Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Andeæg uden skal.  (Læst 5213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik227

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Andeæg uden skal.
« Dato: 06 December , 2014, 11:29 »
Hej alle.
Er der nogen her inde der kan forklare mig hvorfor min and lægger æg uden eller meget tynd skal. Jeg har en ide om at det er fordi at hun mangler kalk, men jeg kan jo ikke proppe der ned i halsen på hende, vel !!!
Bedste hilsner
Henrik.

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Andeæg uden skal.
« Svar #1 Dato: 06 December , 2014, 11:48 »
Næ proppe det i halsen på dyret kan du jo nok ikke, men du kunne jo komme noget foderkalk  oven på det du fodre med eller give dem es skål standskaller at pille i. Så vil hun få noget af det kalk hun skal bruget til at lave skal med.
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Henrik227

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Andeæg uden skal.
« Svar #2 Dato: 06 December , 2014, 12:05 »
Næ proppe det i halsen på dyret kan du jo nok ikke, men du kunne jo komme noget foderkalk  oven på det du fodre med eller give dem es skål standskaller at pille i. Så vil hun få noget af det kalk hun skal bruget til at lave skal med.
Hej Carsten.
Tak for svaret.
Nu ligger det sådan at hun har en skål med strandskaller, men hun går ikke i den. Foderkalk er måske så det der skal til. Men da mine høns spiser af det samme trug, bliver deres skaller så ikke alt for kraftige hvis jeg supplerer med ekstra kalk ??? Og hvor køber man iøvrigt foderkalk ??? (Er nybegynder udi 'faget') .

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Andeæg uden skal.
« Svar #3 Dato: 06 December , 2014, 14:54 »
Du kan købe Faxe kalkskaller, som er små "perler", og som kan blandes i foderet. Det er en bestillingsvare hos Land og Fritid. Jeg er gået over til skallerne og synes det er meget nemmere at have med at gøre.

Husk, at dine ænder og høns ikke må have berøring med hinanden. Emnet er "hot" for tiden pga. spredningen af fugleinfluenza syd for grænsen.

Er din and i øvrigt for nylig begyndt at lægge æg? Jeg ved ikke med ænder, men høns kan have tendens til at lægge vindæg i begyndelsen af deres æglægningsperiode. Det går over efter nogle måneder (med høns i hvert fald).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henrik227

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Andeæg uden skal.
« Svar #4 Dato: 07 December , 2014, 01:48 »
Du kan købe Faxe kalkskaller, som er små "perler", og som kan blandes i foderet. Det er en bestillingsvare hos Land og Fritid. Jeg er gået over til skallerne og synes det er meget nemmere at have med at gøre.

Husk, at dine ænder og høns ikke må have berøring med hinanden. Emnet er "hot" for tiden pga. spredningen af fugleinfluenza syd for grænsen.

Er din and i øvrigt for nylig begyndt at lægge æg? Jeg ved ikke med ænder, men høns kan have tendens til at lægge vindæg i begyndelsen af deres æglægningsperiode. Det går over efter nogle måneder (med høns i hvert fald).
Hej Tanja.
Tak for svaret.
Prøver at finde noget foderkalk hos 'Land & fritid'.
Øhh.....Ups, skynder mig at adskille ænder og høns, de går nemlig i samme voliere. Tak for oplysningen.
Ja, hun er lige begyndt at lægge æg. Hun er kun ½ år gammel. Har fået 3 nu, det første for én uge siden. Først et med tynd skal, så et helt uden og det sidste med ultra tynd skal.
Jeg væbner mig med tålmodighed og prøver med lidt kalk, i håb om at det kan hjælpe. Det kan i hvert fald ikke skade. /o
Bedste hilsner
Henrik.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Andeæg uden skal.
« Svar #5 Dato: 07 December , 2014, 20:50 »
jeg vil også foreslå kalk drysset over eller blandet i foderet. foder kalk eller kridt som det også kaldes kan fås nogle steder, ikke alle.  jeg har selv få gange fået tyndskallede æg fra mine perlegrå moskus. de er nemlig ikke altid så gode til at spise skaller. jeg syntes det er meget forskelligt hvor meget de selv tager. og har aldrig problemer med de andre farver får for lidt.

 hvis jeg syntes de ikke selv spiser nok, drysser jeg simpelthen bare skaller over foderet. det virker.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Henrik227

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Andeæg uden skal.
« Svar #6 Dato: 08 December , 2014, 00:37 »
jeg vil også foreslå kalk drysset over eller blandet i foderet. foder kalk eller kridt som det også kaldes kan fås nogle steder, ikke alle.  jeg har selv få gange fået tyndskallede æg fra mine perlegrå moskus. de er nemlig ikke altid så gode til at spise skaller. jeg syntes det er meget forskelligt hvor meget de selv tager. og har aldrig problemer med de andre farver får for lidt.

 hvis jeg syntes de ikke selv spiser nok, drysser jeg simpelthen bare skaller over foderet. det virker.
Hej Maja.
Tak for svaret.
Som tidligere skrevet, prøver jeg med at drysse noget foderkalk over foderet. Når I nu er så mange der foreslår det, må det jo nok være fordi det virker /o
Bedste hilsner
Henrik

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Andeæg uden skal.
« Svar #7 Dato: 08 December , 2014, 22:07 »
Jeg har kun haft ænder i år, og har ikke sååå stor erfaring.
Dog havde jeg en and, der kun lagde vindæg i anden æglægningsperiode efter hun havde fået ællinger (jeg købte hende med daggamle ællinger og ved ikke, hvordan hendes første æg var). Hun lagde 10 æg, hvoraf 2 kun havde en hinde i stedet for en skal, og hun sluttede med at lægge noget, der lignede et kondom :-) Det vidste sig at være en æggestreng med 2 æg under udvikling.

Jeg tænkte, at det var genetisk, og da hun heller ikke var nogen særlig god mor, konkluderede jeg, at hun måtte slagtes nu til jul.
Alle dyr havde adgang til muslingeskaller i en bøtte, men jeg kan ikke drysse dem oven på foderet, da de i sommerhalvåret kun spiser det, de selv kan finde. Måske ville kridt hjælpe, på den anden side er skallerne gratis, da jeg har dem til at ligge i indkørslen. Og jeg burde nok heller ikke avle på dyr, der skal have ekstra behandling.

Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Henrik227

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Andeæg uden skal.
« Svar #8 Dato: 08 December , 2014, 22:36 »
Jeg har kun haft ænder i år, og har ikke sååå stor erfaring.
Dog havde jeg en and, der kun lagde vindæg i anden æglægningsperiode efter hun havde fået ællinger (jeg købte hende med daggamle ællinger og ved ikke, hvordan hendes første æg var). Hun lagde 10 æg, hvoraf 2 kun havde en hinde i stedet for en skal, og hun sluttede med at lægge noget, der lignede et kondom :-) Det vidste sig at være en æggestreng med 2 æg under udvikling.

Jeg tænkte, at det var genetisk, og da hun heller ikke var nogen særlig god mor, konkluderede jeg, at hun måtte slagtes nu til jul.
Alle dyr havde adgang til muslingeskaller i en bøtte, men jeg kan ikke drysse dem oven på foderet, da de i sommerhalvåret kun spiser det, de selv kan finde. Måske ville kridt hjælpe, på den anden side er skallerne gratis, da jeg har dem til at ligge i indkørslen. Og jeg burde nok heller ikke avle på dyr, der skal have ekstra behandling.
Hej Ari.
Tak for svaret.
Bedste hilsner
Henrik.