Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opskrift på marengs  (Læst 21842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Opskrift på marengs
« Dato: 08 Maj , 2012, 16:59 »
God opskrift på marengs søges.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2012, 17:21 »
500g.st.melis 8æggehvider,Hviderne piskes og der tilsættes efterhånden en femtedel af sukkeret.Når hviderne har opnået den ønskede fasthed kommer man forsigtig det sidste sukker i.
Italiensk marengs. 10 æggehvider og 500g. flormelis piskes over svag varme indtil den bliver fyldig og stiv.tages af og piskes kold så smager man den til med f.eks citron.,vanilla eller likør. Er god til ommelet surprise.Den første er god til at bage som kyskager.
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2012, 17:24 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #2 Dato: 08 Maj , 2012, 17:47 »
Jeg havde et problem med at jeg aldrig syntes hviderne blev stive nok, men da jeg fik min kitchen aid, så blev de "standerstive", som Camilla Plum ville have sagt. Min kokkeven forklarede at med et almindeligt piskeris så slår man boblerne i stykker når der er to piskere. I en røremaskine med et piskeris bliver luftlommerne ikke slået i stykker mellem to stykker metal, og så bliver de mere stive. Jeg laver marengs på slump. En æggehvide til en skefuld flormelis. Først piskes hviderne næsten helt stive, og så tilsættes flormelis lidt efter lidt. Husk de skal bages ved ret lav varme i laaaaang tid. De skal mere tørre ud end bages. Jeg laver dem ved ca. 130 grader.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #3 Dato: 08 Maj , 2012, 18:24 »
Jeg har så et andet spørgsmål vedr. marengs. Når man ser billeder af marengs i f.eks. blade. ja så er marengsen helt hvid..men efter en tur i min ovn er det fine hvide gået af marengsen..nu er den lysebrun  ;) Det ser så flot ud med helt hvid marengsbunde til feks. en forårslagkage..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

karina dj

  • Gæst
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #4 Dato: 08 Maj , 2012, 18:25 »
Der er ingen af jer der nævner eddike... er der ikke noget med der skal eddike i fordi... et eller andet?  ???

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2012, 18:27 »
Jeg ved der er nogen der kommer en smule edike i jeg har aldrig brugt det. Ang.at den bliver lysebrun er for høj varme kun 100-120gr.den skal nærmest kun tørrer.
« Senest Redigeret: 08 Maj , 2012, 18:32 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2012, 18:58 »
Man kan bage marengs i en mikroovn, så bliver de kridhvide.
Dejen skal laves anderledes:
en æggehvide blandes med ca 400 g flormelis til en fast masse lidt i stil med modellervoks.
Små kugler på størrelse med en lille glaskugle trilles og anbringes med GOD afstand på et stykke bagepapir i mikroovnen.
De bages ved høj effekt i ca 1½ minut, men hold øje med dem, de "popper" en efter en i lidt ujævnt tempo, når den sidste er "poppet" er de færdige.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2012, 19:25 »
af en eller anden mærkelig årsag har vi ikke haft så god succes med og lave marengs med flormelis, men det har virket udemærket med alm sukker. Identiske opskrifter men forskelligt resultat :o Nogen gode ideer til hvorfor??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2012, 19:49 »
 ;D Marianne...det lyder simpelt hen for morsomt... havde jeg sådan én skulle det straks prøves  ::)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2012, 19:51 »
;D Marianne...det lyder simpelt hen for morsomt... havde jeg sådan én skulle det straks prøves  ::)

He, he...jeg tænker det samme. Jeg hader marengs, men jeg bliver simpelt hen nødt til at prøve at poppe nogle i mikroen i aften.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #10 Dato: 08 Maj , 2012, 20:00 »
Den med microen har jeg heller aldrig hørt om ;D,bliver de ikke som tyggegummi,der er jo ikke pisket luft ind i massen :)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #11 Dato: 08 Maj , 2012, 20:49 »
De bliver fint sprøde. Jeg lavede dem af og til da vores drenge var små.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #12 Dato: 09 Maj , 2012, 09:05 »
Mikroovn lyder spændende, sådan en stor dyr en har jeg købt for et par år siden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #13 Dato: 09 Maj , 2012, 15:06 »
Så måtte jeg jo lige lave nogle, så der kan vises billeder:

En ret dårlig, uskarp film, der viser, hvor uens de "popper":
http://youtu.be/ZQrwk9Echvw
Det færdige resultat efter 1½ minut i mikro'en:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Opskrift på marengs
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2012, 15:38 »
af en eller anden mærkelig årsag har vi ikke haft så god succes med og lave marengs med flormelis, men det har virket udemærket med alm sukker. Identiske opskrifter men forskelligt resultat :o Nogen gode ideer til hvorfor??

Her laver vi også marengs med alm. sukker og synes de bliver rigtig gode. Har faktisk aldrig brugt flormelis.
Smager godt at blande chokoladestykker i efter marengsen er pisket stiv, og så ind og bage, eller hvad man nu kan kalde det, det er vel nærmere udtørning ;)
For ungernes skyld, bliver der også putte forskellig bolchefarve i :D og nogle gange også sådan noget bolche smagsgiver, ved ikke hvad man kalder det :P Så de får forskellig smag.
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården