Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor tage hanen fra?  (Læst 5260 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Hvorfor tage hanen fra?
« Dato: 12 Juni , 2013, 21:11 »
Hej allesammen

For at stille min begyndende avlsnysgerrighed:
Hvorfor tager man nogle gange hanen fra en stamme på denne tid af året? Kan de ikke sagtens gå sammen hele året? Selvfølgelig skal udstillingshøner ikke være trådt, så fjerdragten er ødelagt, men jeg mener avlsstammerne.

 :)
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor tage hanen fra?
« Svar #1 Dato: 12 Juni , 2013, 21:22 »
Jeg tager hanerne fra, dels fordi hønerne mange er meget slidte, især når det er de store tunge racer. Og dels fordi jeg slår racerne sammen, for at få mere plads til ungdyrene. Og så kan hanerne ikke gå sammen. (desværre)

Ungdyrene deler jeg også op i haner og høner. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Hvorfor tage hanen fra?
« Svar #2 Dato: 12 Juni , 2013, 21:39 »
Aha. Kan hanerne så gå sammen, hvis der ikke er damer at slås om, eller er det kun unghanerne?

Jeg har jo hane med mine damer, og jeg synes klart at det forbedrer flokstrukturen. Han holder styr på det hele.  :) Kommer damerne så ikke "i kamp" med hinanden?
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor tage hanen fra?
« Svar #3 Dato: 12 Juni , 2013, 22:37 »
Voksne haner kan meget sjældent gå sammen. Men unghaner kan og mange er det en fordel at de går sammen med en voksen hane, som kan styre dem lidt. Men der skal IKKE være høner hos dem, for så har de noget at slås om.

Lige pt. går alle mine voksne høner med haner og ja der er slidte og meget slidte høner imellem og så  længe der ikke går hul på dem, så går det, men når de fælder her til efteråret, så bliver de fine igen.

Men Hyttemeier du skal ikke tage din hane fra, når der ikke er nogle "problemer". For en hane fuldender altid en flok af høner.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hyttemeier

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
  • He who is content, is rich
Sv: Hvorfor tage hanen fra?
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2013, 19:14 »
Interessant. Tak for svar.

Jeg har heller ikke tænkt mig at tage ham fra, jeg synes det er fedt at se hvordan han styrer damerne, og tager hånd om så meget. De bliver anvist mad og redeplads. Han snakker med dem når de går op i en spids over at have lagt et æg, dæmper dem hvis de kommer op at toppes, og de bliver gennet ind om aftenen. Og så holder han skarpt øje med alt der kunne være en trussel.
Jeg har allerede brugt megen tid på bare at studere, over en kop kaffe. Det giver sådan en indre fred.  :)
3.10 Gul-sortsømmet Orpington i stor
0.1 barn
0.1 huskatte

Offline August P.n.k

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 175
Sv: Hvorfor tage hanen fra?
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2013, 20:15 »
Forstår ikke hvorfor alle siger haner ikke kan gå sammen, nu har jeg to stor sussex haner til at gå sammen med 7 høns og de slåsser ALDRIG... Og jeg tog enda den ene af hanerne fordi den var så slidt og hakket af sine 26 søskende og satte sammen med "førehanen" fra en anden ungdyrsflok :) for mig er det helt perfekt da de så sørger for altid at skulle være den sidste der parer sig med hønsene :)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor tage hanen fra?
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2013, 20:35 »
Om haner kan gå sammen ?

Svaret er ja, nej eller måske. Alt kommer an på hanerne, racen, forhold såsom plads og ikke mindst antal af høner.

Jeg har voksne haner som sagtens kan sættes sammen, voksne haner som kun tåler sig selv og tøsebørnene. Voksne haner som går sammen med unghaner og unghaner som går sammen.

Jeg har også haft haner som fint har kunnet gå sammen og så lige pludselig røg i totterne på hinanden.

Så alt er relativt når man snakker om haner eller i det hele taget dyr. Det er nemlig ikke altid at alting "går efter bogen".

Så det er IKKE ALLE som siger at haner ikke kan gå sammen. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvorfor tage hanen fra?
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2013, 20:39 »
Nogle gange er det også lige voldsomt nok for hønerne med flere haner i en flok idet at de jo nærmest står i kø og træder på skift.
Det er ikke harmoni.