Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane skal overleve  (Læst 4345 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Hvilken hane skal overleve
« Dato: 19 December , 2020, 10:31 »
Hejsa

Jeg er en mand med en broget hønseflok. Jeg ville gerne tilføje nogle blå æg til kurven, og fik udruget 4 sorte EA. Desværre var det 4 kokke. Se her for billeder

https://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=46736.0

Resten af hønseflokken består af
1 Kok Farverolles
2 Høns La Bresse
2 Høns Rustrød Welsumer
2 Høns Dværg Silke/Gammel Dansk
4 Næsten Hønniker Farverolles/La Bredde
1 Næsten Hønnike Farverolles/Welsumer

Er der nogen her der kan svare mig på, om jeg har mulighed for spændende farver på æggene ved at krydse nogle af mine høns med en EA Kok?

Og hvilke kok ville I beholde?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hane skal overleve
« Svar #1 Dato: 19 December , 2020, 12:52 »
Hvis det er blå æg som ønskes, så skal du have fat i nogle racerene araucana, engelsk araucana eller creme legbar.

Dine 4 ea er også krydsninger, så der er ingen garanti for blå æg, måske kan der komme høner som vil lægge grønne æg, og måske ikke. Da krydsninger jo kan spalte ud til alt muligt.
« Senest Redigeret: 19 December , 2020, 12:55 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline DS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Hvilken hane skal overleve
« Svar #2 Dato: 19 December , 2020, 16:54 »
Det var lige godt dælens, så er jeg blevet snydt! Men det er jo ikke første gang, så pyt. Jeg beholder bare den pæneste og ser hvad der sker 😄

Hvis man skal prøve at udruge æg i håb om grønlæggere, er det så ligegyldig om man krydser med høns der lægge hvide eller brune æg?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hane skal overleve
« Svar #3 Dato: 19 December , 2020, 17:26 »
Tja, det er nok hip som hap, for der vides jo ikke noget om hvad hanerne er krydset med, og haner lægger jo ikke æg, så der kan ægfarven jo heller ikke afsløres. Og hjemmelavede grønlæggere lægger også tit brune æg hvis man krydser dem med hinanden.

Men hvorfor ikke komme i gang med noget renavl af en race, som f.eks. araucana, engelsk araucane eller creme legbar, som dog endnu ikke er optaget i vores Skandinaviske Fjerkræ Standard. Hvis det er blå æg som ønskes.

For det kunne være dejligt med flere avlere, og ja så lægger racehøns jo også æg og kan slagtes også, samt æder, skider og fylde det samme som diverse krydsninger. Plus man har to "kundergrupper" til evt, overskud af høns, nemlig andre avlere (nye såvel som "gamle" + folk som blot holder høns) så der er mange fordele ved at blive avler af racehøns.
Og så er man også med til både at bevare og opformere racerne også, så vores efterkommere også kan få glæde af dem.
« Senest Redigeret: 19 December , 2020, 17:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline DS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Hvilken hane skal overleve
« Svar #4 Dato: 19 December , 2020, 18:07 »
Hej Igen Lene

Det var egentlig også det jeg så småt ville igang med, planen var at beholde høns fra dette kuld, og så skaffe en hane udefra, men desværre fik ræven fat i nogle kyllinger, så flokken blev mindre og så var det jo så også uheldigvis kun hanekyllinger der var tilbage.

Så nu må det være forfra.

Det er bare lidt ærgerligt at man på DBA udgiver sig for at sælge racerene høns, og så sælger krysninger.

Eller planen var egentlig at få en god flok araucana og så senere tilkøbe et par maran.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hane skal overleve
« Svar #5 Dato: 20 December , 2020, 10:57 »
Ja, det er ærgerligt at blive snydt. Så derfor er det altid godt at man kender standarden for den race man vil have, så man selv kan få sorteret det værste fra.
Men er du interesseret i engelsk araucana, så har vi en ganske god special klub for racen. Og vi kan altid bruge nye medlemmer. http://engelsk-araucana.dk/
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub