Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min første ræv  (Læst 26646 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Clemens

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 72
  • .
Sv: Min første ræv
« Svar #30 Dato: 15 December , 2010, 17:08 »
Hvor er det godt skrevet Mikkel! Du har fuldstændig ret...  /o

Jeg kan godt forstå at folk har blandede meninger omkring jagt.
Men jeg synes det er i orden at man skyder ræve, hvis det bliver gjort på en ordenlig måde og ræven ikke lider. Man skal også kun skyde dem, hvis bestanden kan tåle det. I det område hvor ræven blev skudt er der mange ynglende ænder om sommeren, derfor er det vigtigt at man skyder et tilpas antal ræve om året, så størstedelen af ænderne kan yngle i fred. Personligt kan jeg bedst lide rævejagt med riffel, da ræven i de fleste tilfælde aldrig opdager jageren og på ingen måde bliver stresset. Men gravjagt er også en rigtig effektiv metode, når man skal holde rævebestanden nede, og hvis man gør det ordenligt er det også okay. Det skal siges at jeg faktisk var ude og kigge efter et rålam den dag, og ræven var en sidegevinst.

Mange tak for alle dem der har sagt tillykke, og Bjørn du har fuldstændig ret i jeg aldrig vil glemme den dag.
« Senest Redigeret: 15 December , 2010, 17:11 Fra Clemens »
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Min første ræv
« Svar #31 Dato: 15 December , 2010, 18:32 »
Fint forklaret, Mikkel. Jeg er jo sådan set enig. Desværre er det bare "den forkerte slags" jægere, vi har flest af her hvor jeg bor. Af samme årsag er der ikke så meget vildt at se på for os andre. Da jeg flyttede hertil for 21 år siden så jeg ofte ræve på mine aftenlufteture med hunden. Dog ikke så mange som i Hellerup, hvor jeg boede før ;).
Rådyrene kom helt tæt til huset i skumringen og spiste nedfaldsæbler. Harerne åd min grønkål om vinteren. Så ja, jeg er lidt sur på de lokale (og udefra kommende) jægere. Det har intet at gøre med mit forhold til "rimelig" jagt, hvor jeg som I andre synes at det vigtige er at aflivningen foregår hurtigt og sikkert. Og at en rimelig balance må opretholdes og at overskud kan spises/garves til nytteskind. I øvrigt er jeg gift med en fritidsfisker, der er begyndt at aflive fiskene efterhånden som han haler dem op ad vandet. Hvem ved om fisk har følelser? De virker rædselsslagne set fra mit synspunkt..... Men jeg hugger glad og gerne hovederne af egne kyllinger og gokker egne kaniner. Det er jo det, vi har dem til.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Min første ræv
« Svar #32 Dato: 15 December , 2010, 18:50 »
og Bjørn du har fuldstændig ret i jeg aldrig vil glemme den dag.

Angående ræven, eller kysset...  8)

Offline Clemens

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 72
  • .
Sv: Min første ræv
« Svar #33 Dato: 15 December , 2010, 20:30 »
Mente ræven, men det andet bliver da heller ikke lige glemt!  :D
Mvh.
Clemens - Nu med jagttegn. Så pas på ræve! ;)
1.4 Sølvhalsede Landhøns
1.3 Brune Landhøns
+ En del blandingshøns

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Min første ræv
« Svar #34 Dato: 15 December , 2010, 20:37 »
Er glad for at i syntes det var godt skrevet! :)

Ankerine, det er trist med de oplevelser, det ødelægger det for rigtig mange, desværre! :(

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Min første ræv
« Svar #35 Dato: 16 December , 2010, 09:06 »
Noen  der kan forklare mig hvordan man garver lamme skin???
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Min første ræv
« Svar #36 Dato: 16 December , 2010, 09:11 »
http://www.faareogkograesserforeningen.dk/garvning%20af%20skind.htm

Så skal du bare have fat i lammeæg og ruget dem ud. ;D
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Min første ræv
« Svar #37 Dato: 16 December , 2010, 10:09 »
Godt gået  /o
Sejt at der er nogle der tør sådan noget!
Det er jeg simpelthen for uheldig til ;D
Men, men, men.. Drenge, man kan sgu da ikke sammen ligne første kys med at skyde en ræv.
Come one, Det kan í sgu da ikke mene.
- Ræven er da meget bedre! ;)



Emma

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Min første ræv
« Svar #38 Dato: 16 December , 2010, 10:11 »
Emma, er du 12 år som der står under din profil?? 8)
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Min første ræv
« Svar #39 Dato: 16 December , 2010, 10:13 »
Yes, yes!
Snart 13.

« Senest Redigeret: 16 December , 2010, 11:37 Fra Jabina »

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Min første ræv
« Svar #40 Dato: 16 December , 2010, 10:34 »
 :D "gammel" havde jeg aldrig tænkt..... :D
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

GKV

  • Gæst
Sv: Min første ræv
« Svar #41 Dato: 16 December , 2010, 10:42 »
Yes, yes!
Snart 13.
Men.. Host host..
Det der med gammeljomfru det kan jeg godt glemme  ;)

Hvor interessant og virkeligt forumrelateret. /d /d

Gunni.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Min første ræv
« Svar #42 Dato: 16 December , 2010, 11:17 »
Clemens det er superflot!

og sikken en debat du fik sat igang, den kan du også få point for  /o

I min første ungdom fik jeg en kæreste, der var jæger, og hvis far og bror var jægere og hvor alting handlede om jagt. Jeg var københavner, fattede ikke en meter, og forstod ikke hvorfor alle de der tyske fremmedord m.m. skulle være en del af det almindelige aftensmads small-talk (pürsch, såter og hvad ved jeg). De talte også tysk til hunden, selvom den var pæredansk!  ::)

Og hvis jeg blandede mig, blev der kigget på mig med "blondie... det forstår du ikke"-blikket, og det gad jeg ikke, så tadaaa... jeg tog jagttegn. Jeg HADEDE virkelig, at kunne blive argumenteret imod, bare fordi jeg ikke vidste hvad jeg talte om, så på med vanten.

Jeg travede lange ture rundt om damhussøen og øvede mig i anderacer, terpede rovfugle, jagttider m.m. og endte faktisk med at bestå HELT fejlfrit!! Det var så før man behøvede at ramme lerduerne for at bestå  :D

Fakta er nemlig, at jeg kan ikke ramme en hujende fis. Men jeg fik et godt kendskab, og som med alt andet er der gode og dårlige, hvad end det er jægere, revisorer eller hanekyllinger. Du vil aldrig mangle eksempler på yderpunkterne. Stor respekt for de gode af enhver slags, må I (og de andre) få det bedste ud af det og vise vejen for alle andre.

PS: lige inden I bliver bange, jeg har aldrig skudt efter noget levende. Kun lerduer - og en enkelt dunhammer (som jeg heller ikke ramte).
« Senest Redigeret: 16 December , 2010, 11:21 Fra Juhulie »
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Min første ræv
« Svar #43 Dato: 16 December , 2010, 11:32 »
I min første ungdom fik jeg en kæreste, der var jæger, og hvis far og bror var jægere og hvor alting handlede om jagt. Jeg var københavner, fattede ikke en meter, og forstod ikke hvorfor alle de der tyske fremmedord m.m. skulle være en del af det almindelige aftensmads small-talk (pürsch, såter og hvad ved jeg). De talte også tysk til hunden, selvom den var pæredansk!  ::)

Og hvis jeg blandede mig, blev der kigget på mig med "blondie... det forstår du ikke"-blikket, og det gad jeg ikke, så tadaaa... jeg tog jagttegn. Jeg HADEDE virkelig, at kunne blive argumenteret imod, bare fordi jeg ikke vidste hvad jeg talte om, så på med vanten.

Jeg travede lange ture rundt om damhussøen og øvede mig i anderacer, terpede rovfugle, jagttider m.m. og endte faktisk med at bestå HELT fejlfrit!! Det var så før man behøvede at ramme lerduerne for at bestå  :D

Fakta er nemlig, at jeg kan ikke ramme en hujende fis. Men jeg fik et godt kendskab, og som med alt andet er der gode og dårlige, hvad end det er jægere, revisorer eller hanekyllinger. Du vil aldrig mangle eksempler på yderpunkterne. Stor respekt for de gode af enhver slags, må I (og de andre) få det bedste ud af det og vise vejen for alle andre.

PS: lige inden I bliver bange, jeg har aldrig skudt efter noget levende. Kun lerduer - og en enkelt dunhammer (som jeg heller ikke ramte).

Hehe, Julie  ;D
Mvh Marianne

Offline Jabina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 302
Sv: Min første ræv
« Svar #44 Dato: 16 December , 2010, 11:44 »
Hvor interessant og virkeligt forumrelateret. /d /d

Gunni.


Undskyld, jeg har bare svært ved at lukke munden eller styre fingrene nogle gange.
Det var ikke for at træde nogle over tærene, jeg er bare så røv ærlig, uheldig og mest af alt møg provokerne ;) Fy Emma!

Men nu handler det jo også om Clemens og hans fine bytte ;)
« Senest Redigeret: 16 December , 2010, 12:01 Fra Jabina »