Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kamfejl  (Læst 10589 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Kamfejl
« Dato: 01 Januar , 2014, 17:22 »
Jeg har forsøgt at finde nogle sider med billeder af forskellige kamfejl som høns/haner kan ha. men kan ikke finde nogel. Jeg har styr på bitakker,,men hvilke andre fejl kan der være på en kam. Jeg tænker her på om det er kamfejl, hvis der evt. er en stor afstand mellem et sæt "takker"
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamfejl
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2014, 17:27 »
De værste kamfejl (alt efter hvilke kamtype det er) : bitakker, tvillingetakker, hjortetakker, spaltet bagkam, manglende kamdorn, Skæv kam, sløjfekam, griffeltakker, overgroet kam.

Og så er der de "blødere fejl" såsom dårlig skåret kam, størrelsen på kammen.

Dyret bedømmes ikke kun på kam, men på hele hovedet. Dvs. ansigt, kam, hagelapper, øjne, næb, øreskiver og hovedform.
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2014, 17:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Kamfejl
« Svar #2 Dato: 01 Januar , 2014, 17:46 »
Hej Rixen og mange flere
KØB eller lån standarden.evt biblioteket,der kan man læse alt om fejl herunder også kamfejl.
man kan ikke avle racehøns til udstilling og avl uden at vide hvad man skal avle efter.vh bjarne m

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kamfejl
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2014, 13:16 »
Jeg har en Dorkinghane, som har en tvillingetak. Jeg ved at det er MEGET arveligt, men hvis jeg avler på ham, vil ALLE hanekyllinger efter ham så arve tvillingetak, eller kan der være enkelte som ikke arver den fejl?
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kamfejl
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2014, 14:28 »
Nogen viser den dårlige kam arv synlig, andre ikke. Dem der ikke viser kam fejlen, bærer den videre, og det vil dukke op i senere generationer. Ofte i stor stil.
Så mit råd er: Lad være med at avle på sådan noget. Det giver kun problemer for en selv mange generationer frem samt for dem man evt. sælger "gode" dyr til.

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kamfejl
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2014, 14:30 »
Ok. Tak :-)
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kamfejl
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2014, 21:11 »
Det er ikke sikkert at alle hanekyllingerne får tvillingetakker, hønekyllingerne kan også få det. ;)
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2014, 21:17 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kamfejl
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2014, 21:16 »
Men ALLE kyllinger fra denne hane vil have genet for tvillingetak i sig?
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Kamfejl
« Svar #8 Dato: 12 Januar , 2014, 22:21 »
JA desværre, men lad os se et billede af den.
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Kamfejl
« Svar #9 Dato: 12 Januar , 2014, 22:39 »
Hej
nu er dorking,desværre en af de racer ,der ikke er så mange individer af,så hvis du kan få en anden hane så skal du nok gøre det,men hvis din nuværende hane har en god type,ville jeg nok prøve at bruge den alligevel,men så sortere ALLE med kamfejl væk,også i næste generation.
vh bjarne m

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kamfejl
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2014, 12:24 »
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kamfejl
« Svar #11 Dato: 13 Januar , 2014, 12:29 »
Her er min Dorkinghane. Umiddelbart er der kun tvillingetakken som er den største fejl. Han er ikke helt så lavbenet som han ser ud til på billedet. Jeg har nogle fine høner til ham. Ingen af dem har tvillingetak...
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Carsten Blohm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 335
Sv: Kamfejl
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2014, 17:24 »
Som jeg ser det, vil der på et poient kort stå bedre skåret kam, hvis vi skal kalde det en tvillingtak så skal det være i udpræget grad og mindst sammenvokset halvt op. Som Bjarne skriver så er dorking jo ikke dem vi har flest af og kan du ikke finde en anden hane med en bedre kam, så brug ham i avl. Det kan jo være fra moderen han har den lille sammenvoksning, og det er jo ikke sikkert at den høne er mor til dine høner, der er ikke andet at end at prøve og så få hjælp til at sortere dine kyllinger, så kan du godt avle dig ud af problemerne, men der skal holdes skarpt øje med dem. Det ser ud til at det er en hane med god type og farve, så jeg ville gøre forsøget, og lad os så se dem på en udstillling, det fortjener racen.
Rigtig god fornøjelse med dine Dorking
« Senest Redigeret: 13 Januar , 2014, 17:28 Fra Carsten Blohm »
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Kamfejl
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2014, 17:34 »
Nu vi ser billedet af hanens kam, så vil jeg også sige at "den kam kan diskuteres".
OK den er ikke fin og i orden. Den er ikke skråret så dybt som øvrig takker.
Og HVIS den skal under tvillingetak, så er det ikke en slem en at slagsen.
Ved en evt. bedømmelse, kunne godt tænkes at der var skrevet "dårlig skåret kam", som Carsten også skriver.

Offline Anne Grethe

  • Bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kamfejl
« Svar #14 Dato: 13 Januar , 2014, 17:57 »
Tusind tak for konstruktiv feedback! Det giver lyst til at fortsætte. Hanen får chancen og jeg vil prøve at få hjælp til at sortere kyllinger når det bliver aktuelt :-)
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)