formastelige der har misinformeret, mener bestemt at jeg havde læst rigtigt.

Her er, hvad den engelske standard siger om Den Engelske Araucana

A pullet's normal egg when the bird starts to lay is 49.6g (1.75 oz) and increases quickly to 56.7g (2oz)


Man har så valgt i den danske standard, at idealstørrelsen skal være 55 gram, det er fint nok, jeg vil alligevel aldrig udelukke en høne der lægger for store æg, bare de er pæne i farven og hønen svarer til standarden.

Den Engelske Araucana er en glimrende æglægger, året rundt, nogle skrukker andre ikke.

VH Gunni.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #33 Dato: 15 November , 2011, 19:17 »
Mine 2 vildtfarvede stumpe araucaner høner lagde æg i forskellig farve. Den med tuffer lagde olivengrønne æg og jeg så også de var fint tyrkise indeni. Den anden nok ikke helt så racetypisk høne lagde fine tyrkise æg. De olivengrønne æg var for det meste ubefrugtede. Dem der var befrugtede nåede aldrig at blive til kyllinger. De døde ca. halvvejs i udrugningen. Begge høner kom fra tyrkise æg. Det gjorde hanen også. Den tuffede høne jeg aldrig har fået afkom efter blev trådt flittigt nok af hanen, der ikke havde tuffer.

Nu har jeg en flok af kyllinger fra kun tyrkise æg og enkelte ser ud til at være dværge.....

mvh Lene

Jeg kan godt se, at denne tråd er halv gammel, men jeg er bare total skudt i det blå æg, altså det helt til højre.. Hvem har lagt det? Det har den mest fantastiske farve, og jeg må bare eje nogle af disse høns  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #34 Dato: 15 November , 2011, 19:53 »
Jeg kan godt se, at denne tråd er halv gammel, men jeg er bare total skudt i det blå æg, altså det helt til højre.. Hvem har lagt det? Det har den mest fantastiske farve, og jeg må bare eje nogle af disse høns  ;D
Pas på! De er vanedannende ::) - og ikke kun pga ægfarven. De er meget pusseløjerlige *h *e *f
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #35 Dato: 20 November , 2011, 00:04 »
JAMEN..hva så?? Er det bare alm Araucana, der lægger denne fantastiske farve æg eller er der en helt bestemt type, jeg skal have fat på??? Jeg MÅ bare vide svaret, så jeg kan begynde at forberede mig til foråret  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #36 Dato: 20 November , 2011, 07:44 »
JAMEN..hva så?? Er det bare alm Araucana, der lægger denne fantastiske farve æg eller er der en helt bestemt type, jeg skal have fat på??? Jeg MÅ bare vide svaret, så jeg kan begynde at forberede mig til foråret  ;D
Ja, det er "bare" almindelige araucana og også engelsk araucana, der lægger disse flotte æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #37 Dato: 12 December , 2011, 20:49 »
Ja, det er "bare" almindelige araucana og også engelsk araucana, der lægger disse flotte æg.

Men jeg vil have det blå..BLÅ BLÅ BLÅ.. Ikke turkis eller turkisgrønt osv, det skal være dét helt til højre  :-\ Jeg er helt forvirret..har de sidste 2 uger gennemlæst hele Araucana Forum, og det lyder som om, at man kan få begge dele, altså både en Araucana, der lægger blå æg og én, der lægger de turkisgrønne...men også en engelsk Araucana, der lægger den ene eller anden farve. Vil det sige, at man ikke kan vide sig sikker, når man fx køber rugeæg, der har denne blå farve (altså som dét helt til højre)?

Er der nogen, jeg kan bestille rugeæg hos? Jeg regner med ca 1. marts, hvis temperaturen er til det..  ;D
...........................can´t wait!!!..........................
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #38 Dato: 12 December , 2011, 21:31 »
Mine to stammer lægger alle forskelligtfarvede æg. Dem, der lagde grønne eller meget lyse æg er slagtet. Men BLÅ æg - næh, det kan vi ikke klare. De er turkis, varierende fra midt mellem blå og grøn til - i heldigste fald - turkisBLÅ. Problemet med Araucana er at der er enrmt mange ting, der skal passe sammen i avlen. Og så slås man oven i købet med en letal-gen, der slår en del af kyllingerne ihjel hvis begge forældre har øretufter (og det skal de da have, synes jeg).
Men man kunne da godt prøve at avle alene på ægfarven  <A. Men det tror jeg ikke at der er andre, der gør. Så der er laaaaang vej til de blå æg. Det er ikke noget, man bare kan købe færdigt, desværre.
Eller man kunne prøve at skaffe nogle Isbar-høns?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #39 Dato: 12 December , 2011, 21:42 »
Men jeg vil have det blå..BLÅ BLÅ BLÅ.. Ikke turkis eller turkisgrønt osv, det skal være dét helt til højre  :-\ Jeg er helt forvirret..har de sidste 2 uger gennemlæst hele Araucana Forum, og det lyder som om, at man kan få begge dele, altså både en Araucana, der lægger blå æg og én, der lægger de turkisgrønne...men også en engelsk Araucana, der lægger den ene eller anden farve. Vil det sige, at man ikke kan vide sig sikker, når man fx køber rugeæg, der har denne blå farve (altså som dét helt til højre)?

Er der nogen, jeg kan bestille rugeæg hos? Jeg regner med ca 1. marts, hvis temperaturen er til det..  ;D
...........................can´t wait!!!..........................

Blå er mange ting, vi er f.eks. ikke enige om herhjemme om araucanaæggene er mest grønne eller turkis (min mand siger grønne, men hans skala består vist også kun af 16 farver ;D)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #40 Dato: 13 December , 2011, 08:59 »
Hmmm... Så er det jo ikke nemt at lave en ønskeseddel til sig selv til fødselsdag i februar  :'(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #41 Dato: 13 December , 2011, 09:22 »
atanja sb 16 farver ::) er der andet end rød, gul og grøn,

medmindre man snakker biler

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Lidt iagttagelser og lommefilosofi vedr. ægfarve hos Araucana
« Svar #42 Dato: 13 December , 2011, 09:32 »
atanja sb 16 farver ::) er der andet end rød, gul og grøn,

medmindre man snakker biler

Det var egentlig også min første indskydelse, men var lidt bange for at gøre ham uret ;D

Biler... Ja, samme mand har lige købt en ny bil, der er FULDSTÆNDIG mage til den gamle (eller dvs. der er vist en detalje med motoren) - ja, der er så meget kvinder ikke forstår <J <H
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk