Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: høne eller hane... hvornår  (Læst 7094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janemorgan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
høne eller hane... hvornår
« Dato: 22 Juni , 2010, 00:37 »
hejsa jeg er helt ny i den her verden, eller havde en brun lohmann da jeg var ung pige, men hende snuppede ræven.

min kæreste elsker fjerkræ, og har tidligere udruget rigtig mange perlehøns.

jeg har købt nogle silver laced dværg wyandot æg til min kæreste, 4 ud af 6 klækkede, 1 døde 1 døgn gammel, den lærte aldrig at spise/drikke.... nu står jeg så med 3 levende på knap 4 uger... hvornår kan man se på sådan nogle om de er drenge eller piger.

de ser i dag sådan her ud:

nr 1:



nr 2:


nr 3:



og alle 3 sammen:


jeg frygter lidt de alle er drenge, for de flyver hen mod hinanden med deres ben forest, lidt ala kamphaner.

håber I erfarne vil hjælpe en novice.

kh Jane
« Senest Redigeret: 22 Juni , 2010, 00:39 Fra janemorgan »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: høne eller hane... hvornår
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2010, 05:00 »
Velkommen på forum, Jane  :D
Det er nok lidt tidligt at se forskel endnu, men typisk vil hanerne udvikle kam og kraftigere ben, især på kammen er der stor forskel, de små hønekyllinger har næsten ingen (dog med variationer).
Skinkampene foregår mellem både hane- og hønekyllinger.
Men på dine billeder kunne man godt få mistanke om tre hanekyllinger. Hvad gætter kæresten på?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline janemorgan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: høne eller hane... hvornår
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2010, 10:44 »
tak for velkomst :)

kæresten er som sagt vandt til perlehøns, jeg syntes bare de er så grimme, og kan ikke lide deres skrig.... han gætter dog på 3 haner, men det er udelukkende baseret på deres kampe hvor de flyver imod hinanden med deres ben forest, han har fortalt mig at det er kun noget haner gør (men det kan jeg så fortælle ham ikke er sandt).

han er gået med til at vi skulle have et par høner i haven da han har hus mm (han klækkede en gås sidste år, som skulle have været morgenmad for pubejeren).

ærgeligt hvis de er drenge, så må vi have gang i rugemaskinen igen... og de her må ud til min ven som frilands, for der kommer næppe meget kød på en dværg model.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: høne eller hane... hvornår
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2010, 11:19 »
Jeg har lige været ovre og nærstudere mine egne dværg wyandottte kyllinger, og jeg vil altså ikke udelukke, at du har tre høner. Som sagt er det lidt tidligt at bedømme dem.
Kæresten har ret i, at voksne høner ikke har den adfærd, men jeg synes, det forekommer hos både høne- og hanekyllinger.
Lad os se om ikke nogle andre medlemmer har et bud på kønnet. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline janemorgan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: høne eller hane... hvornår
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2010, 16:58 »
lige en opdatering.

nr 1 er en hanekylling de 2 andre høner.

GKV

  • Gæst
Sv: høne eller hane... hvornår
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2010, 17:18 »
Det var da dejligt, hvad med lidt billeder igen, de må da være vanvittigt søde nu.

VH Gunni.