Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald  (Læst 60654 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dots

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #15 Dato: 23 December , 2012, 16:42 »
Ang ar eller andre mærker/bid i skind efter lus, lopper, insekter og feks kanyler, apropos chip.

Sidst jeg var på visit hos min lokale minkavler, så blev jeg ædt op af egernlopper. Jeg bliver også spist af almindelige lopper, så man kan sagtens sende mig ind som "indikator" for hvor stort problemet er..  :o

Og det var stort, så nogen klømærker/ar og bid må givetvis være på de skind, men de bruges jo så også MED hår på og kun buntmageren kan se ar og fejl, når de skal sys til dyre rober.
Hilsen Dorte

1,4 Lys Sussex
0,5 Isa Brown
0,4 Amberlink
0,2 Wyan"Becca"
1,1 Basenji
2,1 Welsh Cob sec C & Partbred

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #16 Dato: 23 December , 2012, 17:57 »
Alle mine katte er chip'et, der er absolut INTET at se på pelsen, jeg vil da tro, at det samme gør sig gældende for mink. Der er en lille bule, hvor chip'en sidder, men den forsvinder jo, når chip'en er væk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #17 Dato: 23 December , 2012, 18:52 »
jeg ved godt at insektbid og rifter er og se på specielt læder.læder fra sydamerikanske dyr er ikke i høj kurs pga insektbid, men der er der tale om skind uden hår, det må da forholde sig en anelse anderledes når hårene stadig er der.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #18 Dato: 23 December , 2012, 20:03 »
 /o !mc *b
Alle mine katte er chip'et, der er absolut INTET at se på pelsen, jeg vil da tro, at det samme gør sig gældende for mink. Der er en lille bule, hvor chip'en sidder, men den forsvinder jo, når chip'en er væk.

@Marianne Vedel.

Hej Kære Marianne.

Mine store Papegøjer er også Chipset, ligesom dine skønne katte misser.

NB: Der er absolut intet at se på fuglene, ejheller nogen form for ubehag, eller pludselige dødsfald iblandt fuglene.

Mkh, fra Jørn.
« Senest Redigeret: 23 December , 2012, 20:18 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #19 Dato: 23 December , 2012, 20:13 »
Hvor mange minkfarme er der i Danmark og hvor ligger de henne ??

Forøvrigt en rigtig god ide, denne her tråd om erstatning. Jeg tror nu heller ikke at chipmærkning er en løsning, for det er trods alt RIGTIG mange mink det drejer sig om.

Men strammere regler omkring sikkerhed og mere overvågning var måske bedre ?

Forøvrigt regnes fjerkræ ikke for at være noget særligt, for de er de dyr som behandles værst og har færrest rettigheder i industrien.
« Senest Redigeret: 23 December , 2012, 20:16 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #20 Dato: 23 December , 2012, 20:27 »
Hold da op Jørn,sikke et par flotte lyserøde araer du har /o.chips giver også en bedre sikkerhed mod tyveri,da fodringe kan klippes.
« Senest Redigeret: 23 December , 2012, 21:14 Fra ncj »
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #21 Dato: 23 December , 2012, 22:15 »
Jeg tror nu heller ikke at chipmærkning er en løsning, for det er trods alt RIGTIG mange mink det drejer sig om.

Ikke for at være på tværs. Men netop fordi det er så mange dyr der er behov for at holde øje med, synes chipning at være eneste fornuftige/brugbare løsning.

Og lad os glemme det med at det er et spørgsmål om økonomi. Der er altid økonomiske hensyn at tage. Men lad os se på forholdene. Hvad koster en chipning (dyrlægen kommer ud og chipper 50-100-500 hvalpe på en gang)? Hvad koster et enkelt skind?

Alle mine katte er chip'et, der er absolut INTET at se på pelsen, jeg vil da tro, at det samme gør sig gældende for mink. Der er en lille bule, hvor chip'en sidder, men den forsvinder jo, når chip'en er væk.

Jeg kunne ikke være mere enig. Og bulen fra chippen følger ikke med skindet når minken pelses.
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #22 Dato: 24 December , 2012, 00:30 »
Som jeg sagde før så repareres huden MEN under garvningen/behandlingen af skindet holder det ikke og der kommer oftest huller.
Marianne jeg trode ikke du havde pillet frakken af din kat for at om der var hul  ;D
Om skindet har hår eller ej har ingen betydning HELE skindet bliver vurderet OGSÅ bagsiden det nytter ikke at have fine hår hvis ikke skindet kan sys sammen.
Man regner med en lige så god pris som sidste sæson som lå over 400 pr. Skind.
Mht. Erstatning er der kun civilt søgsmål da de åben bart ikke er forpligtet til at forsikre mod skade på andre.
Jeg har snakket lidt med min svigerinde hvis far er nordjysk pelsavler men de er meget svære at få præcise svar ud af  :-X hvorfor mon?
Ps prisen for 7 år siden lå omkring 200
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #23 Dato: 24 December , 2012, 06:37 »
Hæhæ Kenneth :D, nope jeg piller ikke pelsen af misserne. Men jeg udstiller jævnligt, og pelsen bliver jo også vurderet her.
Jeg var ikke klar over at skindet kunne have en svaghed, hvis der havde været stukket en kanyle ind.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #24 Dato: 24 December , 2012, 09:20 »
Jeg tror desværre, at WSAPs vanvittige aktioner med at lukke mink ud i et miljø, hvor de forskyder økosystemer i balance har været med til at gøre, at der er flere mink ude i den fri natur end der var for blot nogle få år siden. Det er legalt at være imod, at mink skal holdes i fangenskab; men lige nu er der andre dyrearter, der lider under WSAPs metoder.

Jeg synes, at en chipløsning eller øretatovering vil være en fair løsning. Også en løsning, som minkavlerne må kunne bære med de priser, der er på minkskind i disse år.

Zoro

  • Gæst
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #25 Dato: 24 December , 2012, 17:47 »
Hæhæ Kenneth :D, nope jeg piller ikke pelsen af misserne. Men jeg udstiller jævnligt, og pelsen bliver jo også vurderet her.
Jeg var ikke klar over at skindet kunne have en svaghed, hvis der havde været stukket en kanyle ind.

@Marianne Vedel.

Hej igen kære Maran Misse mor.

Det er et ganske lille kanyle hul som efterlades, når microchippen indføres.

NB: Mink skind bliver iøvrigt sjældent anvendt i hel tilstand, de bliver først skåret ud i staffer, for så igen at blive syet sammen, hvilket gør at en mink pels føles smidig at have på kroppen.

NB: I understående link, kan i se hvor lille en Microchips er, samt hvor lille kanylen er.

http://www.papageien.org/THOKI/STEFF/RINGFAQ/


http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-42215370:tusindvis-af-mink-er-sluppet-fri.html

J.C.
« Senest Redigeret: 24 December , 2012, 19:50 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #26 Dato: 25 December , 2012, 08:25 »
Det bekræfter min teori, Jørn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #27 Dato: 25 December , 2012, 12:36 »
 /o /o <M !mc *b
Det bekræfter min teori, Jørn.



@Marianne Vedel.

Hej igen Kære Marianne.

Din teorie fejler helt sikkert ikke noget, da jeg gerne ville se den / dem, som er i stand til at finde et så lille , og ubetydeligt hul efter at skindet er blevet staffet, og forarbejdet efter alle kunstens regler.

NB: Men tænk iøvrigt også på alle de skind, som stammer fra de vilde, som ovenikøbet er fanget i sakse fælder m.f.a. typer fælder.

NB: Håber du nyder Jule freden sammen med Maraner, og Misse katte kære Marianne.

Mkh. fra Jørn.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #28 Dato: 25 December , 2012, 21:26 »

NB: Men tænk iøvrigt også på alle de skind, som stammer fra de vilde, som ovenikøbet er fanget i sakse fælder m.f.a. typer fælder.

Mkh. fra Jørn.

Vilde skind er ikke i så høj kurs netop pga mærker i skindene. Jeg ved ikke om der er et egentligt marked mere i danmark for skind fra vilde dyr. Men ellers vil jeg gi jer ret i at det er et meget lille prik der kommer, og stadig tror jeg det er økonomi og arbejdsbyrde der er den største forhindring. De mink som nærmest sidder stille i nærheden af mennesker er nyligt undslupne, rigtig vilde mink får mere forståelse for hvad der kunne være farligt for dem. Det kunne være godt om man kunne få et reelt overblik over hvad der er stukket af og hvad der født i naturen, og det kan kun en eller anden form for mærkning fortælle
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Diskussion om kampagne for erstatning efter minkoverfald
« Svar #29 Dato: 25 December , 2012, 21:57 »
Jeg køber fortsat ikke argumentet om at skindet tager skade af økonomisk betydning.

Bliver dyrene ikke 'lukket op' ifm pelsningen. Så kunne man jo vælge at indføre chippen i dyret, der hvor der alligevel skal skæres ifm pelsning. Der kunne også tænkes at være andre placeringsmuligheder for indførelse af chippen, uden at gøre skade på den del af skindet som skal forarbejdes.

Hvor der er en vilje, er der en vej.
Mvh
Erik Andersen