Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns og fasaner formere sig ?  (Læst 3846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Marolle

  • Gæst
Kan høns og fasaner formere sig ?
« Dato: 08 Januar , 2020, 11:32 »
Jeg spørger fordi vi har en fasan kok rendene her hver dag, uden for haven og i haven. Den er MEGET interesseret i hønsedamerne, når de går frit i haven og kommer også ned og ser til dem, når de er i gården.
Den anden dag, stod fasan kokken helt henne ved en af hønsene og gjorde sig til, bredte vingerne ud osv. Og så kom jeg til at tænke på, om de egentlig kan parre sig ?
ELler har den bare ikke fundet ud af, det ikke er en fasan ?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Kan høns og fasaner formere sig ?
« Svar #1 Dato: 08 Januar , 2020, 20:30 »
Uendelig mange fasaner i dag er kunstig udruget og dermed udsat i naturen. Jægeren sætter også ofte hanekyllinger ind i fasankyllingeflokken. Fasaner har lidt svært ved at finde ud af hvorledes man skal/kan indtage føde, når ikke der er en levende naturlig mor til stede. Hanekyllinger ligeledes udruget via maskine, er langt mere selvstændige og ved instinktivt hvor dan det skal kringles. Den spiser og drikker lystigt fra første færd af.
Det ser fasankyllingen og tænker  ::) ååh de såden man gør  :D 

Derfor tror jeg mange fasaner der ikke er blevet skudt her i efteråret, er miljøskadet  :-[

Jeg fik en gang en af disse hanekyllinger helt gratis ind i min flok. Han var udsat samme med fasaner inde hos naboens, men som tiden gik, kunne han bedre kommunikere med mine høns end fasanerne og en skønne dag flyttede han ind i mit hønsehus.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kan høns og fasaner formere sig ?
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2020, 04:58 »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kan høns og fasaner formere sig ?
« Svar #3 Dato: 09 Januar , 2020, 12:55 »
Interessant. Det har jeg aldrig skænket en tanke, at den krydsning var mulig. Er der så eksempler på, at det er sat i system? Som krydsninger mellem moskus og almindelig and.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Kan høns og fasaner formere sig ?
« Svar #4 Dato: 09 Januar , 2020, 13:19 »
Det tror jeg ikke, Margrethe. Jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14