Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farvernes nedarvning?  (Læst 9378 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Farvernes nedarvning?
« Dato: 13 August , 2012, 14:27 »
Kære medhønsefolk.
Er der et sted på nettet, eller en eller anden der ligger inde med et skema over, hvordan farver arter sig ved krydsning?
De farver jeg har repræsenteret er laksefarvet(høne), sort(høne), hvid (hane+høne), gråstribet (hane+høne). Racerne er dværg maran, dværg orpington og dværg farverolles.
Mit avlsprojekt er udover at lave et par gode maraner også at lave en køn havehøne, der smager godt ::)
på forhånd tak.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #1 Dato: 13 August , 2012, 14:34 »
Og lige en side bemærkning mht. farvers nedarvning ved krydsning. Man skal være helt sikker på avlsdyrenes afstemning, som helst skal kendes flere generationer bagud.
Er dette ikke tilfældet, så man som oftest andre farver ud af det, end de teoretisk beregnede.

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #2 Dato: 13 August , 2012, 14:40 »
Ok.
Det er nu spændende med avl.
 :D

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #3 Dato: 13 August , 2012, 17:09 »
Chicken Calculator hedder hjemmesiden hvor du selv kan afprøve det.
http://kippenjungle.nl/kruising.html
Her kan du afprøve de forskellige kombinationer og ellers er det bare at spørge. Hvis du ender med ikke at kunne finde ud af det bor jeg i Hadsten og kan sagtens vise dig det.

Så er det jo også lige hvad du forventer at få ud af blandingen eller det handler om at lave en ny farve i en af racerne. Det kan man jo godt selvom det bare skal være kønne havehøns.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #4 Dato: 13 August , 2012, 17:12 »
Og til at lave en ny race og farve, skal der sættes en 12-15 år (6-7½ år, hvis du kan lave to generationer om året) af til også, for man laver ikke bare en ny race ved at krydse to racer med hinanden  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #5 Dato: 13 August , 2012, 21:28 »
hehe. Forventer skam ikke at lave en ny race. Det er mit anlæg slet ikke gearet til. Har desuden læst afsnittet om den danske havehøne i "den store hønsebog", så det bliver det ikke lige. Jeg har de høns, som jeg finder tiltalende, så det meste af min produktion hedder ikke avl, men formering. Jeg har dog en skøn maranhane med frue som kommer til at gå for sig selv næste år. Hvilket så må kaldes avl. ;)

Jeg har rigtig meget erfaring omkring avl fra hesteverdenen, men deter jo ikke lige alt der kan overføres  ::) ;D af åbenlyse årsager.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #6 Dato: 13 August , 2012, 21:52 »
Nej, men det hjælper rigtig meget på det hvis du kender til kønsbundet arv ved heste og skjuldte gerne med mere. Meget af den viden kan nemt overføres til hønsene trodsalt eller giver en hurtigere og nemmere forståelse af tingene man skal til at ind i.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #7 Dato: 14 August , 2012, 08:13 »
Hm. Kan ikke lige gennemskue beregneren. Skal have oversat farverne.

Hønsefarver hedder desværre ikke det samme som hestefarver. (Ellers ville en smuk betegnelse på laksefarven være strawberry roan)
Nogle der kan oversætte for mig???  <+ <E

Men kender godt til genetikken. Sad selv og betegnede farvemuligheder for mit sidste føl. Ret kompliceret, når der er 64 mulige kombinationer  ;D
Lidt nørd er man vel  ::)

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #8 Dato: 14 August , 2012, 08:30 »
Hej Hopper.
Hvis bare det var så let,som med heste og de 64 kombinationer-ved høns er det noget mere besværligt,f.eks kan jeg oplyse at der er mindst 3-4 forskellige rent hvide farver hos vores høns,så bare der
har vi jo en hel del kombinationer ,som ikke er til at skelne fra hinanden,da de alle jo er hvide,nogle er dominerende og andre er ikke.
vh bjarne m

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #10 Dato: 14 August , 2012, 12:59 »
Hej Bjarne.
Det er formentlig lidt nemmere med heste, men de 64 muligheder var kun dem der havde betydning for hestensgrundfarve. Der var ikke medtaget ben og ansigtsaftegn. kun farve. Men nok om det.

Hej Søren.
Det var lige det jeg skulle bruge!
Tusind tak.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #11 Dato: 14 August , 2012, 14:07 »
Meeen produktions tiden for høns tager trods alt ikke så lang tid som produktionen af et føl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #12 Dato: 14 August , 2012, 17:10 »
Ellers skriver du bare hopper, så skal jeg nok oversætte farverne for dig. I chiken calculator er mulighederne jo både tysk, engelsk og fransk, så der er lidt at vælge imellem.
resessiv hvid=zurücktretend weiss=recessive white
dominant hvid=überherrschend weiss=dominant white
sort=schwarz=black
gråstribet=gesperbert=barred
laksefarvet=lachsfarbig=salmon
Så er der da lidt at starte med af de farver du selv har gående. Du får dem ikke på fransk, da det ikke lige er noget jeg kan, men ellers kig på farverne der kommer. Det giver et godt indtryk af hvad der kommer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hopper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 177
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #13 Dato: 14 August , 2012, 17:17 »
Hehe. Lestat. Nej så er 3 uger altså ingen tid med 335 dage! For et enkelt forsøg! Om så befrugtiningen kun er 5% er det bedre ved høns end ved heste.

Frank: tusind tak. Det var særligt den gråspættede version jeg ikke kunne gætte! Selvom resten ligger lige til højrebenet. Når man altså får kigget ordentligt efter;-)
Hvad skulle man gøre uden jer på fjerkræ forum!
 ;D

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farvernes nedarvning?
« Svar #14 Dato: 14 August , 2012, 17:27 »
Det var så lidt og ellers spørger du bare om hvad afkommets farver betyder.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen