Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tab af fjer Er det normalt?  (Læst 6091 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Luis

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Tab af fjer Er det normalt?
« Dato: 28 August , 2019, 20:55 »
Hej alle sammen
Vi er nybegynder i høns. Vi købte kyllinger af normal (ikke dværg) hvid og sort sussex. 8 stk i marts, hen ad da de var omk. 16 uger slagtede vi 3 af dem, da vi havde 4 haner. (Vi havde sådan set regnet med at flokken som minimum skulle halveres, netop pga. Det med haner. Nu er de så knap 5 mdr. Der er 4 høns og en hane. Det har været et familie projekt og vi har kælet en del med dem, de har adgang til økologisk fuldfoder+ Korn+ østerskaller, vand og nogle gange mad rester, som de med stor fornøjelse guffer i sig. Nå vi komme hjem fra arbejde, løber de ned og i hønse gården og kigger og “snakker roligt”
Vi har købt et større hegn, som vi kan flytte lidt med, fordi jeg tænkte det kunne være sjovt ift. Ukrudtsbekæmpelse. Hønsehuset kan også flyttes. Så på den måde, får de jo noget frisk at gå på.
Sagen er den, at der ligger mange fjer i hønsegården. Selve hønsene går rundt, og for os af se, hygger de sig.
Naboen klagede over at der fløj fjer ned til ham og kunne da godt se, at der var kommet en del. Så vi flyttede hønsegården og indhegning i går, så vi kunne få alle fjer væk. Her efter arbejde i dag, kan jeg så se, at der igen ligger en del fjer.
Selve høns og hane er alle smukke at se på, det ser ikke ud til at mangle fjer, de er dejligbløde. Jeg har prøvet at at modsat fjerne, for at se om der var vogte at se, men det er svært for alle de andre fjer. Der er ingen bare pletter. Der ikke så meget ballade hinanden imellem. Ved lidt iver ved madresterne, kan de godt lige sig udodo til hinanden og baske, men de er faktisk ret søde. De finder sig også i stadigvæk at blive taget op og aet på. Børnene er over 11 så de forstår også at være nænsomme.
Er det helt unormalt at de taber lidt fjer løbende eller? I forbindelse med slagtning, læste jeg det som om de kun skulle fælde en gang om året,- så er der jo noget galt?


Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #1 Dato: 29 August , 2019, 07:24 »
Jeg vil tro det er ganske normalt. De er nok i gang med at få deres voksne fjerdragt nu. Held og lykke med jeres høns.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #2 Dato: 29 August , 2019, 07:50 »
Hej. Mine høns blev klække lige efter påske i år. De gør det samme som dine. Fjer over alt. Både store som små fjer. Vinge, krops og halefjer - så det lyder til det er normalt. Så kan jeg også være rolig 😊

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #3 Dato: 29 August , 2019, 13:21 »
En kylling skifter fjer mange gange inden den får sin voksne fjerdragt. Og derefter skifter de fjer en gang om året, for det meste om efteråret, men det kan variere alt efter hvornår de er lagt til.
At der ligger fjer er jo kun en god ting, for så har man ikke nogle fjerædere i blandt sine dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #4 Dato: 30 August , 2019, 00:34 »
Fjerene ligger en tid - og forsvinder så. Nogle bliver ædt af myrer, andre blæser væk eller bruges som redemateriale af andre fugle. Smukke wyandotfjer - jeg har lavet drømmefangere med nogle fine nogle, også af barnevelder, som har så fine tegniner på fjerene. Det er natur altsammen. Tænk hvis det var plasticposer.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Luis

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #5 Dato: 31 August , 2019, 07:52 »
Pyha- mange tak for hjælpen. Blev helt bange. Læste i forbindelse med slagtning, at høns kun fældede en gang årligt.

Offline Ast

  • Bruger
  • Indlæg: 87
  • Enhver ret til et sundt liv, med gode dyr
    • facebook
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2019, 18:11 »
Fjer burde alle haveejer være glade for, det gøder jorden. Lige som hønsemøg gør det. Men der er opstået populær sport blandt naboer. Klager, især over høns. Hvem har taget skade af lidt hønsekagle eller hanegal, jeg har selv naboer der rep. biler, motorcykler hvor der gasse godt op eller starter med at slå græs med motorplæneklipper kl. 20.30 alle ugens dage. Så når jeg læser at der er en nabo der har klaget over fjer eller hønsegal. Så tænker jeg hvad har de mennesker ud af livet, intet.
Har 1.3 Maran i Blå/Kobber, 1.5 Maran i Sort/Kobber, 0.0.19 Maran (Sort, Blå og Splash)/Kobber
0.3 Hunde, 1.0 katte. 0.1 Kone og 1.2 børn. 
Medlem af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (WWW.Racefjerkrae.DK), Syd og Vestsjællands Fjerkræklub (http://sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk) og  Maranklub DK (WWW.Maranklub.DK)
Mvh. Anders

Offline Luis

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2019, 18:41 »
Det ved jeg nu ikke- jeg kan på en måde godt forstå at i deres velfriserede have, ønsker de ikke hønsefjer.
Det ville jo være lidt det samme, som at der røg olie mv. ind til dig.
Men jeg er helt enig ift. det med lyde- de er altså ikke mere højlydte end en hund der står og gør eller duerne/ fuglene i haven.
Jeg synes faktisk ikke de laver så meget larm- vi har vinduet åben hele tiden lige nu og deraf synes jeg faktisk ikke det er slemt.
Jeg har heller ikke klaget over kattene der kommer på besøg, men synes faktisk det er hyggeligt, at vi ikke lever i en steril verden.
Han er lidt en krakiler, men vi må leve med det :-)
Tak for opbakningen. :-)

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #8 Dato: 03 ſeptember , 2019, 11:26 »
Bliver simpelthen nødt til at kommentere (grundet din nabo) :)
Jeg er selv ny hønseejer, og har selv stadig spørgsmål, og lærer stadig en masse. Og læser helt vildt på det, som om jeg skulle til eksamen i høns  :laugh:

Jeg tænker, om det er ved at være tid for dine høns til at skifte fjer? Jeg har på fornemmelsen af at mine netop er gået igang. Men skriver et indlæg lige om lidt, for at spørge til råds om det  :)

Vi har ikke naboer tæt på os, da vi bor på landet. Så heldigvis ingen brok over hanegal m.m.
Men synes det er vildt nok, at din nabo kan klage over, at der er fløjet fjer over til ham  :o ???
Det flyver da væk igen  :-\
Det er i det mindste ikke affald/plastik, hundelort eller lignende...
Han får skisme travlt med diverse klager over alt og intet, hvis han kan klage over, at der med vinden er fløjet hønsefjer over til ham - som med de næste par vindpust er blæst væk igen  ::) ;D

Offline Luis

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #9 Dato: 03 ſeptember , 2019, 11:47 »
Ja, det må godt nok være kedeligt ikke at have andet at gå op i ::)
Det sjove var også at han kom med en kommentar om, at der jo er regler for hønsehold i byzone.
Det kunne jeg jo kun medgive ham i, men at de siger at man må have 10 høns og jeg har altså kun 5 ;D
Vi har også læst vildt meget om høns- som om vi skal til eksamen :D
Med risiko for at få lidt skæl ud, kan jeg i øvrigt oplyse at vi havde købt 8 kyllinger, for ikke at stå med 3 haner.
Vi nussede dem og hyggede med dem, så de er rimelig tamme og nyder at komme på arm og blive aet. Da de så voksede til, viste det sig, at vi havde 4 haner og 4 høner. Da vi ikke vidste om det blev høns eller haner, fik de alle pigenavne, da vi jo ikke skulle beholde hanerne.
Men den ene hane Lotte var bare så flot og kælen, at jeg slet ikke kunne bære at slagte ham, så vi gik i gang med at studere- det har resulteret i at Lotte har fået et velco bånd om halsen, så han ikke kan gale særlig højt. Det lyder som de andre høns, i lydstyrke. Men han ser ikke ud til at være generet af det, spiser, gokker og går ellers rund og virker tilpas. Så han har foreløbig undgået suppegryden. Og der er dejlig ro i hønsegården.
Det virker forbavsende godt.
Min mand var ikke super glad for at vi skulle have høns, men han er også blevet glad for dem og fortaler. Så da jeg overvejede om vi skulle gøre hønseholdet mindre, sagde han at det synes han bestemt ikke. :)

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #10 Dato: 03 ſeptember , 2019, 12:11 »
Han lyder til at være en bitter mand - din nabo. En af de typer som bare SKAL finde noget at brokke sig over  ???  Han må lige køle lidt ned. Tilbyd ham et par æg en dag. Måske han så får smag for, at du har høns  ;D

;D Ja man bliver helt forelsket i at have hønsehold ;D

Jeg startede op med 10 stk. i maj 2019. (9 høns og 1 hane)
Er nu oppe på; 2 x haner, 34 x høns og 12 stk. 8 uger gamle kyllinger  ;D

Manden var heller ikke fortaler for det. Meeeen - når min rugemaskine er ledig (er i gang med at udruge hønseæg) har han alligevel spurgt mig, om jeg ikke vil udruge en omgang æg fra Moskusænder, som han så vil have ::) ;D

Smart med Lotte og velcro  ;D Det havde jeg aldrig hørt om :)
Mine haner galer slet ikke p.t. Og jeg savner det. Har også haft skrevet et indlæg om, hvorfor de er stoppet med at gale. Førhen galede de fra morgen til aften. Håber det kommer igen.

Kan godt forstå I købte flere kyllinger, når de endnu ikke var kønsbestemt. Det er man jo nødt til, for at helgardere sig :) 


Offline Luis

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2019, 12:20 »
Ja nu går jeg ikke ind for belønning af negativ adfærd.  ;D Haha

Men: Hold da helt op- jeg kan godt forstå at dit navn er hønsefnidder ;D
 ;D
Det er da helt vildt.
Vi så det med hanekrave på youtube og tænkte at det skulle da forsøges.
Det var også en værre kommen til med det slagtning af de tre andre. Manden tog sig af halshugningen og jeg af det andet. Det hele gik forbavsende godt- ej heller hul på tarmene eller andet.....Men lugten af kogevandet de skulle skoldes i!!!! :-[ Den første gik fint med at få dyppet og stod og ventede, men de to andre- da kom jeg til at kaste op og kunne slet ikke stoppe igen. Så manden måtte dyppe de to andre. Jeg har en ret fint følende næse- desværre- kan lugte et ishus på 30 km afstand. Så stod jeg i gennemtræk, trak vejret igennem munden og så kunne jeg plukke og ordne de to sidste.  ::)
Resten af familien 3 børn og farmand var færdige af grin ;D
Men hvad- det var god underholdning efterfølgende, da de med stor fornøjelse fortalte historien videre. :o

Offline Hønsefnidder

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2019, 13:10 »
 ;D ;D ;D Sidder og griner  ;D ;D ;D
Stakkels dig. Så er det vidst ikke lige hønsekød man hungrer mest efter mens det står på  ;D

Vi slagtede en hane i juli måned. Han var virkelig stor og flot. Men var blevet aggressiv mod mig. HVER gang jeg vendte ryggen til ham sad han i benene på mig  >:(
Og han var virkelig stor. Han gik mig til midten på låret. Og jeg er 168 høj... Men til sidst var jeg nødt til at have en løvrive med mig som beskyttelse.
Så manden sleb øksen, og jeg tog et par billeder af hanen, inden hovedet skulle ryge. Sagde til manden, at jeg IKKE ville se, når det skete  :'( For selvom han var aggressiv mod mig, synes jeg det var synd. Han var en god fører-hane for dameflokken.
Manden kappede hovedet.

Alligevel kom jeg til at kigge ud af vinduet, og så hovedet ligge ved siden af hanen. Og så startede jeg med at tude (DET havde jeg ikke troet. Tudede ikke engang da jeg fødte mine børn)  ;D
Den ene af børnene kom så ind til mig (vi har også 3 børn) og trøstede mig. Sagde til mig "Så så mor. Du skal ikke være ked af det. Nu kan vi jo få mad" og så hentede han et stykke wc-papir og sagde så "Her mor. Tør snotten væk. I morgen skal vi have tarteletter"  ;D

At plukke fjer, kan jeg heller ikke  :-\ Kan ikke lide den der følelse af at hive dem ud. Så manden klarede det hele, alt imens jeg kørte ud og hentede 2 nye haner til flokken.

Manden skoldede ikke hanen. Han plukkede den uden skoldning. Det tog cirka et kvarters tid. Så slap vi for stanken  ;D
Har hørt den kan være grum. Men det har jeg "til gode" endnu  ;D

Offline Anna Ibrahimi

  • Bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Tab af fjer Er det normalt?
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2019, 19:03 »
Hej Louis. Det er da øv med sådan en nabo. Var det mig ville jeg tage "tyren ved hornene" og samle en lille bakke æg til ham. Gå over til ham og sige at det var da træls at fjerene fløj over til ham, det er både du og hønsene kede af. Her er en lille bakke æg, så han måske kan bære over med hønsene....og høre om ikke han vil over og se dem og du kan fortælle lidt om dem. Det er SÅ skønt med egne æg og bla bla. Hvis naboen nu pludselig får kendskab til det med høns og kender til naboen med de frække høns der sådan smider fjer, så er jeg sikker på han "bider til bolle". Det er det samme hvis man står i kø og den bagved siger "det er da utrolig så længe man skal stå her og vente, de kan sgu da godt rubbe sig lidt og åbne en kasse mere" - så vender man sig om, smiler sødt og siger "hvis du har så travlt er du sandelig velkommen til at komme foran mig, så du kan komme hurtigere afsted". Så kan du tro piben får en anden lyd. Ofte er det lige med at få "vendt situationen", hvis man kan sige sådan......jeg ville prøve det med æggene til din nabo - og ellers pøj pøj fremover :-)