Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Guld/sort og Guld/blå  (Læst 4592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Guld/sort og Guld/blå
« Dato: 05 Februar , 2013, 14:17 »
Nu begynder mine fine Brahma at klække i rugemaskinen.
Jeg har jo en guld/blå båndet hane og 1 guld/blå høne og 3 guld/sort båndet høner.

Jeg kan se på de små kyllinger der er ca. 3 dage gamle, at nogle er lysere end andre..tænkte på om det måske var de kyllinger der er guld/blå der lige er en smule lysere??
Det ville da være rart at kunne se forskel så tidligt.. :)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Guld/sort og Guld/blå
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2013, 16:39 »
Vores Guld sortbåndede Dværg Wyandotter variere meget i farven om de er lyse eller mørke så tror ikke helt du kan gå efter dette, men måske striberne kan afsløre om de bliver sort, blå eller splash. Ellers når de får vingefjer skulle du gerne kunne se om de er blå, sort eller splash ud fra hvilken farve de har i disse.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Guld/sort og Guld/blå
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2013, 17:55 »
Ja,,jeg er ihvertfald spændt på at se hvor mange der kommer i Guld/blå.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Guld/sort og Guld/blå
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2013, 13:51 »
Det burde du godt kunne se lige efter klækningen, de kan nu godt snyde, så nogen der ser sorte ud måske i virkeligheden er blå.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Guld/sort og Guld/blå
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2013, 17:32 »
De guld blå båndede vil være lysere end de guld sort båndede. Du vil også få nogle spættede ud af det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Guld/sort og Guld/blå
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2013, 17:58 »
Ok..rart at vide med de spættede. Er spættet farven ren "affald" eller kan den bruges i avlen med farven?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Guld/sort og Guld/blå
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2013, 18:02 »
Hvis du sætter en spættet tilbage på Guld sortbåndet vil alle kyllingerne vil Guld blåbåndet.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Guld/sort og Guld/blå
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2013, 18:07 »
Hmm, spændende. Min hane er guld/blå..en høne er også guld/blå og så er der 3 guld/sort..vil de sige at alle de kyllinger der kommer ud af mine guld/sorte vil kunne krydses med en spættet og så blive til ene guld/blå??

Hvad så hvis man har nogle der er helt "rene" guld/sort,(incl. hanen) vil der også kunne krydses spættet ind over og få guld/blå??
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Guld/sort og Guld/blå
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2013, 19:45 »
Ja, det vil jeg mene at de gør. Dine guld sorte er jo efter guld blå på guld sorte eller ??

De spættede kommer fra guld blå på guld blå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub