Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af silker  (Læst 3838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frkhaugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Kønsbestemmelse af silker
« Dato: 04 Juni , 2011, 21:41 »
Hej..
ja som overskriften lyder.
hvordan og hvornår kan man se hvad der er hvad:)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kønsbestemmelse af silker
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2011, 22:01 »
Jeg har ikke selv silker, men ved at andre fortæller, at de er svære at kønsbestemme før de enten galer eller lægger æg. ;D
Der er dog en lille forskel: hønerne har fjer på hovedet, der stritter i alle retninger, mens hanernes fjer er mere bagudvendte - dette er dog kun en tommelfingerregel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Kønsbestemmelse af silker
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2011, 22:15 »
EEIIIIIIIIIII tænkte jeg da jeg så overskriften  ;D, ikke nu igen......

Vi er mange der før har stillet det spørgsmål, inkl. mig selv, og jeg har også fået en masse tip, men har stadig sindsyg svært ved at se forskel  ;D, og jeg tror egentlig ikke at jeg nogensinde lærer det rigtigt ::) ;D

Det bedste du kan gøre, er at tage billeder og sætte ind i tråden. Der er nogle stykker herinde der er utrolig dygtige til at bedømme, eller ihvertfald komme med kvalificerede bud, på hvad køn de enkelte individer har. Prøv det Line  /o

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kønsbestemmelse af silker
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2011, 23:14 »
Jeg tror ikke engang silkerne selv ved det før de er 5-6 måneder gamle ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

frida

  • Gæst
Sv: Kønsbestemmelse af silker
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2011, 02:08 »
Dem der løber mere selvsikkert omkring, har mere "tilbageredt" "frisure" og er mere oprejst er haner. Hønerne er mere "sjuskede" i deres frisure, mere "liggende" når de går og næsten altid går tættere på moar. Men prøv at lægge billeder ind. Vi elsker gættekonkurrencer ;D

Offline Frkhaugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
Sv: Kønsbestemmelse af silker
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2011, 07:44 »
De er kun to dage, kan det ses allerede nu.? Jeg er jo deres mor :) Men vil gerne ligge billeder ind senere alligevel:)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kønsbestemmelse af silker
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2011, 07:51 »
Med mindre man taler om kønsvisende kyllinger, som f.eks. legbarfarvede eller gråstribede, er der vist ingen, der kan komme med et bud på to dage gamle kyllinger. Og som sagt er netop silkekyllinger nogle af de kyllinger, hvor kønnet kan ses meget sent. Tit først når de er 5-6 mdr.
Vi vil dog altid gerne se billeder af nuttede kyllinger *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk