Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke gener fra hanen og hønen ??  (Læst 14167 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvilke gener fra hanen og hønen ??
« Svar #15 Dato: 20 Oktober , 2011, 13:01 »
Det kan jeg kun give dig ret i, når jeg går rundt på udstillinger, lærer jeg mest, der hvor dyrene har fået lave points eller ligefrem nul.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Hvilke gener fra hanen og hønen ??
« Svar #16 Dato: 20 Oktober , 2011, 13:22 »
Gunni og Marianne: Jeg har masser at lære endnu, og er endnu mere grøn end jer i faget, men jeg kommer ikke først og fremmest til en udstilling fordi jeg vil/skal lære noget. Jeg kommer for at se ordentlige dyr, dog hvor INGEN dyr er perfekte. Grove fejl som kamfejl, dun på løbene eller skæve tæer synes jeg ikke er lærerigt på nogen måde, ej heller kønt at kikke på, og det er denne gruppe jeg tænker på. Mine dyr er også langt fra fejlfrie. Har de f.eks. rigtig god løbsfarve er fjererne for smalle osv. Hvis det perfekte var så hurtig at opnå, ville det sikkert ikke være spændende i længden.
Og så lige til sidst - sidste år var jeg til en udstiling omkring Odder (et bynavn med k, kan ikke lige komme i tanke om det lige nu), og hold da op, der var meget langt imellem "gode" dyr. Dertil skal siges, at min karriere i at gå til udstillinger ikke er særlig lang, men én ting er dog sikkert, og det er, at jeg ikke kommer tilbage til hønseudstillingen i den førnævnte by. Min oplevelse af både horsens og vejle fjerkræklubs udstilling er helt helt anderledes. Så måske det var en enlig svale - aner det ikke, men kønt var det ikke.
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Hvilke gener fra hanen og hønen ??
« Svar #17 Dato: 20 Oktober , 2011, 13:54 »
Det der kan gøre en udstilling jævnt kedelig er, at den er forbeholdt medlemmerne af den pågældende klub, hvilket igen vil sige at det er de samme mennesker der udstiller år efter år med netop deres race. Altså ikke så meget nyt under solen. Man ved på forhånd, hvem og hvad der kommer.

Det ville unægteligt være meget sjovere, hvis det var muligt, at alle der er medlem af DFfR pr. automatik også kunne udstille på lokale udstillinger. Sådan er det indenfor alle andre racedyr, så hvorfor ikke indenfor fjerkræet? Hjemmepokalerne kan jo stadigvæk være forbeholdt klubbens medlemmer.

Når så nye medlemmer kommer til, mener jeg, at har de lysten, skal de anspores til at troppe op med det, de synes der er pænest af deres dyr og få dommen, enten den nu er god eller dårlig. Er bedømmelsen dårlig skal de have et klap på skulderen og et: "Bedre held til næste år" Ingen skal rynke på næsen eller tale om hønsekødsuppe. Al begyndelse er svær.

Publikum kan da blot gå forbi de bure, hvor man kan se, at bedømmelsen er således, at man selv havde valgt gryden, eller måske solgt dyret til en naiv førstegangskøber ;D.

Når man forlanger det perfekte fra starten ja, så udelukker man mange incl. mig selv.Jeg har holdt mig tilbage med nogle af mine dyr, fordi jeg ikke mener at de er gode nok, det er nu mest farven på hanerne der driller, men så ser jeg billeder af andre racer og opdager at UPS, den kunne da godt gå igennem. Så kan man jo ligeså godt lade det komme an på en prøve ikke?

At jeg så kommer til at skuffe en enkelt publikummer gør ikke så meget, som regel er adgangen gratis, hvorimod jeg har lagt en skilling i klubbens kasse, så jeg bidrager i det mindste.

Sidste år på LU solgte jeg en 0 høne for 200,- kr. for manden VILLE have sådan en til sin samling. Hønen var spil´me pæn, men havde en lille bitak. Den var alligevel en pæn repræsentant for sin race.

VH Gunni.

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: Hvilke gener fra hanen og hønen ??
« Svar #18 Dato: 20 Oktober , 2011, 17:38 »
Jeg er helt enig
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilke gener fra hanen og hønen ??
« Svar #19 Dato: 20 Oktober , 2011, 17:59 »
Jeg tror ikke på at det giver flere udstillere, hvis det ikke krævede at man skulle være medlem i den pågældende klub og "bare" kunne nøjes med at være medlem i DFfR.

Kontigentet er i høj grad det klubberne "lever" af og en udstilling er ikke helt billig at afholde.

Desuden er det mange de samme som udstiller på de forskellige små lokaludstillingerne.

At udstille på flere udstillinger, kræver også flere dyr og meget mere tid og selfølgelig også flere penge.

Men alt dette har egentlig ikke noget at gøre med denne oprindelige tråd og det er vist også blevet drøftet nogle gange før.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvilke gener fra hanen og hønen ??
« Svar #20 Dato: 22 Oktober , 2011, 12:22 »
Men, tilbage til titelen paa denne traad, jeg vil sterkt anbefale interresserede i at lese mit link her, og lese specielt Fred Hams artikel halvvejs nede paa siden, de samme principper gaelder naar man avler indenfor en race, som mange af de ideer forfatteren nevner. For de der aldrig har hoert om Fred Hams, han er over 80 aar nu, og han er en af de hojeste dommere her i UK, han haver drevet med hoens hele sit liv, og han ved bestemt hvad han skriver om avl.
http://suffolkchequers.webs.com/practicalpoultry.htm