Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor beskytter min hane ikke nye kyller??  (Læst 1861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Hvorfor beskytter min hane ikke nye kyller??
« Dato: 19 Maj , 2015, 21:38 »
Hej

Vi har 6 kyllinger på 6 uger som 3-4 dage har prøvet at gå i et aflukke i hønsegården (ca 22 m2), hvor vores gamle høns går, altså adskilt ad hegn.

De voksne høns er tre dværghøns og en dværghane (vistnok danske landhøns) samt en isa Brown. De små har virkelig hygget sig og hønsene har ikke interesseret sig særligt for dem. Til gengæld har hanen - som normalt er meget rolig og lettere sky - været helt henne i indhegningen for at hakke efter de "små" kyller en del gange. Det er som om han er meget interesseret i at være efter dem.  :-\

Jeg er ret ny indenfor det hersens hønsehalløj (som man i øvrigt bliver hurtigt grebet af  /o ) og vil meget gerne have jeres syn på sagen. Jeg har læst en masse og egentligforstået at hanen normalt vil skabe ro og beskytte de nye høns under sammenføringen??
Lige nu deler de ikke engang indhegning, og allerede er hanen efter de nye kyller. Er det normalt?? Jeg havde håbet, at han kunne være den hjælpsomme part under eventuelle sammenføringskonflikter, men tyder det på, at han er til gryden i stedet for? Eller hvad?

Hvad synes I om hanens opførsel?

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Hvorfor beskytter min hane ikke nye kyller??
« Svar #1 Dato: 20 Maj , 2015, 00:13 »
Han opfatter nok ikke kyllingerne som potentielle mager endnu.
Og uanset hvad, så er en del af hanens strategi, når han skal holde ro blandt hønsene, at han sørger for selv at ligge øverst i hakkeordnen. Så måske er han bare ved at demonstrere overfor kyllingerne, at de skal anerkende hans lederrolle.

Jeg ville i hvert fald lige vente lidt med at svinge øksen, og så se, om det ikke bliver bedre :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline SK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvorfor beskytter min hane ikke nye kyller??
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2015, 21:03 »
Okay mange tak for svar  :) lægger lige øksen på hylden igen. Men hvilken adfærd fra en hane anses ellers for normal når der kommer nye unge høns/kyller ind til en eksisterende gruppe?  ??? Hvad oplever I?

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor beskytter min hane ikke nye kyller??
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2015, 21:08 »
Jeg har gode erfaringer med 2 af mine haner. De har aldrig gjort noget ved nogen kyllinger uanset alder. De plejer at nærme sig lidt nysgerrigt, men ellers ignorere kyllingerne. En tredie hakkede efter kyllingerne og blev bl.a. af den årsag slagtet. Han var så også aggressiv mod mennesker.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline SK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvorfor beskytter min hane ikke nye kyller??
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2015, 12:33 »
Ja så kan jeg godt se der må være bedre held ved en anden hane, selvom han intet gør ved os eller vores børn. Tror jeg må se mig om efter en ny...  ???