Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vinyl eller lak på gulvet?  (Læst 5126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Vinyl eller lak på gulvet?
« Dato: 17 Maj , 2016, 11:15 »
Jeg er ved at bygge mit nye hønsehus, som har gulv af krydsfiner. Det var min mening at det skulle larkeres, for at blive vaskbart og lidt mere slidstærkt.
Men nu tænker jeg at det vil være både hurtigere, nemmere og billiger at købe en rest vinyl og lægge på gulvet. Og så kan det skiftes ud, hvis det er slidt op om nogle år.
Hvad vil være den bedste løsning for hønsene og deres indemiljø?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Vinyl eller lak på gulvet?
« Svar #1 Dato: 17 Maj , 2016, 12:57 »
Jeg skal i gang snart, og følger også lige med her. Det jeg nemlig kunne frygte er hvis man med en skovl el. lignende stikker hul, så skal vinylen jo skiftes med det samme da man ellers risikerer at træet forgår.
Hvilken slags krydsfiner har du brug?
Jeg overvejer selv trailer eller støbeplader som gulv :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline den_

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Vinyl eller lak på gulvet?
« Svar #2 Dato: 17 Maj , 2016, 20:55 »
Jeg har lige bygget vores første hønse hus og der lagde jeg vinyl i bunden og det fungere lige efter planen og er super nemt at rengøre..
Jeg har så også gjord det at under sidepinden har jeg lagt sand ud i et par cm i tykkelsen og har jeg sådan en kattebakke skovl som jeg kan samle deres efterladenskaber op med.
Resten af huset er der strøget spåner ud på.
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex
Der udover 2 franske bulldog drenge, 500L saltvand og en dejlig kone

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Vinyl eller lak på gulvet?
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2016, 08:16 »
Og det glæder mig at vinyl fungerer, for jeg var ude at købe en rest i går  ;) 100 kr. - det kunne jeg ikke have fået lakken for /o

Jeg har brugt en tag-krydfiner på 21 mm tykkelse til tag og gulv. Både ydervægge og indervægge er i samme krydsfiner, men kun 15 mm tyk.
Hvis du ikke ligefrem skovler gulvet, tror jeg ikke du skal være så bange for decideret huller i vinylen. Min erfaring (fra køkken og skur, med en af de lidt bedre kvaliteter) er, at den er rimelig robust, men let bliver ridset og grim - hvilket jeg vil se stort på i et hønsehus :D

Hvor højt over gulvet, skal jeg monterer siddepinden?
De får ingen "stige" op til pinden, men skal selv hoppe/flyve derop (det er dværghøns til lavt hegn jeg har).
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Vinyl eller lak på gulvet?
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2016, 08:48 »
Man plejer at sige at siddepinden skal sidde højere end indgangen til redepladsen. Til mine store høns har jeg haft mellem 40 og 80 cm - alt efter det hønsehus de nu har gået i. Mon ikke ca 40 cm vil være rigtig fint?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vinyl eller lak på gulvet?
« Svar #5 Dato: 18 Maj , 2016, 09:29 »
Mine siddepinde sidder over 1 m oppe, det fungerer fint til både dværge og store høns i svær race. Det er en fordel med et gødningsbræt under, så er det nemt at fjerne nattens klatter, især hvis man har et lag sand på brættet.
Se evt. billeder af mit hønsehus i mit galleri.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline den_

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 19
Sv: Vinyl eller lak på gulvet?
« Svar #6 Dato: 18 Maj , 2016, 20:38 »
Ja der skal noget til at lave hul i vinylen så det skal du ikke være bange for.

Hos fruerne her hjemme sidder pinden 25-30 cm oppe og det fungere fint

Der er også kun 120 cm fra gulv til loft.

http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?album=31&pid=24502#top_display_media
« Senest Redigeret: 18 Maj , 2016, 20:40 Fra den_ »
Mvh.
Dennis
0,2 Maran, 0,2 Sussex
Der udover 2 franske bulldog drenge, 500L saltvand og en dejlig kone