Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...  (Læst 5170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Dato: 10 Maj , 2011, 09:30 »
Jeg har lige nu 15+9 æg i min "madam blå"... der er 3-4 dages mellemrum på dem ca.

Jeg lyste dem iøvrigt igår og var noget benovet over at se at de yngste (ca.1 uge) bare har den lille edderkop med enkelte utydelige blodårer, og de andre som kun er de 3-4 dage ældre helt mørke og ikke til at se igennem. De har ligget under en skruk, men jeg har byttet hendes æg ud med nogle vigtigere  ;) og tænkte at måske jeg kunne fortsætte dem i maskinen.

Hvad synes I jeg skal gøre mht fugtigheden. Jeg tørruger i maskinen og har ikke måler på. Men når jeg øger fugtigheden på 18-19 dagen, ville I så rette jer efter de unge æg, eller tilføre fugt så snart de ældste æg begynder at klække og håbe de andre kan klare fugten i 1 lille uge op til klækning  ???

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2011, 09:38 »
Jeg ville vente til 19. dagen og tilføre moderat fugt. I den blå jeg har, som jeg bruger som klækker, får jeg omkring 65 % fugt, når begge kar er fyldt, og alle huller på nær et er lukkede.
De kloge siger at man skal ruge ved 50-55 % og klække ved 60-65 %.
Jeg ved mange bruge at have det så fugtigt i den blå, at den dugger helt til inde i, men det skal du nok passe på med her.
Ja, det er vildt, så hurtigt kyllinger udvikler sig, det er jeg også fascineret af.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2011, 15:16 »
Tak Marianne...forstår jeg det rigtigt hvis du foreslår mig at fugte allerede ved 19. dagen på de ældste æg, men måske kun i det ene kar  ??? ...eller i begge med flere åbne huller  ???... moderat med fugt på indersiden af låget...og så håbe de yngste æg ikke ta'r skade  ???

Jeg plejer at fylde begge kar på 19. dagen (når det første æg får en stjerne) og åbne for 1 af de inderste huller...

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2011, 15:39 »
Jeg har gåseæg og h'nseæg sammen så jeg er spændt på hvordan det går, gåseæggene er 1 god uge ældre end de første kyllingeæg, men gæslinge skal jo heller ikke klække på så høj fugtighed som hønseæg, så mon ikke det kan gå, jeg krydser det jeg har for der er gæslinge i alle de 4 æg og kan såvidt begynde å se edderkopper i hønseæggene /o
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2011, 20:56 »
Hvis du fylder begge kar og lukker alle huller undtagen et, får du en fugtighed på ca. 65 % (det får jeg i hvert fald), men så snart den første kylling klækker stiger fugtigheden drastisk, så da skal du nok fjerne alle propperne.
Jeg har et hårhygrometer liggende i den blå, og jeg bruger min æggelyser til at lyse ned i maskinen, så har jeg et ret godt overblik over både hygrometeret og også æggene, efterhånden som de språer, uden at jeg behøver at lette på låget.
Det går jo galt, hvis man letter på låget, for så bliver hinderne i æggene jo for tørre.
En avler, jeg har talt med lægger æg i rugemaskine hver uge (i en trærugemaskine), når først det kører, og han når til første klækning har han fire dage med 50-55 % og så tre dage med 60-65 % hver uge, så 19. -21. dagen for de klækkende æg bliver med høj fugtighed, jeg ved ikke om jeg fik forklaret det godt nok?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2011, 12:27 »
Mit hygrometer i madam blå lå nede ved æggene og der var fugtigheden 75 % og jeg løftet låget og fjernet gamle skal og der var ikke noget problem med tør hinde...jeg havde et andet hygro,eter liggende opunder termometeret og det viste kun 40 % hvor skal det ligge for at måle korrekt?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2011, 15:24 »
Jeg tror det er fint, hvis det ligger ved æggene.
Det der viste 40 % skal sikkert kalibreres, for der kan ikke være så stor forskel i sådan et lille rum.
Med 75 % fugtighed kan du risikere, at kyllingerne drukner i æggene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2011, 19:59 »
Jeg tror det er fint, hvis det ligger ved æggene.
Det der viste 40 % skal sikkert kalibreres, for der kan ikke være så stor forskel i sådan et lille rum.
Med 75 % fugtighed kan du risikere, at kyllingerne drukner i æggene.

Det er for å helgardere når jeg åbner hehe, men det hygrometer viste og 60-65 % under rugeperioden, og det var meget kondens,

hvordan holder man stabil fugtighed?
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

karina dj

  • Gæst
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #8 Dato: 20 Maj , 2011, 10:14 »
Så ser det ud til der endelig er kommet forår i min rugemaskine... jeg har haft held med det første kuld, 8 kyller ud af 9  /o

Så mangler jeg det næste som skal klække om 3-4 dage!

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #9 Dato: 20 Maj , 2011, 10:19 »
Tillykke Karina.
Det bliver da også spændende med dine udenbys æg ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #10 Dato: 20 Maj , 2011, 10:27 »
Tak Lene...trængte sådan til ikke at smide døde på døde kyller i skraldespanden  ;)

Jeg har iøvrigt haft vand i begge kar og et hul af de inderste åbne...har åbnet maskinen i tide og utide for at vende de andre æg osv... ingen dug på låget og alligevel klækker de fint. Jeg har gjort det, at jeg på de æg der havde fået stjerne, fugtede området omkring stjernen... øøøhhh... det er godt vi ved det er æg vi taler om ikk  :-\  :D

Og de "udenbys" æg er jeg osse spændt på, men der er jo laaang tid til  :D De ligger under en dejlig skruk der trofast blir på dem trods et par flytninger og megen hysteri (læs: blomsterhønsepanik/jeg-tar-din-rede) omkring hende.

karina dj

  • Gæst
Sv: Æg med 3-4 dages mellemrum i maskinen...
« Svar #11 Dato: 20 Maj , 2011, 23:09 »
Hovsa... fik sørme 9 ud af 9  ;D

Så blir det spændende om maskinen er ligeså dygtig om 4 dages tid...