Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ærtekam og ikke ærtekam.  (Læst 4858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

  • Gæst
Ærtekam og ikke ærtekam.
« Dato: 02 Juni , 2010, 10:21 »
 Jeg har jo læst mig til, hvordan den skal se ud og også fået forståelsen af, at den skulle være dominerende.Jeg har gået og nærstuderet mine nye englændere og er blevet morderligt i tvivl om det de har er ærtekam.

Ser I, på mange af dem er der faktisk kun en slags pude, ingen takker overhovedet og for at det ikke skal være løgn ser det ud til at et par af dem også har enkeltkam, men det er jeg ikke helt sikker på. >:( >:(

Puden har jeg set i forvejen på flere af mine haleløse og erfarer nu, at nogle af deres afkom også ser sådan ud.

Alle mine kyllinger ( ca 60stk.) efter det første hold englændere, jeg fik sidste år har fine kamme, hver og een. Kan jeg med lidt held regne med, at de to stammer sat sammen kan udligne den dumme pudekam, eller kommer jeg til at slås med det for tid og evighed?????

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2010, 10:28 »
Godt spørgsmål! Jeg synes nogle af mine har en almindelig kam ??? De skal selvfølgelig ikke bruges videre. Jeg håber at ærtekammen kommer med alderen, toppen gjorde jo :)

Gunni iøvrigt giver jeg dig ret i at de er temmeligt intelligente af høns at være, de er simpelthen dejlige de små /o
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2010, 14:20 »
For år tilbage udgav Det Kongelige Dansk Landhusholdningsselskab (dejligt navn) årligt (?) en håndbog, der hed sådan noget som "Fjerkræavl og fjerkræhold" - i de nyere udgaver var de "almindeligste" genetiske regler vist med eksempler - bl. andet kamtypernes indbyrdes forhold.

Den må kunne fåes antikvarisk - eller lånes gennem bibliotekerne !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

GKV

  • Gæst
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2010, 15:24 »
 ??? ???Mener du dermed at i stedet for at spørge herinde, kan  jeg bare begynde at købe noget litteratur? Jeg har allerede købt Liljensøe, som ikke er helt billig og den sagde mig ikke mere, end jeg godt ved.Jeg har høns i haven og høns til husbehov.

Nå, men jeg finder jo ud af det hen ad vejen.

VH Gunni.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2010, 16:01 »
Næh, det var nu ikke det jeg mente - det er bare nemmere med et skema !

Så prøv biblioteket !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2010, 16:08 »
Gunni hvad med at spørge nogle wyandotte opdrættere, de må da vide det?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2010, 17:03 »
@ Johanne

Wyandotter har rosenkam.

Brahma har f.eks ærtekam.

En ærtekam er groft sagt tre sammensatte enkeltkamme. Hvor den midterste kam er den højeste.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2010, 17:04 »
Ah tak Lene. Jeg mangler en god bog om kamme, hovedele og i det hele taget fjerkræets anatomi.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

GKV

  • Gæst
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2010, 08:02 »
Nå, men jeg har fundet svar på mit spørgsmål på et andet fora.(søge, søge) Kort og godt det kan tage mange generationer, at komme af med en fejlkam. Ærtekam er dominerende, men ødelægges i "faconen" af f.eks. genet for enkeltkam.

VH Gunni.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2010, 21:44 »
Ærtekam ødelægges især også af rosenkam. Genet for Rosenkam giver sammen med genet for ærtekam en helt anden kamform, hvilket du kan læse om her
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

GKV

  • Gæst
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #10 Dato: 04 Juni , 2010, 07:01 »
Tak, det var et fint link og det er gemt så jeg har det til tid og evighed ;D ;D

VH Gunni.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #11 Dato: 04 Juni , 2010, 20:45 »
Du kan også få hele artiklen:

http://www.hadstenfjer.dk/php-files/downloads/arvelighed.pdf

Det var mere eller mindre sådan jeg begyndte min karriere som genetik-nørd.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

GKV

  • Gæst
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #12 Dato: 04 Juni , 2010, 21:01 »
Tak igen Magnus, så varer det længe inden jeg igen skal stille "dumme" spørgsmål ( håber jeg)

VH Gunni.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Ærtekam og ikke ærtekam.
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2010, 22:40 »
Kan vores småfolk have en vulst/pudekam Gunni? Som på malay f.eks.

Ifølge dem side Magnus linker til kan vulst kam jo komme af kryds mellem rosenkam og ærtekam eller noget? :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt