Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mus i hønsehuset?  (Læst 23047 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Julie Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Mus i hønsehuset?
« Dato: 05 Februar , 2010, 10:56 »
Hej allesammen,

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad I har af tanker omkring mus i hønsehuset.

Vi fik i sommers høns i det gamle hønsehus som stod på grunden da vi flyttede ind. Og nu har jeg opdaget at der er mus deroppe.
De bor nede i betongulvet hvor de graver gange og laver huller.
Min kæreste og jeg er lidt uenige om hvordan dette skal gribes an. Jeg har egentlig ikke noget imod at de bor deroppe, og det irriterer mig ikke at lidt af foderet går til dem. Min kæreste mener at det kan være farligt for hønsene og især kyllingerne, hvis det med musene tager overhånd. Han har hørt om en gård hvor musene simpelthen tog over og begyndte at spise af de levende grise.
Hvis de skal bekæmpes, vil jeg meget gerne fange dem i humane fælder os så sætte dem ud i skoven langt fra vores gård. Min kæreste er dog bange for at de bare finder hjem igen (der er 3 km. til skoven).
Både fordi jeg ikke bryder mig smækfælder hvor de kan ligge lang tid og lide før man opdager dem, og fordi vi har en lille kat som rigtig godt kan lide mus, og jeg vil nødigt at han spiser en mus med gift i kroppen, holder jeg på at jeg gerne vil fange dem levende.
Men hvad synes I? Er der andre der har erfaringer med dette?
Når det bliver varmere i vejret kan jeg holde døren til hønsehuset åben, og så kan katten nok holde bestanden nede, men i det her vejr er det ikke til.

Håber der er nogen der kan komme med lidt ideer? Skal de bekæmpes, og i så fald, hvordan?

Miosmor

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #1 Dato: 05 Februar , 2010, 12:49 »
Mus er aldrig fedt at have i store flokke, for de formerer sig virkelig hurtigt. Og de får mange unger. Rigtig mange.

Efter at have boet på landet i nogle år, og med mus på loftet efter hver høst i august (::)), er mit bedste råd til dig, at du sætter nogle smækfælder op. Køb nogle gode nogle, så dør de med det samme, og lider ikke. Det kan i sjældne tilfælde ske, men vi fånger måske 50 mus hvert år, og har endnu kun oplevet at én er gået i fælden på en dum måde, i de ca. 5 år vi har boet her.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #2 Dato: 05 Februar , 2010, 13:15 »
Det skulle ikke være noget problem med mus hos hønsene for de jagter og spiser dem.
Det lyder som en løgne-historie, men det er faktisk rigtigt.
Så hønsene skal nok holde bestanden nede, men hvis de skulle tage overhånd så ville jeg også købe nogle gode smækfælder, for en gang mus altid mus, - hvis du da ikke også har katte  ;)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #3 Dato: 05 Februar , 2010, 13:21 »
Jeg stod engang i sommers og kiggede på mine dværg welsumere, efter jeg havde fodret. De gik i en hønse-fræser. En lille mus fik forvildet sig ind under underkanten af gården. En vild jagt startede, og en time senere gik jeg ud for at se til dem igen, hvor de fleste høner havde blod om næbbet.
Så nogen høns spiser mus.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2010, 13:55 »
Jeg har selv tidligere haft mus i mit hønse eller fuglehus og mere eller mindre acepteret dette da mange siger at det er umuligt at undgå mus hos høns og fugle.
Jeg er dog med tiden blevet en del klogere.

Mus skidder og vander i hønsenes foder med E-colibakterier til følge. Dette gælder også æg og høns man slagter og hermed fare for en E-colibakterieforgiftning for dem der spiser æg og fjerkræ.

For et par år siden hvade jeg lidt mus i mine voliere da giftstationen på loftet var kørt tør for gift og de var begyndt at yngle her oppe.
Dette resulterede i at jeg meget hurtig midstede tropeduer for flere tusinde kroner på grund af E-colibakterier. På trods af at problemmer med mus kunne have været meget større.
Samtidig kan man heller ikke overfor naboer mm. være bekendt ikke at gøre noget ved problemmet.
Hvis man ikke løser problemmet går det hurtig som i Australien hvor der til tider er milioner af mus.
Problemet er adgang til foder og mulighed for at skjule sig og yngle i fred.
der er kun en ting at gøre nemligt at stille gift så hønsene ikke kan komme til det og brække gulvet op og ligge et nyt.
At fange dem og sætte dem ud et andet sted er en meget dårlig løsning der blot flytter problemet til andre menesker. 

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2010, 14:32 »
Bio kekæmpelse af mus : kat , kat og atter kat ;D
Du skal bare sørge for at holde dem lidt sultne , så har du snart en hel række mus uden for døren til huset : " se mor og far hvad jeg kan ! Se se se - er jeg ikke dygtig ?               ;D

På nogle punkter er det nok nødvendigt , at den der dyrevenlige ( her : muse-venlige) holdning bliver lagt lidt på hylden , du skal nok ikke regne med tak fra musenes side - snarere de problemer Bjørn så rigtigt fremfører ! Er det en mus´s liv værd hvis dig og dine henter sig en sygdom pga. musevenlighed ?

Jeg kan sagtens følge dig i dine principper , jeg hjælper fex pindsvin , fasaner oma dyr har på matriklen , men aldrig om jeg vil forbedre forholdene for skadedyr , eller fare med lempe over for dem.

God weekend

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2010, 14:52 »
Jeg har ikke de store reservationer i forhold til smækfælder. Og min oplevelse af dem er også, at de gør arbejdet hurtigt og effektivt. Jeg stiller altid fælden vinkelret ud fra en væg, jeg formoder, musene vil færdes langs. Og sådan at lokkemaden vender ind mod væggen. På den måde har mine fælder altid klappet ned over nakken på musene. I nogle tilfælde har jeg opholdt mig lige i nærheden, når fælden smækkede, og det er altså gået hurtigt. Smæk! Lidt piven et par sekunder og selvfølgelig en del spjætten, som jeg er sikker på er reflekser. Kun når store mus som f.eks. halsbåndsmus er gået i rottefælder, har jeg haft dårlig samvittighed bagefter, når musen med knust bagkrop har forsøgt at komme fri. Det sker ikke med musefælder.
Johan Gadegaard

frida

  • Gæst
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2010, 16:11 »
Hej. Mht. til musefælder har vi købt nogle der fungerer lidt som en omvendt gouloutine (ahr >:(.. jeg ved ikke hvordan det staves..., men det er sådan èn der halshuggede mennesker i gamle dage). Den er meget effektiv, og den er så hård at musen ofte bliver delt i to (klamt! men effektivt). Vi har ikke oplevet mus være i live når fælden er klappet.
Mht. til katte som musejægere har jeg hørt, at mætte katte er de mest effektive, da de tager mus "for sjov og spænding", helst ikke for udelukkende at leve af dem. Er en kat småsulten vil den helst finde noget "rigtig" mad der er mere næring i. Jeg har ikke selv kat, så jeg taler ikke af erfaring ;)

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2010, 16:18 »
Jeg har hørt, at man kan få "musetyfus" af at spise rå æg. Men jeg ved ikke, om det har noget at gøre med hverken mus eller tyfus. Måske er det bare en gammel skrøne?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #9 Dato: 05 Februar , 2010, 16:30 »
Jeg tror at musetyfus, som det også hed da jeg var barn er det vi nu om dage kalder salmonella!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #10 Dato: 05 Februar , 2010, 17:08 »
Jeg har en del mus i hønsehuset og kaninstalden... er bare taknemmelig for det ikke er rotter... Så musene er fredet hos mig  ::)

Men at de skulle spise af en levende gris hvis de er mange (mus) den hopper jeg ikke på... det må være rotter han tænker på  ;)

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #11 Dato: 05 Februar , 2010, 17:38 »
Den med at de skulle spise grise eller for den sags skyld fjerkræ har jeg aldrig hørt. Rotter spiser fjerkræ når de har været der et stykke tid og er kendt med omgivelserne.
At høns spiser mus må nok skyldes at musen har været syg. Jeg har set flere hønsehold hvor der var flere mus end høns.
En efektiv musejæger er perlehøns. Da jeg i sin tid havde perlehøns var der aldrig mus i hønsehuset. Selv den hutigste mus smutter ikke fra en perlehøne. Når musen er fanget og grundig aflivet bliver den slugt med hud og hår så det sidste der hænger ud af næbet på perlehønen er musens hale.
Det er altid en meget dårlig ide at lade stå til med mus. Dette giver fjerkræ og fuglefolk et dårlig ry.
Hvis det er i bymæsig bebyggelse vil et sådant fjerkræ eller fuglehold hvor der bliver klaget over store mængder af utøj blive krævet fjernet af kommunen omgåede.
Som Veterinær og Miljøkonsulent i Landsorganisationen Danske fugleforeninger vil jeg på ingen måde forsvare et fuglehold hvor der er problemmer med større mængder af mus eller rotter.
Der vil altid om efteråret komme nogle enkelte mus ind og sådan er det, men problemet er hvis de ikke bliver bekæmpet med det samme og når at etablere sig.

Jeg har altid fæller til at stå langs vægene hvor musene ofter færdes i første omgang når de kommer ind. I fællerne er der noget foder der lugter godt f.eks høsefoder i piller og det er helt sikkert at en mus der kommer ind går direkte i fælden.
På loftet af mit fuglehus er der altid et par trug med musegift.
Det at have mushos fuglene har tidligere kostet mig meget i form af døde fugle E-colibakterier. Det er næsten sikker at hvis der dør fjerkræ eller fugle. Jeg har erfaring for døde fugle i forbindelse med mus ved opduktion påvises der næsten altid E-colibakterier.
Derfor er selv en enkelt mus ikke velkommen hos mig.
At jeg for et par år siden havde de før omtalte problemmer skyltes simpelthen at jeg ikke havde været opmærksom på at gift depoterne på loftet var gået tør for gift. Da musen spise fuglefoder om natten og hurtig forsvandt tilbage på loftet lugede der ikke af mus som der plejer når de er i et rum, men på loftet stank der af mus og der var eskrementer over det hele. Her opbevare jeg transportkasser redekasser og meget andet så der var gode muligheder for musene kunne skjule sig og yngle her.
På et tidspunkt købte jeg et par tropeduer af en mand der stoppede med tropeduer. De blev leveret i en af hans egne kasser. Da jeg kom hjem med duerne var der ingen frø i kasserne men kun muse ekrementer som duerne åbenbart havde spise. Halvdelen af duerne døde kort tid efter. Jeg har ikke tidligere midste så mange duer indefor kort tid fra en ekelt person, så der er ingen tvivl om at det var museeskrementerne der gav problemmet. 

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #12 Dato: 05 Februar , 2010, 17:55 »
De tilfælde hvor musene har spist at levende dyr er fx de udsendelser de har vist i tv fra australien hvor musene har ynglet så meget at de sulter/tørster og derfor bider af alt de kan komme i nærheden af. Det er jo nærmest en zunami af mus der vælter ud af de huse...heeelt vildt.

Nå men det der med at sætte mus ud 3 km den holder ikk. Jeg gjorde det som 15 årig da jeg var musefanger på efterskolen (jeg var hurtigere til at fange dem end fælden)Vi malede neglelak på musenes haler..og jo ..de kom hjem igen !

Fanger jeg en mus nu om dage er det i smækfælder.... de der fælder der fanger mus levende er forbudte da det er dyreplageri hvis en mus sulter ihjel i en fælde der ikke er tjekket for fangst. mener faktisk de er taget helt ud af handlen.

Skulle jeg selv fange en mus knækker jeg nakken på den med det samme.

Men det er vores mætte glade og tilfredse kat der holder huset musefrit her. En mæt kat der fanger mus for sjov har oceaner af tid og tålmodighed til at vente på en mus kommer ud hvis den er et sted katten ikke kan nå den.

Og ellers ville jeg brække gammelt gulv op og lave et nyt  så der ingen levesteder er for de små kræ.

Og så giver jeg ikke hønsene mere foder end de spiser op med det samme og foderet opbevares i tætte tønder.

Jeg vil ikke acceptere at mus fordærver hverken foder eller madvarer ...og hvis du har steder hvor mus kan trives .... så er det også steder hvor rotter kan trives. Og det er til hver en tid bedre at forebygge end at skulle til at slås med endnu værre skadedyr på et tidspunkt.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #13 Dato: 05 Februar , 2010, 18:04 »
Heller ingen mus her, mus tisser og besørger for hver ca. 10 cm. klamt!  /3
Og jeg kan bekræfte at mætte katte tager flest mus.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Mus i hønsehuset?
« Svar #14 Dato: 05 Februar , 2010, 18:07 »
Her har vi osse rotter, men dem bekæmper vi altså! Men når man nu tror på nisser  ::) så synes jeg det er ok at ha' et par mus hist og pist...så længe det ikke ta'r overhånd og så længe, man som os bor langt ude på landet.

Det er iøvrigt ikke kun mus der sjatpisser, rotter er lisså slemme... og det har jeg altså mere respekt for  :P

Den kat vi havde førhen havde mere travlt med at fange spidsmus end de andre mus...desværre  /d