Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine 5 høns lægger pludselig ingen æg  (Læst 3317 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Torben_E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Mine 5 høns lægger pludselig ingen æg
« Dato: 20 Oktober , 2015, 17:11 »
Jeg har haft høns i nogle år. For 2 mdr siden fik jeg 6 nye Isa Brown hønniker som erstatning for nogle som var blevet for gamle og som var holdt op med at lægge æg. Den ene døde efter et par dage, men de fem andre begyndte som forventet at lægge æg efter nogle uger. Det gjorde de så ca 1,5 måned. En dag opdagede jeg at deres fodermaskine var tom og måske havde været det i 24 timer. Herefter har de INGEN æg lagt - som i ingen = 0 stk. Det har stået på en uge nu. Det skal siges at jeg også er gået fra hvede+tilskudspiller til fuldfoder piller (men det har jeg ført gjort uden problemer).

Mine tidligere høns har stort set alle lagt et æg pr. dyr pr. døgn året rundt....

Jeg fatter ingenting. Er de syge? Er de sure på mig? Strejker de?

Hvad er der galt - hvem kan hjælpe?

MVH den undrende

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Mine 5 høns lægger pludselig ingen æg
« Svar #1 Dato: 20 Oktober , 2015, 17:34 »
Det er årstiden for fældning, og hønsene lægger ikke æg i fældeperioden, så det er den mest sandsynlige årsag til, at du ingen æg får lige pt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mine 5 høns lægger pludselig ingen æg
« Svar #2 Dato: 20 Oktober , 2015, 18:09 »
Selv hybrider har brug for en pause når de fælder. Det er da også urimeligt at forvente at de skal producere et æg hver dag hele året rundt. Høns går ofte ned i æglægning eller holder pause om vinteren.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Mine 5 høns lægger pludselig ingen æg
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2015, 18:17 »
Unge høner fra i år fælder ikke, men det er bestemt ikke utænkeligt, at deres sultedøgn+ er årsagen til de manglende æg. Høns har et meget hurtigt stofskifte og æglægningen er det første, som påvirkes ved sult, mistrivsel, sygdom - og æglægningen starter ikke op lige så snart, at madskålen igen er fyldt efter en faste.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14