Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dumme høns!  (Læst 9837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Dumme høns!
« Dato: 12 Januar , 2015, 10:34 »
Der er imponerende mange gode færdigheder indbygget i hønsenes instinkter, men deres evne til at lære nyt er ikke noget at råbe hurra for. Men med tålmodighed, så kan det lykkes med nye ting alligevel :)
Jeg besluttede mig for at lave en slags kattelem til høns. Det skulle virke mekanisk og enkelt. Jeg justerede mine forskellige designs, men hønsene kunne ikke finde ud af det. Endelig opgav jeg og lavede istedet en sluse med et knæk, så vinden ikke kunne blæse ind i hønsehuset. Men også dette gav problemer. Men NU kunne det være nok ;D. Nu skulle de makke ret. Hver aften i en måned måtte jeg hjælpe/skubbe dem ind enkeltvis. Og endelig lykkedes det. Jeg har siden fået nye høns, og de har næsten uden problemer lært at bruge slusen fra første dag ved at følge de andre høns.
Så giv ikke op hvis du har tilsvarende problemer, men vær tålmodig og hjælp til, så lykkes det måske alligevel /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Dumme høns!
« Svar #1 Dato: 12 Januar , 2015, 11:59 »
Du er en tålmodig mand! Tillykke med sejren!

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dumme høns!
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2015, 13:52 »
Min tålmodighed styrkes af at jeg finder det sjovt at arbejde med hønsene. Og når det er lykkedes, så glæder det mig at det nu fungerer problemfrit.
Never give up! ;D
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dumme høns!
« Svar #3 Dato: 12 Januar , 2015, 14:05 »
Jeg har også sådan en indgang med et knæk, og har stadig nogen af sidste års høns, der ikke går ud endnu. Har proppet dem gennem hullet utallige gange uden at de selv har fanget idéen, og der er ellers mange ældre dyr at følge efter. Min tålmodighed (og mit helbred) kan ikke holde til dagligt at smide dem ud, men jeg håber de lærer det med tiden.

Nogen af dem skal gå et andet sted i år, og der laver jeg udgang uden knæk...
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dumme høns!
« Svar #4 Dato: 12 Januar , 2015, 20:56 »
Hej Raziel
Øv, at du ikke får hønsene ind. Det havde de ellers godt af i vinterens regn og rusk. Var det muligt at lave din knæk-indgang i moduler, og sætte et stykke på ad gangen efterhånden som de bliver fortrolige med "labyrinten"?
Som nævnt havde jeg jo også mine udfordringer i starten, men det er kanon at jeg ikke mere behøver at lukke op og i, og at det alligevel ikke kan trække ind i huset.
Never give up /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dumme høns!
« Svar #5 Dato: 12 Januar , 2015, 21:10 »
De er inde...de kommer ikke ud pt. Altså kun de ubegavede af dem. De fleste er både ude og inde.  Jeg har ikke mulighed for at gøre det du beskriver. Det er lavet i en gang på vel ca. 60 cm lang og 30x30 i åbningen. Hende for enden udenfor er der så udgangshul i siden. Så det er jo ikke engang L formet. Men jeg skal nok finde en løsning til foråret, når jeg skal have lavet lidt om og flyttet rundt.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dumme høns!
« Svar #6 Dato: 12 Januar , 2015, 21:28 »
Vil lige nævne inden jeg får nogen på nakken, at mine høns har masser af plads indenfor. De har halvdelen af en staldlænge, så derfor tager jeg det forholdsvis roligt at nogen af dem ikke kommer ud en periode.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dumme høns!
« Svar #7 Dato: 12 Januar , 2015, 22:13 »
Hej Raziel
På dine tidligere indlæg kender de fleste dig vist som en god hønsemor, så bare rolig  ;D
I øvrigt også tænkeligt at dine dummeste høns har det for godt inde til at gide at gå ud!
Når foråret kommer med frisk grønt udenfor, så skal de nok få det lært /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Dumme høns!
« Svar #8 Dato: 13 Januar , 2015, 11:07 »
sådan en sluse er også ret genial i forhold til ræve, dimensioneret rigtigt kan hønserne komme ud og ind altid - rævene aldrig  /o
(jeg har længe forsøgt at tage mig sammen til at sætte en på mit hønsehus :-) )
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline akyster

  • Bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Dumme høns!
« Svar #9 Dato: 13 Januar , 2015, 11:49 »
Hvilke dimensioner er det??

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Dumme høns!
« Svar #10 Dato: 13 Januar , 2015, 14:07 »
Hvad rovdyr angår, så forlader jeg mig primært på sikringen i det yderste af mit hønsehegn.
Min sluse vil midlertid gøre det vanskeligt for en ræv at passere, og måske også for utrygt for Mikkel at trænge ind.
Dimensionerne bør være de mindst mulige som dine høns relativt ubesværet kan passere.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Dumme høns!
« Svar #11 Dato: 13 Januar , 2015, 18:23 »
Ræve passer fint i et ø20 hul, tricket er jo at lave S-formen i slusen så "stram" som muligt så Mikkel ikke kan sno sin krop derind

mener bestemt at der lå både billeder og mål herinde på forum et sted i forvejen ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Dumme høns!
« Svar #12 Dato: 13 Januar , 2015, 18:46 »
jeg tror ikk det er muligt ihvertfald ikk med brahmaer, jeg lavede en dobbelt s sluse i ca 35 cm højde høns og haner klunne næsten ikk komme igennem , men vores geder havde ingen problem, kan de kan ræven sikkert oss

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Dumme høns!
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2015, 19:57 »
Kristian: hvordan ser dine udgangshuller til brahmaer ellers ud? Det er bl.a. brahmaer jeg har problemer med at få til at gå ud. Mine 3 brahmahøner fra 13 går fint ud. Men mine 2,2 fra 14 gør det ikke frivilligt. Derudover er det en wyandot og 3-4 stykker maran høner, alle fra 14, der ikke går ud.

Men jeg skal nemlig ha lavet nyt udgangshul til brahmaerne,og så vil jeg gerne ha lavet noget, der virker fra første forsøg
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Dumme høns!
« Svar #14 Dato: 13 Januar , 2015, 20:15 »
ej hvor irriterende kan simpelthen ikke finde det herinde, nogen andre der kan huske det? der var billeder etc.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn