Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Automatisk hønseklap - Christians  (Læst 178724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #90 Dato: 08 Februar , 2016, 13:03 »
Min låge skal være meget - i hvert fald forholdsmæssigt - tung, da en ræv eller mår ikke skal kunne løfte den med poterne, så de kan klemme sig ind alligevel.

Igen noget jeg har med fra min barndom, hvor vores låge var meget tung. Den gang måtte jeg dog åbne og lukke manuelt.  :P

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #91 Dato: 08 Februar , 2016, 13:32 »
Jeg lovede, at jeg ville vise noget mere, når jeg blev færdig med min hønselem.
Den er nu monteret, og fungerer som den skal.
Jeg mangler at montere et lille solpanel, 9x15cm, 9 Volt, Max 186 Milliamp.
Jeg foretrækket at lade batteriet på denne måde, fordi den er  mere skånsom end en "rigtig" lader.

Prisen blev højere end jeg havde regnet med, ca. 950 kr, og oveni kommer 100 kr til solpanelet.

Jeg foretrækker at lukke og åbne på bestemte tidspunkter, for ellers vil det ikke vare længe, før en høne er blevet lukket ude.
Systemet kan håndtere forskellige tidspunkter, om det er hverdag eller weekend.

Selve lemmen var monteret i forvejen, og blev betjent af et snoretræk som gik udenfor hønsegården, og derfor blev det automatiske system tilpasset dette snoretræk.

Der kommer flere billeder (de fylder lidt rigeligt, men ellers bliver detaljerne for små)

« Senest Redigeret: 08 Februar , 2016, 20:39 Fra Gok »

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #92 Dato: 08 Februar , 2016, 13:34 »
Et billede mere.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #93 Dato: 08 Februar , 2016, 13:35 »
Nyt billede.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #94 Dato: 08 Februar , 2016, 13:36 »
Sidste billede i denne omgang.

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #95 Dato: 08 Februar , 2016, 13:38 »
He he.... Storm P har ikke levet forgæves :-)

Jeg er ikke enig i at man bør åbne lukke på samme tidspunkt hver dag. Det forudsætter at du har nogle meget intelligente høns som kan klokken.
De fleste andre høns kan vist kun vurdere hvornår de skal gå ind ud fra hvor mørkt der er udenfor.
Så som jeg ser det er man nødt til enten af have en lyssensor eller at lægge alle solopgang/solnedgangs tider ind for hele året.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #96 Dato: 08 Februar , 2016, 13:49 »
Jeg lukker så sent, at hønsene forlængst er gået på pinden, dvs lige nu er det kl. 21. Senere bliver jeg nødt til at skubbe yderligere, så om sommeren bliver det nok omkring midnatstid (hvis det er mørkt nok).

Det er sikkert smartere, at benytte en stepmotor, for så kan mikrokontakterne undværes, men jeg har ikke lige nu kendskab til den teknik.

De nye vinpropper af plast bruger jeg til alle mulige formål, -de er rigtig gode!

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #97 Dato: 08 Februar , 2016, 13:54 »
Hey
Jeg tror de fleste vil være enige i at det er overkill at benytte steppermotorer til at åbne og lukke en hønselem. Desuden har steppermotorer også den ulempe at hvis de møder modstand kan de "miste steps" og dermed har du ikke længere styr over hvor din hønselem er.
Det med kontakter er da en fin løsning. Jeg har ønsket at undgå kontakter for at minimere fejlkilder. Jeg har i stedet valgt at lade motoren køre et vist tidsrum, og når lågen skal opad lader jeg blot motoren køre helt op så den bliver stoppet af mekanikken. På den måde får jeg lågen 0 stillet hver gang den går i top.

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #98 Dato: 08 Februar , 2016, 13:56 »
Man kan også vælge at benytte sådan en her. Den har indbyggede justerbare endestop.
http://parabol-parabol.dk/sat-motorstyring/135-10-lineaer-aktuator-til-satellit-antenne-parabol-06132.html

Men det er nok stadig smart at have et snoretræk imellem da sådan en aktuator er uhyggeligt stærk og det er lidt synd hvis en ubeslutsom høne bliver klemt ihjel.

Offline sanborn

  • Bruger
  • Indlæg: 13
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #99 Dato: 08 Februar , 2016, 18:24 »
Der er vel ingen grund til at bruge andet end biltemas skrue maskine. Den er desuden den billigste løsning.
Arduino burde også kunne styre den, jeg skal ihvertfald forsøge at sætte den sammen med arduino.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #100 Dato: 08 Februar , 2016, 20:24 »
Her er indmaden i Biltemas skruemaskine.
Fin motor og gearkasse!
Jeg brugte et fladbor som aksel. Passer i skruemaskinens indvendige sekskant.

Tiden for åbning/lukning af lemmen er (kun) ca. 8 sekunder. Derfor den tynde aksel.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2016, 20:32 Fra Gok »

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #101 Dato: 08 Februar , 2016, 21:57 »
Jeg har den fra chicken guard og er rigtig glad for den. Den virker lige efter bogen. Og når jeg er nede at gøre rent som jeg gør hver dag trykker jeg bare på pil ned og så har jeg ro til mit arbejde mens de opholder sig i gården. Så snart jeg er færdig trykker jeg på pil op og så stæser de ind for at se om jeg har lagt lidt godt til dem. Nu har jeg haft den i ca 6 mdr. og kører stadigvæk på de samme batterier. For resten kan man være for god ved sine høns, det har jeg fået skyld for.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #102 Dato: 09 Februar , 2016, 08:36 »
Shit, det ser avanceret ud. Jeg kommer til at tænke på en bombe fra en James Bond film. Skal man ødelægge fars boremaskine eller være ekspert i bombeproduktion for at få en hønseluge, ræven hader?

Offline Klaus1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #103 Dato: 09 Februar , 2016, 08:51 »
Min låge skal være meget - i hvert fald forholdsmæssigt - tung, da en ræv eller mår ikke skal kunne løfte den med poterne, så de kan klemme sig ind alligevel.

Igen noget jeg har med fra min barndom, hvor vores låge var meget tung. Den gang måtte jeg dog åbne og lukke manuelt.  :P
En let aluplade er fin, den kræver ikke meget af batterier eller motor og der er selvfølgelig en liste forneden, så hverken mus eller ræv kan mase sig under.  :)

Offline Michael Munk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Automatisk hønseklap - Christians
« Svar #104 Dato: 09 Februar , 2016, 09:34 »
Shit, det ser avanceret ud. Jeg kommer til at tænke på en bombe fra en James Bond film. Skal man ødelægge fars boremaskine eller være ekspert i bombeproduktion for at få en hønseluge, ræven hader?

Nej, hvis man bare vil have automatisk hønselem kan man jo blot købe den der chickenguard. Jeg synes ikke at 1300 er dyrt for at have automatisk åbne/lukke på sin lem.
Jeg har det hele kørende automatisk. Lem, foder, vand og lys. Så i princippet kan jeg lade mine høns passe sig selv i ca. 14 dage (der er 15kg foder i beholderen og 60L vand i en nedgravet vandbeholder). Men det betyder jo ikke at jeg ikke er derude hver dag. Nu har jeg jo bare tid til at samle æg og stå og observere hønsene for at vurdere hvordan de har det i stedet for at rende med vand og foder og åbne lemme. Og hvis jeg en dag ikke lige når i hønsehuset, så er det ikke den store katastrofe.