Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blå og hvid  (Læst 8567 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Blå og hvid
« Dato: 04 Februar , 2013, 13:25 »
En eller anden har sagt til mig at jeg kan bruge min blå hane på hvide dyr og så stadig få blå dyr men er der nogen der kan bekræfte det??

Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blå og hvid
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2013, 13:32 »
Jeg ved ikke med blå på hvid. Men sort, blå og spættet avler både sorte, blå og spættede dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Blå og hvid
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2013, 13:36 »
Har kigget en del steder og har også avlskemaet fra orpington.dk med de blå-sorte-spættede dyr. Og hvis jeg prøver den beregner her:  http://kippenjungle.nl/Overzicht.htm så får jeg blå og sorte dyr. Men bliver de for lyse eller er det en god måde at få nyt blod i de andre?
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blå og hvid
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2013, 13:44 »
Hvis jeg skulle blodforny de blå,. så ville jeg nok bruge sorte dyr. Og hvis jeg skulle blodforny de hvide, så ville jeg nok også bruge sorte dyr.

Men mon ikke Frank kommer på banen med en "opskrift" . ;) ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Blå og hvid
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2013, 14:20 »
Hehe det håber vi han gør. /o

Sort på hvid. Troede det ville give sorte dyr...

Nu er jeg ikke nået dertil hvor jeg skal have nyt blod i stammerne da jeg kun har en stamme af hver farve men på sigt er det jo rart at vide.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Blå og hvid
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2013, 17:19 »
Det kommer an på, om der er tale om dominant eller recessiv hvid. Hvid der er tale om recessiv hvid, så har du ret i, at du kan bruge den blå han på de hvide høns og sandsynligvis få ca. 50% blå og 50% sorte kyllinger.

Er der derimod tale om dominant hvid, så vil alle kyllingerne blive hvide i stedet for. Om de er helt ren-hvide ved jeg ikke, men for det utrænede øje, vil de i hvert fald være hvide høns.

en udmærket artikel om dominasforhold kan ses på Wikipedia :)
http://da.wikipedia.org/wiki/Dominansforhold
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå og hvid
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2013, 17:55 »
Af hvad jeg ved er Hvide Orpington recessive og derfor i kombination med blå skulle det blive 50-50 af sorte og blå kyllinger split hvid.
Her skal du passe på hvide spidser i vingerne ved de sorte og blå kyllinger som ikke altid forsvinder fra kyllingedragten til den voksne fjerdragt når man har blandet hvid indover.

Problemet er så nu at jeg også har hørt at man somme tider får hvide ud af de Legbarfarvede og hvis det er sådan en farve de hvide dækker over vil der komme lidt andet ud af en blå hane på hvide høner. Så vil hønekyllingerne blive sorte og blå split hvid og have tendens til brunlig overfarve og måske rust i halsen. Hanekyllingerne vil til gengæld blive hønetværstribet i tværstribet med tendens til legbar og blå legbar og de vil også være split hvid.
Hvis det er dette der kommer ud af det vil du have svært ved at undgå rust/brun/guld i dyrene fremover og give store problemer hvis det er de blå og sorte dyr du vil arbejde videre med.

Så det kommer an på hvad de hvide dækker over for hvad der kommer ud af det, så hvis du har nogle der er lavet over blå/sorte i sin tid vil du fint kunne lave en god kombination og få noget godt ud af det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Blå og hvid
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2013, 18:00 »
Undskyld jeg lige blander mig, men wauw - blå legbar, det MÅ da være super smukt  *o
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline fiskefjaesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Blå og hvid
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2013, 18:24 »
Interessant Frank, købte for ca 10 år siden rugeæg efter hvide orpington høner og en sort hane, dette gav en sort hane, en høne tværstribet hane og en enkelt legbar lignende høne, resten hvide. Det har altid undret mig lidt, men nu ved jeg hvorfor ;)

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Blå og hvid
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2013, 18:51 »
Hehe ja så lader jeg bare de hvide blive i deres egen indhegning.. Kan godt høre der er mere at tage højde for end jeg lige regnede med.. Men rart at der er nogle med så meget viden som oven i købet gider blive ved med at hjælpe os andre.

 <E

Undskyld jeg lige blander mig, men wauw - blå legbar, det MÅ da være super smukt  *o
De blå legbar kan jeg næsten lave ved at sætte blå hane og legbar høne sammen eller??  Og hvor mange vil du have...  ::)
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blå og hvid
« Svar #10 Dato: 04 Februar , 2013, 22:35 »
Min søster og min dengang svoger havde engang for snart mange mange år siden lidt opdræt af Dværg Orpington og Dværg Kochin. De havde dem i sort og hvid og jeg sikker på at de indmellem fik stribede dyr ud af.

Endvidere snakkede de også om at lave blå ved at krydse sort med hvid.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå og hvid
« Svar #11 Dato: 04 Februar , 2013, 22:58 »
Det er det når man leger med hvide dyr er hvad de dækker over for det kan give meget forskelligt. Mine hvide Antwerpener dækker over perlegrå hvor nogle af de perlegrå er blå randtegnet under denne fortynding så det kan give meget sjov hvis man begynder at krydse dem med andet sjov.

En blå hane krydset med Legbar høner vil give blå og sorte høner med tendens til guld/rust i halsen og brunlig overfarve. Hanerne vil være hønestribet i tværstribet og blå tværstribet med mere eller mindre guld i sig. Krydses en blå hønestribet hane tilbage på mødre vil der komme blå og alm. Legbar ud af det.

Dette er noget hanerne af første generation kan komme til at ligne i farven.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Blå og hvid
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2013, 07:18 »
Tak for al den information. Tror lige der skal studeres lidt før jeg begynder at lege med farverne. Men skønt at vi altid kan få svar herinde.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Blå og hvid
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2013, 07:28 »
Bare lav en masse Orpington kyllinger. Der er jo Europaudstilling for b.la. Orpington i Herning til december.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Blå og hvid
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2013, 07:33 »
Hvor mange er en masse?  ;)  og kommer du så og sorterer for mig for det er jo der mit problem ligger.
Jeg er jo ikke nok inde i avl og hvordan de skal se ud til at kunne sortere dem endnu. Men er da meldt ind i orpingtonklubben nu så mon ikke de kan hjælpe mig videre..  /o
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor