Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine - hjælp til.....  (Læst 1180 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Rugemaskine - hjælp til.....
« Dato: 02 November , 2011, 11:13 »
Hej Alle

Så er min første prototype på motorruger ved at være færdig.

Princippet er, at en strømforsyning fra en gammel PC driver to PC-blæsere. Bag blæserne sidder to stk 40W glødepærer, som er styret af en termostat. Denne kan indstilles til at slukke på 38C og tænde på 37C. Er dette det bedste interval, eller ville sluk 39C/tænd 38C være bedre? Som jeg forstår det, vil en motorruger skulle være 37,5C optimalt.

Efter en kort prøvekørsel i aftes, viste der sig dog et problem: Strømforsyningen, som er placeret inden i kassen (for at udnytte ventileringen herfra), genererer så megen varme, at temperaturen faktisk løber over de 38C, dvs termostaten kommer aldrig i spil.

Jeg har dog endnu ikke lavet huller til ventilation, så forventer at det løser mit "overskudsvarme-problem".

Men hvor er det bedst at lave ventilationshullerne? Jeg forestiller mig, at der skal være to(?) i bunden til højre, og to(?) øverst til venstre. Således skulle jeg vist kunne undgå "kold" træk over æggene.

Men kom gerne med bud på antallet af ventilationshuller, og ligeledes størrelsen af disse  /o
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Rugemaskine - hjælp til.....
« Svar #1 Dato: 02 November , 2011, 11:28 »
America har luft-roseter, de er rigtig gode og nemme at ændre lufttilførsel med. 1 stk. øverst medmindre maskinen er til flere 100 æg så 2. Begge øverst.
America har også en termometer der er indelt i 1/10 dele C. Ellers har man ikke mulighed for at køre/indstille på f.eks. 37,8 C hvis det er en Motorruger. Ved mindre typer æg anbefales 0,3 C mindre. Fladrugere skal stå højere.