Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farvemix  (Læst 2639 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Farvemix
« Dato: 29 Marts , 2014, 12:42 »
Jeg står nu uden en hane til mine 6 Hvid/sort columbia brahma damer. Det er ikke så nemt at finde en farveren hane til dem. Jeg overvejer jo så nu at lave et farvemix, da jeg egentligt syntes at en broget, spraglet flok kan være ganske charmerende at kigge på. Men hvordan vil f.eks. en sort hane til mine hvid/sort columbia udarte sig. Vil kyllingerne blive sorte og hvidspættede..det kunne da blive flot..?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Farvemix
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2014, 13:12 »
Så vidt jeg ved så bliver alle kyllingerne sorte i første generation. Men jeg er langt fra gen ekspert.

Har du prøvet Brahma klubben?

Det må da være muligt at skaffe en hvid sort/columbia eller en hvid blå/columbia kunne kunne også være en løsning, for så får du halv af hvert og stadig rene farver.

Jeg kan muligvis skaffe en hvid sort/columbia, men den går på Lolland.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Farvemix
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2014, 14:15 »
De vil blive sorte med mere eller mindre sølv(hvidt) eller guld på sig. Hønerne vil det sidde på halsen hvis der kommer lidt og hanerne vil det være saddel, halsbehæng og eventuelt vingebuer at der kan forekomme farve.

Så ikke rigtigt spraglet du vil opleve imellem dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Farvemix
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2014, 15:06 »
Tak..det var nok ikke lige den allerfineste farvemix der ville komme ud af det..må vist lige se og finde en ren hvid/sort brahma til damerne  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.