Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hane eller høne  (Læst 3116 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hellem

  • Bruger
  • Indlæg: 33
hane eller høne
« Dato: 21 April , 2013, 22:31 »
Vi har købt to søde sølv sort randet wyandotter de er ca 7 uger gamle. Har prøvet at læse her inde hvordan man kønsbestemmer wyandotter. Er kommet meget i tvivl om den ene er en hane eller høne (det er den lille af dem med mindst fjerdragt, se billederne). Håber i kan hjælpe med at komme med et kvalificeret bud.

Med venlig hilsen
Helle

Glad ejer af 2 lys sussex og 2 wayndotter kyllinger
« Senest Redigeret: 21 April , 2013, 23:32 Fra Hellem »

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hane eller høne
« Svar #1 Dato: 21 April , 2013, 22:45 »
Hane.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Solsort

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 33
Sv: hane eller høne
« Svar #2 Dato: 21 April , 2013, 22:48 »
Altså, nu er jeg jo total nybegynder, men efter alt det jeg har gloet på mine egne kyllinger de sidste par uger vil jeg også sige hane (pga den store kindplet og at den allerede har små hagelapper)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hane eller høne
« Svar #3 Dato: 21 April , 2013, 22:56 »
som jeg husker fra mine egne er jeg stort set sikker på køn når de er 8-9 uger. ville også umiddelbart sige hane, men syntes de plejer at være tydeligere/større i hagelapperne på dette tidspunkt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hellem

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: hane eller høne
« Svar #4 Dato: 21 April , 2013, 23:34 »
Hej..

Har lige lagt 1 ekstra billede ind hvor de 2 wyandottyer stå ved sidden af hinanden..ved ikke og det til bedere hjælp

Helle

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: hane eller høne
« Svar #5 Dato: 22 April , 2013, 06:44 »
Kik på kam - hanens er mere svulmende og rødere.
Hagelapper er større.
Løbene (benene) er kraftigere.
Haner sætter som regel senere fjer en hønerne, som noget tidligere ser "færdige" ud.
Haner har også tit en anden mere oprejst holdning.
Så på nederste billede ser det ud til, der er to høner i forgrunden og en hane i baggrunden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hellem

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: hane eller høne
« Svar #6 Dato: 22 April , 2013, 15:55 »
Tak for alle jeres svar. Var desværre også selv lidt det vi frygtede (var meningen vi ville have 2 wyandot høner).
Har snakket med sælger af wyadotterne og hun vil gerne tage den tilbage og så få en der  ligner en høne med hjem, så det er jo en super service :D.

Men hvordan får vi så bedst integreret den nye kylling i flokken, har i nogen tips så de ikke er for hårde mod den nye kylling.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: hane eller høne
« Svar #7 Dato: 22 April , 2013, 18:56 »
Jo mindre/yngre de er, jo nemmere plejer det at være. Ved den størrelse, som kyllingerne på billederne, plejer der ikke at være de store problemer. Jeg ville bare sætte den nye ind i flokken. Evt. efter mørkets frembrud.
Der vil selfølgelig blive uddelt lidt "hak" i starten men det er sjældent at det udarter sig til decideret mobning.

Danny
Himlen bør altid være blå!