Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg i rugemaskinen  (Læst 9059 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Æg i rugemaskinen
« Dato: 14 Marts , 2009, 22:52 »
Når man har puttet æg i sin rugemaskine..og så har ruget i ca. 8-10 dage, kan man så putte flere æg i maskinen..jeg mener løbende..så æggene klækker forskudt..her tænker jeg på de 2-3 dage i slutningen hvor fugtigheden skal hæves meget for at æggene skal klække, hvad så med de æg der er puttet i maskinen senere, kan de tåle den højere fugtighed der sker..det har jeg tænkt meget over, det ville jo være rart at fylde maskinen løbende, hvis der var plads i bakkerne..vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2009, 23:42 »
Det ville jeg fraråde dig at gøre . De skal helst klække samtidig . De sidste dage i rugemaskinen ,der skal de ha fred og der skal ikke åbnes for så slipper fugtigheden jo ud !!

Ja nu ved jeg jo ikke hvad det er for en rugemaskine du har .. Det kunne selvfølgelig være en der vender æggene uden at du skal åbne den .

Alligevel ville jeg ikke gøre det da luftfugtigheden nok er for høj for dem der er kommet senere ind ,når de første skal klække ..

Jeg gir ikke fugtighed  de første -10 dage for at få et stor luftlomme i æggene ,så hvis du løbende skulle lægge æg i ,så tror jeg de dør for dig .

Jeg har gjort det ,at hvis jeg skulle ha både hønseæg og andeæg i maskinen samtidig ,så lægger jeg først andeæggene i og når der er 21 dage tilbage så lægger jeg hønseæggene i maskinen ..Så klækker de samtidig ..

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2009, 04:52 »
Man kan jo gøre det, at man køre med 2 maskiner, En som forruger og En som klækker, så kan forrugeren fyldes op løbene, og klækkeren kan rengøres efter hver klækning.
I et lille hønse- /andehold er der sjældent æg nok til at fylde en maskine på 10-12 dage (inden æggene bliver for gamle), ved at lægge æg i forrugeren hver 10 dag, og i klækkeren fra forrugeren når tid er, kan man udnytte alle de æg man har, og opnå max antal kyllinger/ællinger.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2009, 06:04 »
Det kan man altså sagtens - selvfølgelig alt efter hvilken rugemaskine, man har.

Når jeg starter min fantastiske fuldautomatiske Danki A120 op, gør jeg følgende:

  1. dag: Fylder bakke 1 med æg
  9. dag: Lyser jeg æggene i bakke 1 og fylder bakke 2
18. dag: Lyser bakke 1 igen og lægger de gode æg i klækkebakken.
             Lyser bakke 2 og fylder den nu tomme bakke 1
             Sætter vand ind og lukker spjældet, for at få fugtighed på 60-70%

Når kyllingerne er tørre, tager jeg dem ud og åbner igen spjældet helt.

Sådan fortsætter jeg så med at fylde bakkerne skiftevis hver 9. dag.

Det kræver selvfølgelig, at man har en maskine, der selv vender, så man ikke skal gå og åbne den hver dag.

Det fungerer fint. Jeg har klække% meget tæt på 100.
« Senest Redigeret: 15 Marts , 2009, 06:06 Fra Søs, Tisted »
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2009, 14:24 »
Min America rugemaskine er desværre ikke fuldautomatisk..så var det jo rart om man havde haft en klækker..vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2009, 22:27 »
Jeg har ikke vidst at æg kan blive "for gamle".
Jeg kan være 1 mrd om at samle æg til min rugemaskine .
Hvis jeg putter 40 æg i ,så sorterer jeg ca 10 fra på 10 dagen . Enten er de ikke befrugtet el også er de døde .ca 30 klækker !!
Jeg har været godt tilfreds med resultatet !!

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2009, 22:41 »
Det var da imponerende..hvad temperaturer har du, for at æggene kan holde sig så længe..jeg synes jeg begynder at blive nervøs for rugeæggenes holdbarhed allerede når de er omkring 15 dage gl..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #7 Dato: 15 Marts , 2009, 23:31 »
De står såmænd bare ude i laden . Hvis det blir frost ,så lægger jeg et tæppe henover ..

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2009, 05:32 »
Jeg har ikke vidst at æg kan blive "for gamle".
Jeg kan være 1 mrd om at samle æg til min rugemaskine .
Hvis jeg putter 40 æg i ,så sorterer jeg ca 10 fra på 10 dagen . Enten er de ikke befrugtet el også er de døde .ca 30 klækker !!
Jeg har været godt tilfreds med resultatet !!

Hej Hovedskov.

Har du prøvet at skrive dato på æggene ? det kunne være lidt sjovt at se, om de æg du frasortere i maskinen, er dem der er ældst...  :)

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #9 Dato: 16 Marts , 2009, 22:37 »
Ja det ku jeg da godt ! Nu har jeg samlet 30 æg og afventer hvor mange de får lagt til d29 marts hvor jeg starter rugning . Jeg kan mærke de 30 og se om det er nogen af dem der ikke blir til noget .
Så vender jeg tilbage med resultatet !!

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2009, 07:51 »
Jeg tror ikke at det har så meget at sige hvis moder dyrene er sunde og raske, købte jo nogen rugeæg af Egon herinde fra og nogen af æggende var over 3 uger gamle og de alle var befrugtet 2 var døde da de skulle knække og 2 der ikke var færdigudviklet af 44 æg, det var en perfekt rugning syntes jeg. har også prøvet selv med 20 dages gamle æg fra mine egne og de er også knækket fint. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline hovedskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2009, 01:13 »
Lige præcis !! Mine høns går frit hver dag og kan gøre lige hvad de har lyst til .
 ;)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #12 Dato: 18 Marts , 2009, 09:16 »
Jeg fylder også løbende i maskinen. Og sidst klækkede alle æg. Også selvom jeg ikke har auto-vending.
Jeg har en sprayflaske stående på radiatoren så vandet er lunt og når jeg vender æg midt i en klækning (går hurtigt med en kip-bakke), så får maskinen lige et sprøjt, så fugtigheden holdes.

Det fungere ok.
Hilsen Susanne

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #13 Dato: 04 Oktober , 2010, 23:07 »
Fandt lige denne gamle tråd... :)

Jeg har jo tænkt lidt over det her med at putte æg i maskinen løbende, og det ser ud til at der er gode erfaringer med det? Er der andre, som vil dele af deres erfaringer med at putte æg i maskinen, selv om der er omkring 3 dage med høj fugtighed?

Vil gerne være godt forberedt til næste år :)

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Æg i rugemaskinen
« Svar #14 Dato: 05 Oktober , 2010, 00:04 »
Jeg har gjort det med fine resultater... men med nerverne uden på tøjet... var lidt ængstelig for om der nu gik kuk i det :D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)