Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sorte ben hos sorte landhøns  (Læst 4413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sorte ben hos sorte landhøns
« Dato: 26 Maj , 2011, 21:16 »
Jeg har et par sorte landhøns og lutter med sorte ben i stedet for de grå, som de skulle være. Er der mon nogen herinde der ved om det er muligt at avle det væk eller det er en dominerende egenskab,
Jeg har lovning på nogle korrektfarved hønekyllinger , men mangler så hanen da den eneste jeg har er med sorte ben.
Mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Sorte ben hos sorte landhøns
« Svar #1 Dato: 26 Maj , 2011, 22:40 »
Hvis det er en dominerende egenskab, er det faktisk nemt at avle væk.
Kryds dem med de gråbenede. Bliver kun halvdelen af afkommet med grå løb, så sorter den anden halvdel fra i avlen.
Det er værre, hvis de allesammen bliver gråbenede. Så er det nok en recessiv egenskab, og så kan den dukke op hele tiden i mange genereationer, medmindre du laver kontrolavl og... Ja, det ville være noget bøvl.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Sorte ben hos sorte landhøns
« Svar #2 Dato: 26 Maj , 2011, 22:56 »
Tak for svaret. Håber dog at finde en gråbenet sort landhane ellers vover jeg forsøget med den jeg har
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Helle Brønnum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Sorte ben hos sorte landhøns
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2014, 11:24 »
Hej Egon, har du rugeæg i sorte Landhøns ? vh Helle

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Sorte ben hos sorte landhøns
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2014, 13:29 »
Jeg kan måske finde lidt fra. Men de høns jeg har er halv- eller helsøskende, og jeg bor langt væk fra dig og sender ikke æg!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Sorte ben hos sorte landhøns
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2014, 16:48 »
Hvis du har en høne med pæne grå ben skulle det vel være muligt også at få afkom med grå ben til at avle videre med. Det kan tage lidt tid /o
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns