Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mus i hønsehuset?  (Læst 23110 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Erling Rønnest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 570
    • Vendsyssel fjerkræklub
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #30 Dato: 09 Februar , 2010, 09:11 »
Ps. Vidste I godt, at man på en landbrugsejendom må trække udgiften til katte fra i selvangivelsen, hvis de vel at mærke ikke er indekatte?

Hvad skal det skrives ind som, og hvor...  Vi har da fast 6-7 voksne katte og dertil killinger.... Som både for mad og ormekur jævnligt....

De bedste fjerkræhilsner
Erling Rønnest

Opdrætter af:
Orloff (Stor)
Orloff (Dværg)
Mod. Eng. kamphøns
Medlem af:
http://racefjerkrae.dk/
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.kamphons.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #31 Dato: 09 Februar , 2010, 09:27 »
Jeg må indrømme, at jeg ikke ved det, da vores er indekatte med lem og det hele, så den udgift æder vi selv  ;D Men revisoren gjorde os opmærksom på det og spurgte om vi ville have det med på selvangivelsen... Alligevel utroligt at man kan trække det fra, men omvendt er det nok billigere end at skulle ansætte en masse skadedyrsbekæmpere i kommunerne.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Julie Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #32 Dato: 13 Februar , 2010, 13:38 »
Hej igen,

Jeg fik lige en tanke. Kan katten risikere at få snuden eller poten i sådan en smækfælde?

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #33 Dato: 13 Februar , 2010, 14:33 »
hej ;) ja vi er jo også de ikke så glade værter for mus indimellem.. >:(
  og derfor har vi 7 katte med adgang til stald, lade, hønse og gåsehus, det skal siges at de ææælsker mus
men altså kun dem jeg fanger i smæk fælderne, dem tømmer jeg og så slås kattene om dem , jeg har aldrig set en kat med en mus de selv har fanget
men fugle og kyllinger det tager de :-\
heldigvis har jeg to terrier en irsk og en skotte , ireren rører ikke gnavere eller andre dyr, mens skottepigen gør kort process med alt , også pindsvin hvis hun
kan komme til det :'(
jeg ved ikke om det er generelt eller jeg bare har været uheldig  men ingen af mine han terrier har nogensinde taget rotter eller mus mens tæverne elsker det,
er der andre der har samme erfaringer ?
kh ulls
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #34 Dato: 13 Februar , 2010, 15:14 »
Hej.

Interessant det der med selvangivelsen. Er det nogen, der ved hvorhen på selvangivelsen man kan trække det fra og hvor meget pr. kat?

Har selv tre katter og de fanger mange mus. De rører ikke høns eller kyllinger. Min hund tager også mange mus (må den også trækkes fra?).

Somme tider (ikke i hønsgården) tager de tre katter og hunden på musejagt sammen. Det er en syn for "guderne" ;D

/Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #35 Dato: 13 Februar , 2010, 17:58 »
Den er god nok...den med katten og fradragsberettiget

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=152701&vId=0
Fradrag for udgifter til kattehold på en landbrugsejendom. Højesteret lagde til grund, at kattene alene opholdt sig i ejendommens driftsbygninger og ikke havde adgang til stuehuset, og at formålet med katteholdet udelukkende var at bekæmpe rotter og mus i driftsbygningerne. Højesteret fandt herefter, at katteholdet havde en sådan relevant driftsmæssig begrundelse, at udgiften til kattefoder kunne fradrages, jf. SL § 6, stk. 1, litra a. Der var ikke grundlag for at anse en del af udgiften for en privat udgift.

Det er godt nok de sjoveste ting som kan trækkes fra i skat..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

karina dj

  • Gæst
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #36 Dato: 13 Februar , 2010, 18:12 »
Når reglen så gælder driftsbygningerne, er det jo værd at vide om de SKAL benyttes til drift... eller om reglen osse gælder "nedlagte" driftsbygninger  ;)

Offline Julie Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #37 Dato: 08 Marts , 2010, 13:00 »
Hej igen allesammen,

Lige en sen update på situationen.

Lille frøken bybo her, så et lille dyr med hale og knurhår og syntes det var en sød lille mus. Heldigvis fik bonderøven muligheden for at se den, og kunne konkludere at det var en rotte. Ups! Tjah, det tager vist sin tid at blive en ordentlig bondekone  ;) Der er meget der skal læres.

Vi ringede naturligvis med det samme efter skadedyrsbekæmperen som kom med små røde giftkorn. Jeg blev forsikret om at dyret ikke lider meget. Giften ophobes langsomt over 4-6 måltider, og først når dosis er dødelig, bliver rotten syg på en influenza-agtig måde. Da tror den at den er gammel og skal dø, og går lidt afsides i hulen (undskyld min personificering af skadedyret, men føler at skal vi slå dyr ihjel, for føde eller andet, skal det forgå på den mest humane måde muligt).
Så nu er rotterne væk. Det gik meget hurtigt, og jeg har det faktisk okay med selve processen  :) Og heldigvis var der ingen fare på færde for den lille kat   :)

De bedste hilsner til Jer alle

Julie